Fundacja Pro Kolej opublikowała wykaz niemal 450 km linii kolejowych przeznaczonych do rozbiórki przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Plan dotyczy 9 województw, 33 odcinków i ponad 2% sieci kolejowej kraju (443,3 km). W ocenie ekspertów głównym skutkiem likwidacji infrastruktury kolejowej będzie trwała degradacja potencjału społecznego i gospodarczego słabiej skomunikowanych obszarów kraju. Oszczędności z tego tytułu będą natomiast iluzoryczne. Najdłuższa zagrożona linia: Lipusz - Korzybie znajduje się w naszym regionie. Ma blisko 48 km długości.,
Zgodnie z informacją otrzymaną od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. bezpowrotnie odcięte od kolei zostaną miasta takie jak Frombork, Tolkmicko, Mirsk, Świeradów Zdrój, Miejska Górka, Góra Śląska, Karpacz, Mysłakowice, Kowary i Gniew.
– Odcięcie od linii kolejowych miejscowości uzdrowiskowych, takich jak Karpacz czy Świeradów Zdrój albo położonego nad Zalewem Wiślanym kopernikowskiego Fromborka jest sprzeczne z wizją rozwoju tych terenów. Rynek pracy i gospodarka zależą tu bowiem ściśle od dostępności i liczby odwiedzających. Co więcej, eliminacja kolei w każdej miejscowości odbiera jej cząstkę potencjału rozwojowego, a uzależnienie wyłącznie od samochodu jest sprzeczne z podstawowymi założeniami polityki transportowej Unii Europejskiej. Dlatego plan należy wstrzymać.
Odpowiedzialna za sieć kolejową spółka PKP PLK S.A. zaznacza, że postępowanie likwidacyjne nie musi oznaczać ostatecznej likwidacji, a w przypadku pozyskania zewnętrznych środków procedura zostanie wstrzymana. Jednak w zawiadomieniach do władz lokalnych kolejarze przyznają, że jeśli środków nie będzie linie zostaną rozebrane.
W stanowisku Fundacji ProKolej podkreślono, że nawet niewykorzystywana obecnie linia kolejowa, czy wręcz pas terenu przez nią zajęty, to unikalna rezerwa pod przyszłe inwestycje infrastrukturalne. I ignorowanie tego potencjału dla przyszłej mobilności społecznej i efektywności gospodarczej przyległych terenów jest nieodpowiedzialne.
Trasa Lipusz-Korzybie
1 sierpnia 1991r. zawieszono ruch pociągów osobowych na odcinku Bytów – Korzybie, przez jakiś czas utrzymywana była kolejowa komunikacja autobusowa, ostatni rozkład z wykazanymi pociągami obowiązywał do 1992 roku.
Odcinek Bytów – Korzybie jest nieprzejezdny, władze wojewódzkie planują jednak jego reaktywację w dalszych planach inwestycyjnych dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej. Obecnie zachowaniem na nim istniejącej infrastruktury zajmuje się Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa oraz Klub Turystyki Kolejowej Tendrzak.
Zobacz inne materiały na gp24.pl
- Policjant w Słupsku oskarżony o gwałt
- Stłuczka pięciu aut na ul. Szczecińskiej (zdjęcia)
- Milion złotych wygranej w Miastku
- Ktoś dachował i porzuciła auto (zdjęcia)
- Plaża z morskim piaskiem przed słupskim ratuszem? (sonda)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?