Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - pieniądze dla mobilnych

Redakcja
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny
Coraz mniej banknotów i monet nosimy w swoich portfelach, bo przywykliśmy do tego, iż wygodniej jest regulować rachunki bezgotówkowo. Nawyk płacenia kartą utrwala się u nas zwłaszcza teraz, gdy większość kart, zarówno debetowych, jak i kredytowych, ma funkcję płatności zbliżeniowych, co wygodne jest zwłaszcza wtedy, gdy płacimy za drobne zakupy. Nie musimy się wówczas martwić, czy sprzedawca będzie miał czym wydać resztę, a należności do 50 zł nie wymagają wpisywania PIN-u.

Bank w telefonie
Początek XXI w. upływa jednak pod znakiem płatności mobilnych. Coraz więcej osób decyduje się na wykorzystywanie telefonu zamiast karty: do pobierania pieniędzy w bankomacie, płacenia w sklepie czy przy zakupach internetowych. Ale taka aplikacja umożliwia również wykonywanie przelewów. Wygodne, bo zamiast wpisywania długiego, 26-cyfrowego ciągu cyfr identyfikujących numer konta odbiorcy wpisujemy tylko jego numer telefonu. Do rosnącej popularności płatności mobilnych niewątpliwie przyczyniło się też stworzenie przez polskie banki wspólnego standardu BLIK.
By korzystać z bankowości mobilnej, wystarczy mieć konto w banku i telefon. Aplikację dostarczy nam bank, łącznie z instrukcją, jak z niej korzystać. Jeśli działa ona w standardzie BLIK, będziemy mogli płacić nią w sklepach i wypłacać pieniądze z bankomatów. A jest to równie proste jak płacenie kartą. W sklepie informujemy sprzedawcę, iż chcemy uregulować płatność telefonem. Wówczas ustawia on w terminalu odpowiednią funkcję, a my po sprawdzeniu, że kwota jest zgodna z wymaganą należnością, wystukujemy sześciocyfrowy kod podany przez aplikację. Z kolei w bankomacie wybieramy funkcję wypłaty mobilnej i także wpisujemy sześciocyfrowy kod otrzymany telefonem, zamiast PIN-u karty bankowej. Na koniec zawsze akceptujemy operację w telefonie: albo przez kliknięcie, albo przez wpisanie PIN-u, tego samego, który służy do aktywowania aplikacji mobilnej.
Aplikacja mobilna pozwala także sprawdzić stan konta oraz ma wiele funkcjonalności ułatwiających życie, np. wskazuje najbliższy bankomat oraz placówki handlowo-usługowe, w których można rozliczać się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.
Jeszcze wygodniej i bezpieczniej możemy dokonywać zakupów internetowych. Nie musimy  w tym celu wpisywać numeru konta, logować się itp. Podobnie jak przy wypłatach z bankomatu czy płatnościach w sklepie wpisujemy sześciocyfrowy kod autoryzujący operację i załatwione!
Wiele osób zachowuje rezerwę wobec bankowości mobilnej ze względu na bezpieczeństwo zarządzania własnymi pieniędzmi w tej formie. Obawy te są bezzasadne. Nawet jeśli zgubimy telefon, to - podobnie jak w przypadku karty bankowej - postronna osoba chcąca wykorzystać sytuację musi znać PIN, który w tym przypadku aktywuje aplikację przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności z zakresu bankowości. Niezależnie od aplikacji również dostęp do samego telefonu warto jest blokować hasłem.
Bankowość mobilną można także wykorzystać do wypłaty kieszonkowego dziecku, które ma własny telefon komórkowy. Na telefonie dziecka instalowana jest aplikacja mobilna, ale o zakresie zbliżonym do karty przedpłaconej, określanej też często mianem elektronicznej portmonetki.
Alternatywą dla telefonu komórkowego jest tzw. czek BLIK, czyli dziewięciocyfrowy numer generowany przez wystawcę ze swojej aplikacji. Przekazana w ten sposób kwota jest dostępna przez 72 godziny. By z niej skorzystać, wpisuje się ów dziewięciocyfrowy kod plus PIN ustanowiony przez wystawcę - zarówno w bankomacie, jak i w terminalu sklepu.
Ładne i wygodne
Dla lubiących i wygodę, i gadżety banki wymyślają dodatkowe, poza kartą, sposoby płatności zbliżeniowych. Najpopularniejsze to specjalne naklejki oraz gadżety. Naklejkę zbliżeniową można umieścić na dowolnym, często przez nas wykorzystywanym przedmiocie. Dzięki niej możemy płacić zbliżeniowo drobne kwoty, do ściśle określonego limitu. Natomiast w przypadku gadżetów, takich jak breloczek czy filcowa żyrafa, płacimy zbliżeniowo podobnie jak kartą. Ponieważ w przeciwieństwie do naklejek wyposażone są one w SIM, kwoty do 50 zł uiszczamy, tylko zbliżając je do terminalu sprzedawcy, a wyższe, wpisując dodatkowo PIN.
W formie takich gadżetów dostępne są także karty typu prepaid, praktyczne dla wyjeżdżających na wakacje dzieci. Można je naładować dowolną kwotą, ustalić limity (jednorazowe lub dzienne) wypłat i dziecko ma zapewniony bezpieczny oraz wygodny w użytkowaniu "wehikuł" do kieszonkowego. A rodzic może, np. za pośrednictwem strony internetowej, je monitorować.

Pamiętaj!
Za pomocą bankowej aplikacji mobilnej w telefonie możesz płacić za zakupy i wypłacisz pieniądze z bankomatu.
Nie podawaj nikomu numeru PIN do swojej aplikacji bankowej. Jest tak samo ważny jak ten, którego używasz do karty płatniczej!
Jeśli masz na telefonie aplikację mobilną banku, zabezpiecz go dodatkowo hasłem.
Jeśli zgubisz lub stracisz telefon z aplikacją lub gadżet zbliżeniowy, zadzwoń na infolinię banku.

KONKURS BANKOMANII
Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl
Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Tomasz Nowak

 

fot. Radek Koleśnik

asdNie bójmy się płacić telefonem. To będzie codzienność

Rozmowa z Renatą Tatarską, doradcą bankowości osobistej w I oddziale PKO Banku Polskiego w Koszalinie

 

Proszę o wyjaśnienie - co to jest bankowość mobilna?

To dostęp do usług banku przez telefon - na przykład aplikację. W naszym banku jest to aplikacja IKO, można dzięki niej przez telefon dokonywać przelewów do osób i firm, przelewów na numer telefonu. Można również wypłacać gotówkę z bankomatu bez karty oraz dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych i internetowych.

Jak każdy posiadacz konta może skorzystać z takich możliwości?

Wystarczy włączyć internet w telefonie, odszukać i pobrać aplikację. Można również bezpłatnie zamówić SMS z linkiem do aplikacji na naszej stronie.
Następnie aktywujemy aplikację za pomocą bankowości elektronicznej, czyli przez internet, i już możemy płacić telefonem.
Aby uruchomić aplikację, należy podać kod PIN - znany tylko użytkownikowi. Warto też ustawić hasło do telefonu. To dodatkowe zabezpieczenia.
Kiedy chcemy nią zapłacić, przed uregulowaniem rachunku zgłaszamy sprzedawcy taką chęć i logujemy się do aplikacji. System wygeneruje specjalny sześciocyfrowy kod, który wpisujemy na terminalu, aby zatwierdzić transakcję. Kod jest jednorazowy, ważny tylko dwie minuty, więc nawet jego przechwycenie przez osoby niepowołane nie zagraża naszym pieniądzom. Dodatkowym zabezpieczeniem jest to, że chęć dokonania transakcji potwierdzamy we własnym telefonie. Podobnie jak w przypadku kart płatniczych, można też ustawić dowolne limity płatności w systemie internetowym.
Aplikacja IKO umożliwia także wypłatę gotówki bez użycia karty z ponad dziesięciu tysięcy bankomatów w całej Polsce. Aby to zrobić, wystarczy na klawiaturze bankomatu podać generowany przez aplikację jednorazowy kod.

Czy oprócz telefonicznych istnieją jeszcze inne nowoczesne formy płatności?

Tak, chociażby naklejki lub breloki zbliżeniowe. Działają na takiej samej zasadzie jak płatności zbliżeniowe kartą, a bezpieczeństwo gwarantują przede wszystkim limity jednorazowe i dzienne. Mogą z nich korzystać również dzieci - wtedy to rodzic decyduje, jaki jest limit transakcji takim gadżetem.

Czy Polacy zmieniają tradycyjne formy płatności na te nowoczesne? Stajemy się coraz bardziej mobilni?

Coraz częściej i coraz chętniej korzystamy z bankowości mobilnej. Zwłaszcza robią to ludzie młodzi, dla których telefon jest nieodłącznym narzędziem. To duża wygoda, bo nie trzeba nosić ze sobą portfeli i kart. Telefon mamy zawsze przy sobie, co znacznie ułatwia nam gospodarowanie naszymi pieniędzmi.

Ludzie młodzi są z natury otwarci na wszelkie nowinki, ale starsi często mają przed nimi opory. Czy należy obawiać się płacenia telefonem?

Technika rozwija się bardzo dynamicznie, a my musimy rozwijać się razem z nią. Być może w przyszłości większość transakcji będziemy wykonywać wyłącznie mobilnie. To nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale także bezpieczeństwo. Zgubiony telefon z aplikacją można zablokować, dzwoniąc na infolinię banku - tak samo, jak robimy to w przypadku utraty karty.
Najważniejsza pozostaje zatem kwestia naszej ostrożności - pamiętajmy, by  nie udostępniać naszych urządzeń ani haseł dostępu do aplikacji, kart i rachunków osobom trzecim.

Rozmawiał
Rafał Wiśniewski

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza