Współorganizatorami spotkania była spółka BEHALA - Berliner Hafen- und Lagerhausgesellschaft mbH – wieloletni partner Portu Szczecin-Świnoujście oraz stowarzyszenie LogisticsNet Berlin-Brandenburg – będące instytucją partnerstwa publiczno-prywatnego (, uczestniczy w unijnym projekcie pod nazwą „Berlin-Brandenburg as hub in seaport hinterland transport”).
Celem zorganizowanego seminarium było przedstawienie portów w Szczecinie i Świnoujściu jako dogodnego rozwiązania logistycznego dla obszaru Berlina i Brandenburgii.
Dużą uwagę poświęcono drodze wodnej Odra-Hawela, która jest bardzo ważnym szlakiem komunikacyjnym, łączącym aglomerację berlińską z portami leżącymi nad Odrą, w tym przede wszystkim ze Szczecinem. Rocznie przewozi się tu około 2-3 milionów ton ładunków. Równie istotne jest sprawnie funkcjonujące połączenie kolejowe, a także dogodne połączenie drogowe z Berlina do Szczecina – po stronie niemieckiej autostradą A11, po stronie polskiej A6 wraz z kompleksową poprawą dostępu do portu w Szczecinie poprzez modernizację ulicy Struga. Wykorzystując te możliwości komunikacyjne w połączeniu z regionem Berlina i Brandenburgii, porty w Szczecinie i Świnoujściu już dziś realizują kilka rozwiązań logistycznych dla obsługi rynku wschodnich Niemiec.
W spotkaniu uczestniczyły firmy branży portowej z tego regionu. W siedzibie spółki BEHALA głos zabierali m.in. prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Jarosław Siergiej oraz przedstawiciel Ambasady RP w Berlinie, dr inż. Jan Masalski.
Ofertę usług i rozwiązań logistycznych dla obsługi rynku Berlina i Brandenburgii przedstawili reprezentanci branży portowej – zarówno z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, jak i firm przeładunkowych – DB Port Szczecin sp. z o.o, Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o., OT Logistics SA.
Przedstawiciel stowarzyszenia LogisticsNet Berlin-Brandenburg zapoznał uczestników seminarium z założeniami i pracami w ramach projektu unijnego „Berlin-Brandenburg as hub in seaport hinterland transport”. Dyrektor zarządzający portu Behala - Peter Stäblein nie krył w swojej wypowiedzi zadowolenia z aktywizacji kontaktów handlowych oraz gospodarczych z portami Szczecin i Świnoujście i wyrażał potrzebę kontynuowania działań na rzecz rozwijania tejże współpracy.
Dyskutowano także na temat zadań inwestycyjnych jakie stoją przed polskimi i niemieckimi partnerami. Związane one były w głównej mierze z poprawą dostępności w żegludze śródlądowej - przede wszystkim konieczności zwiększenia prześwitu pod mostami oraz ukończenia modernizacji podnośni w Niederfinow.
Poruszono też problem elektryfikacji odcinka kolejowego po stronie niemieckiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?