Piotr Pawłowski
Aktualizacja:
Jak wynika z badań naukowców amerykańskich zmęczenie i zaśnięcia za kierownicą są przyczynami nawet 54 proc. wypadków drogowych. 36 proc. ofiar ponosi w nich śmierć. - Zmęczenie to najpoważniejszy problem kierowców - przyznaje Stanisław Gonciorek, kierowca z 35-letnim stażem, obecnie taksówkarz koszaliński. - Pracowałem w Iraku, Turcji i Kuwejcie. Jeździliśmy po 600 kilometrów w 12 godzin, później mieliśmy 12 godzin przerwy, czyli tyle pracy, ile odpoczynku.
20 godzin w trasie bez przerwy to - zdaniem koszalinianina - nie tylko przesada: - Brzmi jak wyrok - mówi wprost. - W upale, po kilkunastu godzinach za kółkiem, kierowca staje się potencjalnym zabójcą. Zdarzyło mi się kiedyś jechać z krótkimi przerwami 24 godziny. Gdy dotarłem do bazy, nogi trzęsły mi się, jak w gorączce.
W ocenie doświadczonych kierowców, w systemie zmianowym, skala zmęczenia zależy także od ... towarzystwa w kabinie. - Ze śpiochem jedzie się fatalnie - mówią. - Gdy zmiennik jest wesołkiem czas mija szybciej. Stanisław Gonciorek: - Jeżeli organizm tego potrzebuje, trzeba przespać się, choćby kwadrans. Tej potrzeby nie da się pominąć.
Doktor Gabriela Kowalska - Karaczun z przychodni Panaceum, była dyrektor koszalińskiego ZOZ wręcz przestrzega kierowców przez próbami oszukania organizmu: - Człowiek potrzebuje snu - na to nie ma rady. Chroniczny brak snu zaburza rytm życia, a nawet niesie zagrożenie dla zdrowia. Zmęczenie dotyczy wszystkich zawodów, w których pracownik wykorzystywany jest ponad miarę. Wiem od lekarzy pogotowia, że przyczyną większości tragedii jest właśnie zmęczenie kierowców; po prostu zasypiają nad kierownicą. Nie ma lekarstw gaszących potrzebę snu.
Wiktor Kamiński, naczelnik sekcji ruchu drogowego komendy miejskiej policji w Koszalinie uważa, że zmęczenie kierowców przestanie stwarzać zagrożenie dla nich samych i innych użytkowników dróg dopiero, gdy polskich przewoźników zaczną obowiązywać przepisy Unii Europejskiej: - Nie chodzi tylko o przestrzeganie kodeksu pracy - dodaje. - Odpoczynek to nie wszystko. Kierowca nie jest maszyną.
Czytaj treści premium w Głosie Pomorza Plus
Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.