83 minuty czekania na wolny tor. Z Krakowa do Ustki w niemal 13 i pół godziny

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Pociąg TLK Korsarz ze stolicy Małopolski do Ustki z prawie półtoragodzinnym opóźnieniem na ostatnim odcinku podróży. Podróżni czekają na wolny tor w Charnowie, gdzie nie zakończono prac związanych z mijanką.

Pociągiem z Krakowa do Ustki w niespełna 13 i pół godziny. Tyle wynosi nocna trasa TLK Korsarz, który ze stolicy Małopolski wyrusza chwilę po godzinie ósmej wieczorem, by przez Poznań i Koszalin dotrzeć do Słupska na godz. 7:53. Sezonowy pociąg ostatnie kilkanaście kilometrów pokonuje rekordowo długo. Wszystko przez wymuszony postój w Charnowie, który wynosi 83 minuty. Skład czeka na wolny tor ponieważ - jak informuje “Rynek Kolejowy” - nie zakończono tam prac przy mijance. Przypomnijmy, że modernizowana linia 405 na odcinku 122 kilometrów od Ustki do granic województwa jest jednotorowa.

PKP PLK w połowie czerwca informowała o przygotowywanych dodatkowych torach m.in. w Kawczem, Kępicach, Słonowicach i właśnie w Charnowie Słupskim, które umożliwią mijanie się pociągów i przyczynią się do zwiększenia przepustowości. Mijanki miały być oddane do eksploatacji do końca tego czerwca.

– Chcemy doprecyzować, iż uruchomienie mijanki w Charnowie Słupskim planowane jest jeszcze podczas wakacji. Od tego momentu, w szczególnych przypadkach, będzie można uprawnić przejazd pociągów na tej trasie. Niemniej jednak utrzymany zostanie rozkład jazdy pociągów obowiązujący od dnia 14 czerwca – informuje cytowany przez Rynek Kolejowy Przemysław Zieliński z PKP PLK.

Analizujemy tę sytuację - mówi Jacek Graczyk, burmistrz Ustki - Jeśli miałaby się utrzymać, to wspólnie z Lokalną Organizacją Turystyczną postaramy się podstawiać autobusy do Charnowa. Będziemy zabierać podróżnych, aby szybciej dostawali się do naszego miasta.

To może nie być konieczne, bo autobusową interwencję zapowiedział już przewoźnik czyli PKP Intercity. Autokary mają odjeżdżać spod słupskiego dworca o godzinie 8.15. Pasażerowie do Ustki dojadą po około 25 minutach jazdy.

Jest też opcja Polregio, które obsługują połączenie Słupsk-Ustka. Jak wylicza Michał Szymajda, dziennikarz Rynku Kolejowego w tegorocznym rozkładzie jazdy na linii Słupsk – Ustka zaplanowano do kursowania aż 15 par pociągów , w tym cztery pary pociągów TLK z Poznania, Katowic, Krakowa i jeden łącznikowy ze Słupska do Ustki. Tym z pasażerów, którym znudzi się oczekiwanie na odjazd Korsarza, pozostanie przesiadka do pociągu regionalnego, odjeżdżającego ze Słupska o 8:23.

Przypomnijmy, że na tej liście nie ma “Słonecznego” Kolei Mazowieckich, które zrezygnowały z tego połączenia ze względów komercyjnych oraz tych dotyczących bezpieczeństwa podróżnych w związku z pandemią. “Słoneczny”, to nie jedyny pociąg, który z powodu koronawirusa został odstawiony na boczny tor. Przypomnijmy, że przewoźnik planował również letnie połączenie Warszawa-Gdynia. Miało ono odciążyć i tak wypchany w weekendy po brzegi skład od Ustki

W ramach modernizacji linii kolejowej nr 405 między Miastkiem a Słupskiem i Ustką PKP PLK zmodernizowano tory i przystanki. W Słupsku oddano do użytku nowy przystanek Słupsk Północny, a w uzdrowisku Ustka Uroczysko. Oba uruchomiono w grudniu 2019 roku. Według zapewnień przebudowano też kilkadziesiąt przejazdów kolejowo-drogowych i 48 obiektów inżynieryjnych, w tym cztery mosty i osiem wiaduktów. Docelowo, po zakończeniu wszystkich prac pociągi mają pojechać z prędkością do 100 km/h. Czas przejazdu między Szczecinkiem a Słupskiem skróci się wówczas o około 12 minut.

Koszt rewitalizacji ponad 104 kilometrów linii kolejowej nr 405 oblicza się na 165 mln zł netto. Ponad 80 proc. tej kwoty to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Harmonogram prac zmieniano już kilkakrotnie. Aktualny termin końca tej modernizacji to lipiec 2020 r.

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
1 lipca, 9:06, Gość:

dobra zmiana

Może tak jakieś konkretne informacje, a przy okazji przypomnij mi kto zaczął odnawiać trasę ze Słupska do Ustki, towarzysze z PO?

A
Artur

Kto wpadł na pomyśl ileś lat temu, aby mijankę w Charnowie zlikwidować.

To była kompletna bezmyslność

p
piotr mieczyslaw
1 lipca, 07:29, Gość:

Gdyby to było w Japonii to aktów harakiri było by gęsto.

U nas w drugiej Japonii nagrody, podwyżki, uznania.

za opluwanej komuny paru uzdolnionych wysoce ksztalconych łurzednikow mialoby w nagrode wycieczke za ural - z biletem w jedna strone ! szczyt nieudolnosci i bezmyslnosci !

G
Gość

dobra zmiana

A
Andre Kx

Po przeczytaniu tego tekstu pytania się mnożą. 1) Ile jest mijanek na linii Słupsk-Ustka? 2) Czy stacja w Ustce jest tak zapchana wagonami, że kolejny skład już tam się nie mieści? Jeśli tak jest i jeśli mijanki w Charnowie nie ma, to w jaki sposób po 83 minutach oczekiwania na tym ostatnim przed Ustką przystanku, w Ustce robi się nagle luz? Czy wagony ze stacji w Ustce wyparowują?

G
Gość

Gdyby to było w Japonii to aktów harakiri było by gęsto.

U nas w drugiej Japonii nagrody, podwyżki, uznania.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3