Rozmawiamy o tym z Krystyną Piwońską, miejskim rzecznikiem konsumentów w Koszalinie.
- Z jakimi reklamacjami zgłaszają się najczęściej niezadowoleni klienci biur podróży? - Reklamacje najczęściej dotyczą niezgodnego z wcześniejszym opisem miejsca zameldowania i samego przelotu lub przejazdu na miejsce wypoczynku. Uwagi dotyczące zameldowania bardzo często wiążą się z niższym niż obiecywany w umowie standardem hotelu. W przypadku transportu najczęściej reklamacje dotyczą opóźnień na trasie przejazdu.
- Jak w takim przypadku ustrzec się przed nieuczciwymi biurami turystycznymi? - Należy sprawdzić, czy biuro działa legalnie i jakiej wysokości ma gwarancje, które w razie bankructwa biura zagwarantują nam bezpieczny powrót do domu. Takie informację możemy znaleźć na stronie internetowej www.turystyka.gov.pl
Jeżeli biuro znajdzie się na liście Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, kolejnym krokiem może być zapoznanie się broszurami i folderami. Jeżeli coś jest zapisane w ulotce oferty, ma taką samą wartość jak informacje zapisane w umowie, chyba, że ta określa inne zasady wyjazdu.
- Co powinniśmy sprawdzić przed podpisaniem umowy? - Przede wszystkim powinniśmy ją dokładnie przeczytać, zwracając uwagę na takie punkty jak transport - czyli w jakich godzinach będzie się odbywać, jakim środkiem transportu, a także czy jest wliczony w cenę. Bardzo ważnym elementem umowy jest zakwaterowanie. Nie należy się kierować liczbą gwiazdek hotelu, w którym mamy mieszkać - skala gwiazdek nie jest znormalizowana, dlatego w każdym hotelu może oznaczać inny standard. Sprawdzając umowę należy również dokładnie sprawdzić, jakie wyżywienie i propozycje zwiedzania są zapewnione przez organizatora. Ostatnim elementem umowy, której trzeba się dokładnie przyjrzeć, jest cena - warto sprawdzić, za co tak naprawdę płacimy i czy będziemy musieli jeszcze dopłacić za dodatkowe opcje.
- Jeżeli nie wszystko jest zgodne z umową, gdzie możemy składać reklamacje? - Reklamacje możemy składać jeszcze w trakcie trwania wyjazdu. W tym czasie powinniśmy zbierać dodatkowe dowody, które udokumentują nieprawidłowości. Po powrocie do domu należy złożyć w ciągu 30 dni reklamację w biurze podróży, które ma kolejne 30 dni na odpowiedź. Jeżeli takiej odpowiedzi w tym czasie nie udzieli, oznacza to, że z reklamacją się zgadza. Składając reklamację należy określić swoje żądania jako zadośćuczynienie uchybień organizatora.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?