Akumulator zimą ma ciężki żywot

Wojciech Frelichowski
Przed zakupem akumulatora warto sprawdzić datę tzw. pierwszego zalania.
Przed zakupem akumulatora warto sprawdzić datę tzw. pierwszego zalania. Fot. Kamil Nagórek
Akumulator jest podstawowym podzespołem, który odpowiada za uruchomienie silnika. Jeśli jest zaniedbany lub zużyty nie ma mowy, aby skutecznie zasilił prądem rozrusznik.

W niskich temperaturach pojemność akumulatora, czyli jego sprawność, spada do 70 procent, a w przypadku tęgich mrozów nawet o połowę. Za mała gęstość elektrolitu w baterii i brudne zaciski powodują, że akumulator staje się mniej sprawny. Dlatego istotne są częste kontrole jakości elektrolitu, a zaciski i klemy nasmarujmy wazeliną techniczną.

- Jednak smarujmy całe utworzone połączenie. Smarując najpierw klemę, a potem przykręcając zacisk zmniejszamy przewodzenie prądu - radzi Artur Wojciechowski, szef firmy MultiTech ze Szczecina, która serwisuje i sprzedaje akumulatory.

Zanieczyszczone lub skorodowane końcówki przewodów tzw. prądowego i masowego mogą być przyczyną zwarć lub samowyładowania baterii.

Trzeba też kontrolować naciąg paska klinowego - zbyt luźny powoduje, że alternator nie przekazuje odpowiedniej ilości prądu do akumulatora.

W starszych autach warto od czasu do czasu podładować akumulator. Ale jeśli to robimy, to zawsze należy wyjąć baterię z komory silnikowej, a w trakcie odłączania przewodów jako pierwszy, aby uniknąć zwarcia, odłączamy przewód minusowy.

Przed ładowaniem trzeba zajrzeć do poszczególnych komór (część akumulatorów bezobsługowych ich nie ma) i sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest zbyt niski (powinien być około 5 mm poniżej otworu), trzeba dolać wody destylowanej. W trakcie ładowania otwory komór powinny być odsłonięte, aby mógł uchodzić nadmiar gazów powstających w reakcji chemicznej.

Bezobsługowy standard
Jednak czasem te wszystkie zabiegi nie wystarczą. Wtedy trzeba kupić nowy akumulator. Co wybrać? Obecnie standardem są akumulatory nowej generacji, tzw. bezobsługowe, w których używa się stopów ołowiu i wapnia oraz ołowiu i antymonu. W bateriach z górnej półki cenowej zdarzają się nawet stopy srebra, które zapewniają o ok. 30 proc. większy prąd rozruchowy i wydłużenie żywotność baterii. Jednak to, że akumulatory są bezobsługowe nie oznacza, iż nie wymagają kontroli w okresie eksploatacji.

- Określenie bezobsługowy oznacza, że akumulator nie wymaga obsługi ze strony użytkownika w okresie gwarancyjnym - wyjaśnia Artur Wojciechowski. - Prawdziwe akumulatory bezobsługowe mają specjalną budowę i są szczelnie zamknięte. Ale są one o 20-30 procent droższe od typowych baterii.

Ułatwieniem dla kierowcy jest "magiczne oko" czyli diodowy sygnalizator naładowania. Zielona dioda oznacza, że wszystko jest w porządku, czerwona zaś konieczność doładowania lub... wymiany baterii na nową.

Zanim wymienisz
W każdym aucie akumulator ma pod maską określone miejsce. Jeśli np. bateria zbyt wysoka, to może spowodować zwarcie przy zamykaniu maski. Istotną sprawą jest również usytuowanie biegunów. W niektórych samochodach biegun dodatni akumulatora musi znajdować się z lewej strony, w innych - z prawej. Jeśli wybierzemy akumulator o odwrotnej polaryzacji przewody instalacji mogą okazać się zbyt krótkie, by można je było podłączyć.

Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić datę tzw. pierwszego zalania. Jest to data pierwszego napełnienia kwasem oraz pierwszego ładowania. Uważajmy żeby nie pomylić jej z datą produkcji pojemnika, gdyż ta dla jakości urządzenia nie ma znaczenia. Najlepiej, jeśli akumulator został wyprodukowany do pół roku przed datą zakupu.

Niektórzy kierowcy uważają, iż lepiej kupić akumulator o większej pojemności niż zalecenia producenta auta. To błąd, bo alternator każdego auta ma określony poziom ładowania. Jeśli bateria ma zbyt dużą pojemność, to będzie niedoładowana i szybko skończy swoją żywotność.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adek
W dniu 28.11.2018 o 23:44, OstroOstry napisał:

Potwierdzam. Mam w swoim s60 od prawie 5 lat i bez zarzutów.

 

Kiedyś miałem centre a teraz Jenoxa od 4 lat i rzeczywiście dobry i sprawdzony sprzęt. Na tapecie kilka wyjazdów w o wiele chłodniejsze rejony świata. Bez zastrzeżeń.

O
OstroOstry
W dniu 27.02.2018 o 13:03, Zdrój napisał:

Akumulatory serii JENOX Classic to połączenie optymalnych parametrów technicznych, skonfigurowanych z myślą o wszystkich typach pojazdów, z bezpieczeństwem i ergonomią użytkowania przy równoczesnym zachowaniu wyjątkowo korzystnej relacji ceny do jakości.

 

Potwierdzam. Mam w swoim s60 od prawie 5 lat i bez zarzutów.

G
Gość

Dlatego jeśli chcemy kupować przez internet to dobrze, żeby miały one dobre opisy by można sprawdzić co i jak. 

 
Z
Zdrój

Na szczęście nowoczesne media przychodzą z pomocą także w zakresie doboru akumulatora. Polecam wyszukiwarki  i aplikacje dostępne w serwisach. Pamiętajmy jednak, że tego rodzaju wyszukiwarki stanowią zbiór zastosowań akumulatorów rekomendowanych, stworzonych na bazie parametrów akumulatorów montowanych jako tzw. pierwsze wyposażenie, mające jednak tylko charakter poglądowy. Nie stanowią one wzoru przy dokonywanym wyborze akumulatora, który to powinien być w pełni świadomą naszą decyzją opartą przede wszystkim na rozwiązaniach zastosowanych w naszym samochodzie.

G
Gość

Ja bardzo sobie chwalę akumulatory energy box. Jaki samochód nie miałem zawsze dobierałem do niego energy boxa i wszystko pięknie się sprawdzało.

 
Z
Zdrój

Najpewniejszym sposobem kupna akumulatora jest wizyta w sklepie z akumulatorami, gdzie przed montażem sprawdzona zostanie instalacja elektryczna samochodu. Zapłacimy więcej, ale bateria posłuży dłużej.

G
Gość

Pierwsze słyszę o jakimś jenoxie. 

 
Z
Zdrój

Kupując nowy akumulator, poza wyborem tego o właściwych parametrach, warto zwrócić uwagę na to, jak długo był przechowywany w sklepie. Przed zakupem koniecznie sprawdzić trzeba napięcie (powinno być powyżej 12,5 V).

G
Gość

Jenoxów nigdy nie testowałam, za to bardzo fajnie sprawdza mi się już od kilku ładnych lat akumulator AKUM. Dobre bo polskie jednym słowem.

 
Z
Zdrój

Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie, jak w naszym pojeździe są rozmieszczone punkty mocowania klem  - po której stronie znajdują się plus i minus. W gorszej sytuacji są właściciele aut, w których zastosowano rzadko spotykane rozwiązanie montażu klem, akumulatora, a nawet jego kształtu. Dodatkowo w nowoczesnych samochodach jest coraz więcej prądożernych odbiorników, które ujemnie wpływają na kondycję akumulatora - czasami  okaże się, że zakup właściwego akumulatora będzie możliwy tylko w Autoryzowanym Serwisie Obsługi lub u specjalisty.

G
Gość

Varta. 800 A 950 Ah. Fajans do kwadratu. Kupilem do dwoch pojazdow 15 miesiecy temu. Oba padly totalnie. Wiecej tego szajsu nie kupie.

 
Z
Zdrój

W pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się, jaka jest zalecana pojemność ( w amperogodzinach – Ah ) oraz prąd rozruchowy ( A ). Proszę zwracać uwagę na normy - 300 A wg SAE, czy wg normy DIN ( normy używane przed laty, które można spotkać na akumulatorach będących pierwszym wyposażeniem pojazdu ), to nie to samo, co 300 A wg normy EN ( aktualnie stosowanej przez producentów akumulatorów )!

G
Gość

Jenoxów nigdy nie testowałam, za to bardzo fajnie sprawdza mi się już od kilku ładnych lat akumulator AKUM. Dobre bo polskie jednym słowem.

 
Z
Zdrój

Pomimo dużej oferty akumulatorów, wybór właściwego nie jest łatwy. Przed wizytą w sklepie, musimy sprawdzić, jaki akumulator powinien być stosowany w naszym aucie.

G
Gość

Mam akumulator Varta Sylwer 74 Ah 750 A przy Chryslerze 2,5 CRD, służy mi już od listopada 2010r. aż sam jestem w szoku, następny kupię ten sam. Zobaczę czy będzie taki dobry. Czytałem Twoje wpisy i jestem pod ich wrażeniem. Możesz rozszerzyć temat zakupu akumulatora?

 
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie