Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Austin Healey: powojenny sportowiec

Wir
Austin Healey w Słupsku
Austin Healey w Słupsku Fot. Ireneusz Wojtkiewicz
Organizatorzy Rajdu Czarnych Głów, który w maju przejechał przez Pomorze z Lubeki do Rygi, sami pomylili markę jednego z weteranów szos. Angielski kabriolet z lat 50. wpisali na liście startowej jako Jaguara

Cóż, podobieństwo tych samochodów jest duże, oba pojazdy są w sportowym stylu dla dwojga amatorów lubiących czuć wiatr we włosach. Ale dzieje tych aut są już bardzo różne. O Jaguarze, który zaczął prosperować w 1922 roku jak wytwórca bocznych wózków do motocykli, już pisaliśmy. Zupełnie inaczej potoczyła się historia Austina. Założyciel tej firmy, Herbert Austin, zaczął jako 18-latek od... strzyżenia owiec w Australii. Wyemigrował tam z Anglii. Tamże po pracy na farmie założył własny zakład mechaniczny. Po dziewięciu latach dorabiania się wrócił do Anglii, gdzie do końca życia pozostał już wierny motoryzacji.
Pierwszy samochód własnej konstrukcji zbudował w 1895 roku. Był to trzykołowiec z dwucylindrowym silnikiem nazwany Wolseley. Z kolei w 1905 roku Austin uruchomił niewielką fabrykę w pobliży Birmingham, której pierwszym produktem w 1906 roku był pojazd czterokołowy. Interes zaczął się rozkręcać na dobre już od 1908 roku, kiedy Austin produkował jednocześnie kilkanaście modeli aut z silnikami o mocy od 15 do 50 KM. W rok później pojawił się model "Austin Seven" z jednocylindrowym silnikiem o pojemności 1110 ccm i dwumiejscowym nadwoziem ze składanym dachem. Taki był też początek serii popularnych i tanich samochodów w Anglii.
Druga dekada XX wieku upłynęła pod znakiem dalszego rozwoju zakładu Austina, ktory w roku 1910 wyprodukował 576 pojazdów, cztery lata później - już 1500. Od 1911 roku w produkcji był już model "Austin 15". Wybuch pierwszej wojny światowej wstrzymał produkcję "cywilnych" pojazdów, Austin wytwarzał sprzęt wojskowy. Po wojnie jednak powrócił do motoryzacji i wdrażanie do produkcji coraz nowych modeli aut.
Swój renesans przeżył w 1922 wytwarzany wcześniej model "Seven". Był to wzorzec licencyjny dla samochodów produkowanych w wielu krajach. Na "Austinie Seven" wzorowali się niemieccy producenci auta o nazwie "Dixi", a w Japonii - "Datsun". W 1932 roku wszedł do produkcji "Seven Ruby", który na krótko przed wybuchem II wojny światowej doczekał się unowocześnionego następcy "Eight". Przed tą wojną Austin produkował już ok. 90 tysiące samochodów rocznie. Podczas wojny firma zajęła się wytwarzaniem pojazdów wojskowych.
Do produkcji aut cywilnych firma powróciła pierwszym powojennym samochodem - modelem "Austin A40 Devon" z 1947 roku. Nowy etap w dziejach Austina zaczął się w dekadzie lat 50., kiedy jego firma związała się m.in. z marką "Morris" tworząc koncern samochodowy "British Motor Corporation". Z emblematami Austina i Morrisa ukazywał się na rynku jednakowe modele aut produkowanych przez koncern BMC. Szczególne miejsce w programie produkcji zajął sławny model "Mini" - auto fascynujące do dziś wyglądem i oryginalnymi, pionierskimi w tamtych latach rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Do dziś przetrwały zresztą układy mechaniczne z poprzecznie umieszczonym silnikiem napędzającym koła przednie albo hydrauliczno-gumowe zawieszenie typu "hydrolastic". Idea tych rozwiązać znalazła zastosowanie w późniejszych modelach, np. "Austin Allegro".
Z firmy Austina wyodrębniał się zakład "Austin-Healey", która jest sportową odmianą aut konstruowanych na podstawie seryjnego modelu "Austin A90". Konstrukcją samochodów sportowych zajął się od 1953 roku Donald Healey. Z tamtego też okresu pochodzi prezentowany na rajdzie "powojenny sportowiec".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza