Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

150 elektrycznych hulajnóg niemieckiej firmy do wypożyczenia w Słupsku (zdjęcia)

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
Krzysztof Piotrkowski
Już na ulicach Słupska można wziąć, wypożyczyć przez aplikację w telefonie i... jeździć elektrycznymi hulajnogami. Jest ich 150. A choć niemiecka firma weszła na nasz rynek bez rozgłosu w sobotę, to już niektórzy słupszczanie skarżą się na zaparkowane lub porzucone byle gdzie hulajnogi.

Hulajnogi należą do firmy TIER. TIER Mobility ma siedzibę w Berlinie, w ciągu niecałych 3 lat pojawił się w ponad 145 miastach w 16 krajach. W Polsce firma zadebiutowała w tym roku wiosną w Gdańsku, działa też w Kołobrzegu. Teraz weszła na słupskie ulice, a w zasadzie chodniki.

- Taka firma nie musi mieć na to zgody z urzędu - tłumaczy Karolina Rutkowska-Kmiecik z Urzędu Miejskiego w Słupsku. - Obowiązują ją ogólne przepisy. Tym niemniej rozmawiamy i chcemy podpisać z nią porozumienie, by na niektórych słupskich ulicach, np. na Tuwima itd. hulajnogi miały ograniczenie prędkości. Chodzi nam o bezpieczeństwo, ale i pewne uporządkowanie. Na przykład, dla parkujących hulajnogi obok stacji roweru miejskiego, firma daje dodatkowe bezpłatne minuty. Apelujemy do słupszczan o zachowanie bezpieczeństwa. Przypominamy, że używających hulajnóg obowiązują przepisy ruchu drogowego. Na chodniku natomiast hulajnogiści powinni poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, jechać bardzo ostrożnie, ustępować pieszym i nie utrudniać ich ruchu!

Trwa głosowanie...

Czy będziesz korzystać/korzystała z elektrycznej hulajnogi?

Od 23 października po ulicach Słupska można poruszać się hulajnogami elektrycznymi TIER. "Rozpoczęcie działalności firmy w Słupsku wpisuje się w założenia Programu Ochrony Środowiska oraz działania miasta w zakresie m.in. ochrony klimatu i poprawy jakości powietrza czy redukcji hałasu. Celem TIER jest wsparcie miasta w realizacji zadań z obszaru ekologii i koncepcji inteligentnych miast oraz zmiana mobilności na dobre" - informuje firma TIER.

- Pojawienie się TIER w mieście, w którym do tej pory nie było e-hulajnóg, to dla nas zarówno powód do dumy, jak i wyzwanie, by do bezemisyjnego środka transportu przekonać jak największą liczbę mieszkańców. Chcemy zapoznać słupszczan z formą mikromobilności, która nie tylko doskonale sprawdza się na krótkich dystansach, lecz jest także wysoce bezpieczna i neutralna klimatycznie. Jesteśmy w trakcie rozmów z miastem, których celem jest wypracowanie zasad współpracy uwzględniających potrzeby wszystkich użytkowników dróg oraz sprawienie, by e-hulajnogi TIER stanowiły jak najlepsze uzupełnienie transportu publicznego w mieście. Chcemy popularyzować ekologiczne formy transportu i bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym, by mieszkańcy Słupska szybko polubili poruszanie się e-hulajnogami – mówi Mathieu Deloly, Dyrektor Zarządzający TIER Mobility Poland.

Ogólnie hulajnogi TIER mają ograniczenie prędkości do 20 km/h, ale wszystko jest regulowane elektronicznie i prawdopodobnie na niektórych słupskich ulicach ograniczenia będą większe.

Hulajnogi TIER mają podwójne hamulce, a podstawa hulajnogi oraz jej koła są większe niż przeciętnie. Urządzenia mają też uchwyty do smartfonów umożliwiające ich bezprzewodowe ładowanie. Są wyposażone w wymienne baterie. Technicy nie muszą zabierać hulajnóg do naładowania.

By skorzystać z pojazdu trzeba wgrać aplikację. Jak informuje firma na terenie Słupska, w porozumieniu z władzami miasta, wyznaczone zostały specjalne strefy parkowania przy stacjach rowerów miejskich. Po zakończeniu przejazdu w jednej z nich, do konta w aplikacji przyznana zostanie nagroda w postaci dodatkowej minuty do wykorzystania podczas następnego przejazdu. Mapa z zaznaczonymi miejscami parkingowymi widoczna jest po zalogowaniu się do aplikacji TIER, dzięki czemu użytkownik może przed wyruszeniem w trasę zaplanować jej przebieg oraz punk końcowy.

Jak nas poinformowano w TIER: "Porzucona lub zaparkowana w nieodpowiednim miejscu e-hulajnoga może stanowić przeszkodę na drodze, szczególnie niebezpieczną dla osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. By zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg, hulajnogę należy zaparkować w miejscu do tego przeznaczonym, a jeśli takiego miejsca nie ma – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika (oddalonej od jezdni). Szerokość pozostawiona dla pieszych nie może być mniejsza niż 1,5 metra. Zaparkowana odpowiednio hulajnoga powinna "przylegać" do ściany budynku lub stać za pozostawioną tam wcześniej inną hulajnogą i nie blokować przejścia lub przejazdu".

Rower miejski w Słupsku. Zobacz gdzie znajdują się stacje

Jak to wygląda na słupskich ulicach, zobaczcie sami. Pamiętajmy, że to jednak nie firma a użytkownicy zostawiają hulajnogi. W skrajnych przypadkach będą one odholowywane przez służby. Koszty zaś pokryje, ten, który hulajnogę zostawił w miejscu do tego nie przeznaczonym.

Minuta jazdy e-hulajnogą TIER kosztuje 55 groszy, natomiast opłata za odblokowanie hulajnogi wynosi 2.50 zł. Najbardziej wymagający użytkownicy będą mogli w aplikacji wykupić pakiet bezpłatnych odblokowań hulajnóg na 30 dni za 9,99 zł.

Jak widać tanio nie jest, szczególnie w porównaniu z biletem komunikacji miejskiej w Słupsku. Ale firma nie jest w żaden sposób opłacana przez władze Słupska, tak jak jest w przypadku roweru miejskiego.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza