300 mln zł na modernizację linii kolejowej Szczecinek - Ustka

Andrzej Gurba andrzej.gurba@mediaregonalne.pl
Po odnowie linii kolejowej i stacji w Słupsku oraz w Ustce na torach ma pojawić się więcej pociągów.
Po odnowie linii kolejowej i stacji w Słupsku oraz w Ustce na torach ma pojawić się więcej pociągów. Łukasz Capar
PLK dostanie pieniądze na projekt modernizacji linii kolejowej Szczecinek - Ustka. Będzie też przebudowa na stacjach Słupsk i Ustka. Modernizacja pochłonie 300 mln zł.

PLK otrzyma najpierw 1,1 mln złotych unijnej dotacji na opracowanie dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Szczecinek - Słupsk - Ustka wraz z przebudową układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka.

Pieniądze przyznał Zarząd Województwa Pomorskiego. Polskie Linie Kolejowe starały się o 1,5 mln zł. W przypadku wniosku PLK Zarząd Województwa Pomorskiego obniżył dofinansowanie do poziomu 75 procent w związku z wysokim kosztem realizacji projektu i zbyt małą grantową pulą (wniosek PLK był jako ostatni do dofinansowania).

Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PLK w Warszawie mówi, że do czerwca 2015 roku powinno zostać opracowane studium wykonalności.

- Wykonanie robót projektowych i budowlano-montażowych planowane jest na lata 2016-2022. W tym momencie trudno nam podać bardziej precyzyjny termin realizacji inwestycji - oznajmia Dutkiewicz.

Koszt inwestycji szacuje się na około 293 mln zł netto.

- Szczegółowe koszty zostaną wskazane po ustaleniu zakresu rzeczowego w studium wykonalności. Na obecnym etapie możemy przedstawić orientacyjne koszty inwestycji przygotowane w oparciu o przewidywany zakres rzeczowy robót - informuje Dutkiewicz.
Dodaje, że głównym ce­lem inwestycji na linii kolejowej nr 405 Szczecinek - Ustka jest skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie bezpieczeństwa podróży (wraz z bezpieczeństwem na styku transportu kolejowego i samochodowego) oraz podniesienie standardu podróży (m.in. przez modernizację peronów i dostosowanie ich do najnowszych standardów, w tym do obsługi osób o ograniczonej sprawności).

Ważnym elementem projektu jest rozbudowa układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka, które stanowią podstawę do utworzenia połączeń w ramach projektu Słupskiej Kolei Morskiej.

Ten wniosek to jakaś nadzieja na poprawę sytuacji na tej linii, a przede wszyst­kim na uruchomienie dodatkowych składów, bo jest taka potrzeba. Zbigniew Labuda, dyrektor Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Gdyni mówi, że są gotowi uruchomić dodatkowe kursy pociągów na tej linii, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, ale nie mogą. - Nie możemy z powodu zaniechań ze strony PLK, które do tej pory nie przeprowadziło właściwej modernizacji linii. Z tego powo­du ma ona swoje ograniczenia co do przepustowości - stwierdza Labuda.

- Tak jest od ponad trzech lat, czyli od katastrofy kolejowej koło Korzybia. Po niej PLK wydało ponad 4 miliony złotych na modernizację linii Szczecinek - Słupsk. Położono światłowód, uruchomiono system łączności przewodowej SLK oraz system zdalnego sterowania radiołącznością.

Te wydatki były konieczne, ale niewystarczające.

- Nie są spełnione wszystkie wymogi bezpieczeństwa zawarte w rozporządzeniu ministra infrastruktury nr 1444. Sam światłowód to za mało. Musi być nowy system sygnalizacji, aby pociągi mogły bezpiecznie się mijać. Wcześniej PLK najwyraźniej to przeoczyło - komentuje dyrektor Labuda.

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
olgierd

Proponuje zastanowic sie nad ponownym polozeniem 16 km zdemontowanego toru pomiedzy Korzy

biem i Slawnem . Przydalby sie on tak dla ruchu lokalnego jak i dla pospiesznych pociagow daleko-

bieznych w sezonie letnim do Darlowa .

B
Brzoza
W dniu 17.12.2013 o 16:05, Sylwek R. napisał:

Kto będzie jeżdził pociągami z Ustki do Szczecinka .Trzy osoby na krzyż.Zwykłe wyrzucenie pieniędzy w błoto.Powinno się jak najszybciej zdemontowac całą infrastrukturę kolejową,zostawiając jedynie nitki strategiczne.

Szanowny kolego. Trzeba wpierw zapoznać się z potrzebami przewozów Cargo bo pewnie nie o sam transport pasażerski nam chodzi. Poza tym jest to doskonała linia zbudowana za czasów Niemców (północ - południe). Szukając w internecie zapoznaj się raczej z takimi faktami. Poprostu zawsze istniała, ale nie była dofinansowana. Niestety z czasem linię Sławno - (kierunek) Korzybie zdemontowano w latach 1997 to ostatnia najbliżej położona linia na południe. Widzę kwaśne miny i wypowiedzi. Kto zatem znajdzie wolne miejsce na prakingach, gdy wciąż rośnie liczba samochodów? Linia pomorze powinna być otwarta.

N
Net

Władze Ustki wielokrotnie o to zabiegały w porozumieniu z innymi samorządami, przyłożył się też Starosta, brawo. Podziękowania również dla Posła Konwińskiego.

N
Nocny Kowboj

Bardzo dobrze smerfie zbanowany, że częściowo zmodernizują dworce, perony przydałoby się podnieść, żeby pasażerowie nie musieli się gimnastykować przy wysiadaniu i wsiadaniu z ciężkimi walizkami. Ustecki dworzec straszy, przydałby mu się porządny remont. Jak już mają taki gest i coś się rusza w kwestii kolei, to może wybudują drugi tor na linii Wejherowo - Słupsk, potrzebny jest tam na wczoraj. 

P
PKP OK

IMPULS RULEZZ

K
Krzysztof

A ja jeżdżę z Ustki do Słupska.

l
lewatywa
W dniu 17.12.2013 o 13:59, Gość napisał:

Co napisze mądraliński Nocny Nocnik ? Czekamy z niecierpliwością.

 


To zależy co napisze Lewatywa.Może jakąś rozprawę naukową?

g
gosc
W dniu 17.12.2013 o 16:13, banowy napisał:

Skoro już jesteśmy przy finansach, to zrób wszystkim przysługę i użyj stategicznie może nie nitki, a linki i jakiej gałęzi... Przynajmniej dobry Kto będzie jeżdził pociągami z Ustki do Szczecinka .Trzy osoby na krzyż.Zwykłe wyrzucenie pieniędzy w błoto.Powinno się jak najszybciej zdemontowac całą infrastrukturę kolejową,zostawiając jedynie nitki strategiczne. Kto? Dla Twojej wiadomości np. uczniowie Liceów czy Wyższych szkół, ludzie do pracy z powiatu słupskiego (plus, minus 10tys. ludzi, w samych Kępicach mieszka 5tys, z których większość dojeżdża tą linią do Słupska). Genialny Sylwester mieszka w metropolii Słupsk i nosi wyżej d...e niż głowę więc i g...o wie.

b
banowy
W dniu 17.12.2013 o 16:05, Sylwek R. napisał:

Kto będzie jeżdził pociągami z Ustki do Szczecinka .Trzy osoby na krzyż.Zwykłe wyrzucenie pieniędzy w błoto.Powinno się jak najszybciej zdemontowac całą infrastrukturę kolejową,zostawiając jedynie nitki strategiczne.

Skoro już jesteśmy przy finansach, to zrób wszystkim przysługę i użyj stategicznie może nie nitki, a linki i jakiej gałęzi... Przynajmniej dobry uczynek zrobisz, bo świat bez takich "mądrości" wyda się troszkę piękniejszym, a i powietrza czystego przybędzie....

b
banowy

Lucky pan ten voyevoda, czy inny marshalek. Mógł nie dać, a dał. Lepiej późno niż wcale, jak mawiają spóźniający się na pociągi. Dwie ważne rzeczy przy okazji się pojawiły, których PT Redaktor nie rozwinął, bo z Miastka jakby mniej widoczne.. Pierwsza to to, że w przeciwieństwie do słupskich bez(radnych) kolej wcale nie pogrzebała jeszcze projektu Słupskiej Kolei Morskiej. Druga to zapowiedź w końcu wysokich peronów na stacji Słupsk. Ciekawe co z tunelem do Sobieskiego i windą dla niepełnosprawnych Podróżnych na powyższewj. W planach na lata 20202 -2027?. Po trzecie - Panie Dyrektorze Zbigniewie Labudo z PZPR. Jakim cudem Cargo może , a PR-y nie? Może już czas? Na stacji w Lewinie Leskim się przyjąć na ustawiacza?

S
Sylwek R.

Kto będzie jeżdził pociągami z Ustki do Szczecinka .Trzy osoby na krzyż.Zwykłe wyrzucenie pieniędzy w błoto.Powinno się jak najszybciej zdemontowac całą infrastrukturę kolejową,zostawiając jedynie nitki strategiczne.

s
serce-czytelnik

Dla przypomnienia Centralną Magistralę Kolejową o długości 223 km plus odgałęzienie do Krakowa zbudowano w ciągu 6 lat /1971-1977r./

S
Smerf Niemaruda
W dniu 17.12.2013 o 13:59, Gość napisał:

Co napisze mądraliński Nocny Nocnik ? Czekamy z niecierpliwością.

A co napisze nielubiany Smerfik Maruda?
 

G
Gość

Co napisze mądraliński Nocny Nocnik ?

 

Czekamy z niecierpliwością.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3