Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akademia Morska w Szczecinie z turecką stocznią zbudują łódź hybrydę

pit
Akademia Morska w Szczecinie z turecką stocznią zbudują łódź hybrydęKilkunastometrowy jacht dla ok. 6-osobowej załogi zbudowany będzie z nowoczesnych materiałów kompozytowych i napędzany alternatywnie przez odnawialne źródła energii.
Akademia Morska w Szczecinie z turecką stocznią zbudują łódź hybrydęKilkunastometrowy jacht dla ok. 6-osobowej załogi zbudowany będzie z nowoczesnych materiałów kompozytowych i napędzany alternatywnie przez odnawialne źródła energii. wizualizacja
Łódź wykorzybędzie z napędem hybrydowym słoneczno–wiatrowo-elektrycznym.

 Konsorcjum Akademii, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie w wysokości 1 miliona euro na realizację projektu. Powstanie całkowicie nowy typ lekkiej jednostki hybrydowej - łódź będzie przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów jachtów tego typu w najbliższych 20 latach.

  • Projekt „RepSail”

Innowacyjny jacht z hybrydowym napędem zasilanym z odnawialnych źródeł energii o wartości ok. 1 mln euro powstanie w ramach programu Era Net Transport (konkurs Era Net Future Travelling). Szczecińska uczelnia stworzy system sterowania i nawigacji, turecka stocznia Milper w Tuzli zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management stworzy układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracował będzie nad źródłami energii – ekologicznymi akumulatorami.

  • Kilkunastometrowy jacht

dla ok. 6-osobowej załogi zbudowany będzie z nowoczesnych materiałów kompozytowych i napędzany alternatywnie przez odnawialne źródła energii. Kluczowym napędem jachtu będzie siła wiatru działająca na żagle. Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast) dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w  przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności.

  • Układy zasilające

składać się będą m.in. z 6-30 aktywnych paneli słonecznych, po 100 W. By umieścić je na łodzi, górny pokład będzie poszerzony do 10-12 m2. Zapewnią one energię potrzebną zarówno dla napędu, jak i innych elementów jachtu (np. systemów nawigacyjnych). Będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie, poza tym będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia (dzięki zastosowaniu powłoki tlenku tytanu). Zapewnią energię potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę (prędkość 1 węzła to ok. 1,8 km/ h) – produkcja energii w takim układzie przy dobrych warunkach słonecznych zajmie ok. 2 godzin do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów.

  • Odzysk energii z wiatru

By zwiększyć przepływ strugi wiatru będą zastosowane kanały wiatrowe oraz odpowiednie spirale na kadłubie statku. Energia kinetyczna będzie przekształcana w energię elektryczną niezbędną do ładowania akumulatorów. Jacht będzie poruszał się z prędkością 6-7 węzłów na godzinę. Gromadzenie i zarządzanie energią pochodzącą z odnawialnych źródeł jest istotną kwestią w projekcie. Wybór źródła podczas produkcji i przechowywania energii może poprawić znacząco wydajność całego systemu (będzie to przedmiotem późniejszych badań). Baterie zastosowane do budowy układu magazynowania energii będą zaprojektowane w taki sposób, aby gromadzić energię z minimalnymi stratami. Statki żaglowe są statkami hydrodynamicznie zbilansowanymi - wykorzystują siłę naporu wiatru przy minimalnym oporze wody. By zmniejszyć jej opór, część statku znajdująca się pod wodą będzie miała zaprojektowaną węższą część dziobową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza