108 osób straci pracę w Scanii. To największe zwolnienie grupowe w regionie od lat (szczegóły)

Fot. Krzysztof Tomasik
Fot. Krzysztof Tomasik
Wczoraj w hali produkcyjnej fabryki Scania ogłoszono, że 108 osób straci pracę. Przedstawiciele zarządu tłumaczą tę decyzję kryzysem i brakiem zamówień.

Scania Production S.A.

Scania Production S.A.

Producent autobusów miejskich oraz podwozi autobusowych powstały na bazie słupskiej Kapeny. W pierwszej połowie lat 90. szwedzki koncern Scania i Kapena powołały spółkę joint veture. Firma montowała ciężarówki. W sierpniu 1994 roku rozpoczęła produkcję autobusów. Od 2001 r. wypuściła na rynek autobusy lokalne z serii OmniLink. W międzyczasie koncern wykupił resztę udziałów w spółce i przekształcił ją w Scania Production Słupsk S.A. Dziś firma zatrudnia ponad 600 osób. Jest jednym z największych pracodawców w regionie.

Poinformowano wszystkich o planach. Ludzie przyjęli je bardzo spokojnie. O tym mówiło się od dawna. Po prostu przyjęli to do wiadomości i wrócili do pracy - opowiada nam anonimowo pracownik "Scanii".

Przedstawiciele zarządu firmy mówią, że powód zwolnień jest prosty. Firma ma coraz mniej zamówień na autobusy. Z zakupów wycofują się spółki i samorządy, bo mają problemy z uzyskaniem kredytów bankowych.

- Dopasowujemy stan zatrudnienia w spółce z naszym obecnym zapotrzebowaniem produkcyjnym - stwierdza Sylwester Wojewódzki, zastępca dyrektora słupskiej fabryki.

Niestety, słupskiej fabryce nie pomogą nawet zamówienia na słynne "doubledeckery", czyli angielskie czerwone piętrowce, które produkowane nad Słupią jeżdżą po londyńskich ulicach. - To jest kropla w morzu potrzeb - stwierdza Wojewódzki.

.
Nie wiadomo na razie, kogo najbardziej dotkną zwolnienia w Scanii, czy dział administracyjny, czy produkcyjny.

- Dopiero usiądziemy ze związkami do stołu i będziemy rozmawiać - mówi Wojewódzki. W rozmowie z nami zapewnia on też, że wszyscy zwolnieni dostaną godziwe odprawy. Deklaruje także gotowość zatrudnienia pracowników w przypadku ponownego ożywienia rynku. Problem w tym, że nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

- My mamy chęci i możliwości, ale niestety, prawda jest taka, że kryzys nas po prostu dotknął. Najgorsze jest to, ze praktycznie nie mamy na to żadnego wpływu. Przyczyny tej sytuacji leżą całkowicie poza nami - stwierdza Wojewódzki.
Zdecydowanie zaprzecza także informacjom, jakoby Scania zdecydowała już o likwidacji fabryki w Słupsku

Wideo

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
ktoś

Wszystkie te klany i niezdrowa sytuacja w Scanii zaczęła się od kiedy w Scanii pracuje Wojewódzki. Poprzyjmował (pościągał) swoich ludzi i pracują teraz jako majstrowie, w białym domu, i na produkcji.
Czemu nikt nie pyta się dlaczego włoch z Kapeny wyzucił Wojewódzkiego ?? Dlaczego z PKSu tez został wyzucony ??
Tam już poznali sie na Nim to i pozbyli się Go. A wszech dobry Gert Go przygarnął i takie są skutki...

G
Gość

ŚWIĘTE SŁOWA jeden może bezczelnie chodzić i po całej hali , żreć kanapki i pięć razy w miesiącu brać wolne , a inny ma zapieprzać i milczeć bo co by nie zrobił i ilu gozdin nie przepracował to i tak zawsze będzie mało.

L
Lider

Pozdrawiam no i 17-ego wszystko sie wyjasni... To takie od chlopakow z gory: "Wesolych Swiat Wielkanocnych" ! Wspolczuje tylko tym co maja zone i dzieci ;/

k
koleś

Dlaczego wiadomości z forum zostały usunięte ??
Komu przeszkadzają opinie pracowników Scanii o sytuacji w zakładzie pracy ???
Niech wszyscy poznają prawde !!!

m
mroczek

Zajmijcie sie sprawą pana Jankowskiego majstra na lini S pientrowych autobusach. Jego powinni usunąc z firmy za mobbing jaki wprowdzil ludzie juz mają tą rodzinke dosyc cala rodzinka sie panosi i nawet petycje nie pomagają. Prosba do redakci opiscie to w gazecie i zrobcie porzadek z ty majstrem.

t
tytus
W dniu 22.02.2009 o 00:15, Gość napisał:

Kolego Tytus troche przesadziłeś z tym Monaco, albo byłeś tam jako turysta i podziwałeś kasyna i yachty albo nie byłeś wogole, Monaco jest nastawione na ludzi że tak powiem obrzydliwie pogadych, i oni z jednego kasyna smiem twierdzić mają wiecej niż budżet nie klilku ale kikunastu miast w Polsce co do turystyki nie porównujmy Polski z Monaco bo o Polsce połowa ludzi tego globu nie słyszała a o Monaco grubo ponad 90% o pdatkach nie wspomnę bo w Monaco ich nie ma u nas są i to zaj...................... wysokie. Czy ktoś majacy gruby sos przyjedzie do Słupska NIE pojedzie do Monaco bo raz że wypada się tam pokazac dwa warto tam być trzy brak podatków u nas jakbyś nie liczył jest 22% że tak głupio powiem od każdego gów.......... od papieru toaletowego do paliwa. Więc porównanie Polski do Monaco ma się jak piernik do wiatraka. A co do zwolnien w Scanii i innych zakładach podziekujmy spekulantom co wiwindowali cenę dolara i euro-daje góra 2 miechy i będzie u nas jak w USA nie płacisz rat bank licytuje ci mieszkanie i rząd tu nie pomoże bo i jak ma to zrobić jak twierdzą że pomogą tylko najbiedniejszym tzn. komu tym co wzieli kredyt na zakup mieszkania w Wawie za 600tyś czy tym co wzieli kredyt na mieszkanie w Słupsku za 250tyś kto będzie biedniejszy jak zostanie beż pracy ten co zarabiał 10 tyś na miesiąc czy ten co zarabiał 2tyś na miesiąc???


Chyba źle zaadresowałeś ten komentarz-właśnie ja nabijałem się z porównania Polski do Monaco-pisałem że ewentualnie mozna nasz kraj porównywać do Niemiec-podobna powierzchnia, podobne zasoby naturalne, podobne warunki geograficzne...A swoją droga to w Monaco nie byłem, ale wierzę że zwiedzanie świata dopiero przede mną...Pozdrawiam miłej nocki
G
Gość

Kolego Tytus troche przesadziłeś z tym Monaco, albo byłeś tam jako turysta i podziwałeś kasyna i yachty albo nie byłeś wogole, Monaco jest nastawione na ludzi że tak powiem obrzydliwie pogadych, i oni z jednego kasyna smiem twierdzić mają wiecej niż budżet nie klilku ale kikunastu miast w Polsce co do turystyki nie porównujmy Polski z Monaco bo o Polsce połowa ludzi tego globu nie słyszała a o Monaco grubo ponad 90% o pdatkach nie wspomnę bo w Monaco ich nie ma u nas są i to zaj...................... wysokie. Czy ktoś majacy gruby sos przyjedzie do Słupska NIE pojedzie do Monaco bo raz że wypada się tam pokazac dwa warto tam być trzy brak podatków u nas jakbyś nie liczył jest 22% że tak głupio powiem od każdego gów.......... od papieru toaletowego do paliwa. Więc porównanie Polski do Monaco ma się jak piernik do wiatraka. A co do zwolnien w Scanii i innych zakładach podziekujmy spekulantom co wiwindowali cenę dolara i euro-daje góra 2 miechy i będzie u nas jak w USA nie płacisz rat bank licytuje ci mieszkanie i rząd tu nie pomoże bo i jak ma to zrobić jak twierdzą że pomogą tylko najbiedniejszym tzn. komu tym co wzieli kredyt na zakup mieszkania w Wawie za 600tyś czy tym co wzieli kredyt na mieszkanie w Słupsku za 250tyś kto będzie biedniejszy jak zostanie beż pracy ten co zarabiał 10 tyś na miesiąc czy ten co zarabiał 2tyś na miesiąc???

n
niko

najwyższy wzrostem majster z s line nie zostanie zwolniony bo ma 3 dupowłazów którzy bronią mu dupę

G
Gość

ten cały sławny sps istnieje tylko na papierze w rzeczywistości nic takiegonie funkcjonuje , a napewno nie ułatwia pracy
służy tylko jednemu - zatrudnieniu całej masy tępaków którzy nie mają o niczym pojęcia i żyją w swoim własnym wyimaginowanym świecie.
majstrowie też powinni mieć jakieś pojęcie o kierowaniu ludźmi i odpowiednie wykształcenie i trochę więcej kultury.

G
Gość
W dniu 19.02.2009 o 11:26, realista napisał:

Tak czytam te posty i nie wiem czy śmiać się czy płakać, tak jak w Polsce typowe psy ogrodników, sami nie mają i cudzemu nie dadzą, Takie pierdoły co tu piszą niektórzy świadczą tylko o ich głupocie i nieznajomości tematu. Pierwsza sprawa to związki, podwyżki i cały socjal. Tak się składa, że związki zaczęły działać i podwyżki które wywalczyły zbiegły się w czasie, gdy Scania miała najwięcej zamówień a co za tym idzie największe zyski, więc nie wpłynęło to na kondycje finansową firmy. Druga sprawa to marnotrawstwo pieniędzy przez kadrę i dział inżynierski oraz zamawiania części. Czemu nikt nie napisze ile razy były zamawiane jakeś bardzo drogie części, które okazały się niepotrzebne, bo ktoś się pomylił i potem zamówił już właściwe które okazały się takie same. Czemu nikt nie pisze o błędach w projektowaniu przez designerów, gdzie zaprojektowana, zamówiona i zapłacona część zupełnie nie pasuje i trzeba zaprojektować nową i cała procedura jest powtarzana. Dalej, ludzie od SPS którzy nawet nie wiedzą na czym polega ich praca, próbują coś usprawnić przez jakieś absurdalne pomysły, które też odpowiednio drogo kosztują. Ile razy lakiernia przemalowywała jakieś elementy, które okazały się że są w niewłaściwym kolorze, lub pomalowali coś co nie trzeba, inna sprawa, że muszą malować po kilka razy ten sam element gdyż jest nagminnie rysowany podczas produkcji. Takie przykłady można mnożyć w nieskończoność. Jedynym wnioskiem który się nasuwa, to rażące błędy w systemie zarządzania (firma ma certyfikat ISO) i to od nich trzeba zacząć żeby szukać oszczędności. Co do zwolnienia ludzi to jak powiedział dyr. Wojewódzki, jest to zarządzenie które wydały władze koncernu w Szwecji, więc po co głupie komentarze w stylu że to przez min czyste ubranka pracowników i tp.pozdrawiam

G
Gość

Tak z tymi majstrami to prawda - nietykalne święte krowy i jest ich stanowczo za dużo , a co do roboty w tej chwili jest tam istny kołchoz przynajmniej na linii s , a z pracy wylecą nie nieroby bo oni przeważnie mają plecy lecz niewygodni

?????
W dniu 18.02.2009 o 21:45, ość napisał:

Trochę się kolego zagalopowałeś. Emocje chyba przyciemniły Ci rozumowanie czytanego tekstu.Byłem i widziałem jako osoba z zewnątrz, nie pracowałem tam nigdy, po prostu tam przywiozłem coś dwa razy w różnym czasie i takie mam z tej wizyty wspomnienia.

j
jamasz51
W dniu 18.02.2009 o 20:08, Gość napisał:

W 1980 na barykady was robotnicy wysyłali a teraz to macie swój wolny rynek, demokrację prawa i wolności obywatelskie.Podziękujcie solidaruchom ze styropianu oni dzisiaj są przy korycie a wy za bramą.Nie będę mówił dobrze wam tak, ale za błędy się teraz płaci. Mieliście swój ustrój, czyli "krwiożerczą" dyktaturę robotniczo chłopską . Teraz macie kapitalizm XIX wieczny a kapitaliści wyrzucają was na bruk z 3 miesięczną odprawą. No krzyczcie teraz " wiwat kapitalizm ".

coś tu w tym twoim wpisie namieszane,kogo i na jakie barykady i jacy robotnicy wysyłali,zapewne jesteś bardzo młodym człowiekiem i nie bardzo wiesz jakie to były czasy te do 1980 roku i jaki był powód protestów.A co do obecnej sytuacji to jest kryzys i na to tak nie duży kraj jak nasz i tak biedny w stosunku do tych bogatszych czy najbogatszych nie ma wpływu.Nauczyłeś się narzekać jak wielu ludzi w tym kraju,a co ty zrobiłeś w tym kierunku żeby cokolwiek zmienić w tym kraju,oczywiście nic,tak najlepiej narzekać i mieć pretensje
g
gjh

hahaha dzis we wkładce jest o scani ze w ciadu jednego dnia produkuja pietrusa, ale jaja wiem jak wyglada produkcja tewo wozu. pan wojtecki widac jak jest zorietowany w produkcji, chodzacy krawat hihihi. przy dobrym uwijaniu sie to moze trzy dni ale napewno nie jeden dzien. pierduchy opowiada a gazeta puszcza brednie w w gazecie. czy w tym kraju moze byc mniej zaklamania czy kiedys bedzie normalnosc. na miejscu gerta wywalilbym go z roboty bo jak ktos jest w temacie to wie ze to klamstwo i wybielanie sie. panie wojtecki daj pan spokuj blazna pan robisz z siebie

r
realista

Tak czytam te posty i nie wiem czy śmiać się czy płakać, tak jak w Polsce typowe psy ogrodników, sami nie mają i cudzemu nie dadzą, Takie pierdoły co tu piszą niektórzy świadczą tylko o ich głupocie i nieznajomości tematu. Pierwsza sprawa to związki, podwyżki i cały socjal. Tak się składa, że związki zaczęły działać i podwyżki które wywalczyły zbiegły się w czasie, gdy Scania miała najwięcej zamówień a co za tym idzie największe zyski, więc nie wpłynęło to na kondycje finansową firmy. Druga sprawa to marnotrawstwo pieniędzy przez kadrę i dział inżynierski oraz zamawiania części. Czemu nikt nie napisze ile razy były zamawiane jakeś bardzo drogie części, które okazały się niepotrzebne, bo ktoś się pomylił i potem zamówił już właściwe które okazały się takie same. Czemu nikt nie pisze o błędach w projektowaniu przez designerów, gdzie zaprojektowana, zamówiona i zapłacona część zupełnie nie pasuje i trzeba zaprojektować nową i cała procedura jest powtarzana. Dalej, ludzie od SPS którzy nawet nie wiedzą na czym polega ich praca, próbują coś usprawnić przez jakieś absurdalne pomysły, które też odpowiednio drogo kosztują. Ile razy lakiernia przemalowywała jakieś elementy, które okazały się że są w niewłaściwym kolorze, lub pomalowali coś co nie trzeba, inna sprawa, że muszą malować po kilka razy ten sam element gdyż jest nagminnie rysowany podczas produkcji. Takie przykłady można mnożyć w nieskończoność. Jedynym wnioskiem który się nasuwa, to rażące błędy w systemie zarządzania (firma ma certyfikat ISO) i to od nich trzeba zacząć żeby szukać oszczędności. Co do zwolnienia ludzi to jak powiedział dyr. Wojewódzki, jest to zarządzenie które wydały władze koncernu w Szwecji, więc po co głupie komentarze w stylu że to przez min czyste ubranka pracowników i tp.
pozdrawiam

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3