Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

300 mln zł na modernizację linii kolejowej Szczecinek - Ustka

Andrzej Gurba [email protected]
Po odnowie linii kolejowej i stacji w Słupsku oraz w Ustce na torach ma pojawić się więcej pociągów.
Po odnowie linii kolejowej i stacji w Słupsku oraz w Ustce na torach ma pojawić się więcej pociągów. Łukasz Capar
PLK dostanie pieniądze na projekt modernizacji linii kolejowej Szczecinek - Ustka. Będzie też przebudowa na stacjach Słupsk i Ustka. Modernizacja pochłonie 300 mln zł.

PLK otrzyma najpierw 1,1 mln złotych unijnej dotacji na opracowanie dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Szczecinek - Słupsk - Ustka wraz z przebudową układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka.

Pieniądze przyznał Zarząd Województwa Pomorskiego. Polskie Linie Kolejowe starały się o 1,5 mln zł. W przypadku wniosku PLK Zarząd Województwa Pomorskiego obniżył dofinansowanie do poziomu 75 procent w związku z wysokim kosztem realizacji projektu i zbyt małą grantową pulą (wniosek PLK był jako ostatni do dofinansowania).

Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PLK w Warszawie mówi, że do czerwca 2015 roku powinno zostać opracowane studium wykonalności.

- Wykonanie robót projektowych i budowlano-montażowych planowane jest na lata 2016-2022. W tym momencie trudno nam podać bardziej precyzyjny termin realizacji inwestycji - oznajmia Dutkiewicz.

Koszt inwestycji szacuje się na około 293 mln zł netto.

- Szczegółowe koszty zostaną wskazane po ustaleniu zakresu rzeczowego w studium wykonalności. Na obecnym etapie możemy przedstawić orientacyjne koszty inwestycji przygotowane w oparciu o przewidywany zakres rzeczowy robót - informuje Dutkiewicz.
Dodaje, że głównym ce­lem inwestycji na linii kolejowej nr 405 Szczecinek - Ustka jest skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie bezpieczeństwa podróży (wraz z bezpieczeństwem na styku transportu kolejowego i samochodowego) oraz podniesienie standardu podróży (m.in. przez modernizację peronów i dostosowanie ich do najnowszych standardów, w tym do obsługi osób o ograniczonej sprawności).

Ważnym elementem projektu jest rozbudowa układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka, które stanowią podstawę do utworzenia połączeń w ramach projektu Słupskiej Kolei Morskiej.

Ten wniosek to jakaś nadzieja na poprawę sytuacji na tej linii, a przede wszyst­kim na uruchomienie dodatkowych składów, bo jest taka potrzeba. Zbigniew Labuda, dyrektor Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Gdyni mówi, że są gotowi uruchomić dodatkowe kursy pociągów na tej linii, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, ale nie mogą. - Nie możemy z powodu zaniechań ze strony PLK, które do tej pory nie przeprowadziło właściwej modernizacji linii. Z tego powo­du ma ona swoje ograniczenia co do przepustowości - stwierdza Labuda.

- Tak jest od ponad trzech lat, czyli od katastrofy kolejowej koło Korzybia. Po niej PLK wydało ponad 4 miliony złotych na modernizację linii Szczecinek - Słupsk. Położono światłowód, uruchomiono system łączności przewodowej SLK oraz system zdalnego sterowania radiołącznością.

Te wydatki były konieczne, ale niewystarczające.

- Nie są spełnione wszystkie wymogi bezpieczeństwa zawarte w rozporządzeniu ministra infrastruktury nr 1444. Sam światłowód to za mało. Musi być nowy system sygnalizacji, aby pociągi mogły bezpiecznie się mijać. Wcześniej PLK najwyraźniej to przeoczyło - komentuje dyrektor Labuda.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza