Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

450 km linii kolejowych przeznaczonych do rozbiórki

red
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne. Archiwum
Od wielu lat długość sieci kolejowej w Polsce maleje. Statystyki nie poprawią ostatnio otwarte odcinki lotniskowe - bo PKP PLK planuje likwidację kolejnych 450 km torów.

Fundacja Pro Kolej opublikowała wykaz niemal 450 km linii kolejowych przeznaczonych do rozbiórki przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Plan dotyczy 9 województw, 33 odcinków i ponad 2% sieci kolejowej kraju (443,3 km). W ocenie ekspertów głównym skutkiem likwidacji infrastruktury kolejowej będzie trwała degradacja potencjału społecznego i gospodarczego słabiej skomunikowanych obszarów kraju. Oszczędności z tego tytułu będą natomiast iluzoryczne. Najdłuższa zagrożona linia: Lipusz - Korzybie znajduje się w naszym regionie. Ma blisko 48 km długości.,

Zgodnie z informacją otrzymaną od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. bezpowrotnie odcięte od kolei zostaną miasta takie jak Frombork, Tolkmicko, Mirsk, Świeradów Zdrój, Miejska Górka, Góra Śląska, Karpacz, Mysłakowice, Kowary i Gniew.

– Odcięcie od linii kolejowych miejscowości uzdrowiskowych, takich jak Karpacz czy Świeradów Zdrój albo położonego nad Zalewem Wiślanym kopernikowskiego Fromborka jest sprzeczne z wizją rozwoju tych terenów. Rynek pracy i gospodarka zależą tu bowiem ściśle od dostępności i liczby odwiedzających. Co więcej, eliminacja kolei w każdej miejscowości odbiera jej cząstkę potencjału rozwojowego, a uzależnienie wyłącznie od samochodu jest sprzeczne z podstawowymi założeniami polityki transportowej Unii Europejskiej. Dlatego plan należy wstrzymać.

Odpowiedzialna za sieć kolejową spółka PKP PLK S.A. zaznacza, że postępowanie likwidacyjne nie musi oznaczać ostatecznej likwidacji, a w przypadku pozyskania zewnętrznych środków procedura zostanie wstrzymana. Jednak w zawiadomieniach do władz lokalnych kolejarze przyznają, że jeśli środków nie będzie linie zostaną rozebrane.

W stanowisku Fundacji ProKolej podkreślono, że nawet niewykorzystywana obecnie linia kolejowa, czy wręcz pas terenu przez nią zajęty, to unikalna rezerwa pod przyszłe inwestycje infrastrukturalne. I ignorowanie tego potencjału dla przyszłej mobilności społecznej i efektywności gospodarczej przyległych terenów jest nieodpowiedzialne.

Trasa Lipusz-Korzybie

1 sierpnia 1991r. zawieszono ruch pociągów osobowych na odcinku Bytów – Korzybie, przez jakiś czas utrzymywana była kolejowa komunikacja autobusowa, ostatni rozkład z wykazanymi pociągami obowiązywał do 1992 roku.

Odcinek Bytów – Korzybie jest nieprzejezdny, władze wojewódzkie planują jednak jego reaktywację w dalszych planach inwestycyjnych dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej. Obecnie zachowaniem na nim istniejącej infrastruktury zajmuje się Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa oraz Klub Turystyki Kolejowej Tendrzak.

Zobacz inne materiały na gp24.pl

gp24

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza