Błąd, czy gruby przekręt? Samochód miał na liczniku sto tysięcy ponad stan

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Zgodnie z  tzw. „ustawą licznikową” zmiana przebiegu auta to przestępstwo<br>
Zgodnie z tzw. „ustawą licznikową” zmiana przebiegu auta to przestępstwo Krzysztof Piotrkowski
Hyundai pana Bohdana na liczniku nie ma jeszcze stu tysięcy, ale w bezpłatnym raporcie pobranym z Centralnej Ewidencji Pojazdów prawie dwa razy tyle. Kierowca pyta, co teraz, a resort cyfryzacji wskazuje na ludzki błąd, który może się przytrafić.

Nie taki przebieg swojego Hyundaia i20 spodziewał się odczytać pan Bohdan w raporcie pobranym z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Auto, którego nasz czytelnik jest pierwszym właścicielem w kraju, co roku i od pięciu już lat przechodzi w maju badania okresowe. Do tej pory pokonało już dystans ponad 80 tysięcy kilometrów. Podczas pierwszej kontroli technicznej z maja 2015 roku zarejestrowano, że przebieg Hyundaia to 59 tys. km, a rok później niewiele więcej, bo 64 tysiące. Z kolei wartość na przeglądzie w maju 2017 roku urosła już do 79 tysięcy, a podczas identycznego badania we wrześniu poszybował raptownie do 188 tysięcy.

Trwa głosowanie...

Czy korzystasz z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców?

- Co oznacza, że musiałem pokonywać niespełna tysiąc kilometrów dziennie - wylicza pan Bohdan i zapewnia, że wrześniowego badania w ogóle nie było, na dowód pokazując wpis w karcie pojazdu. - Nie wiem, w jaki sposób to badanie zostało zapisane, ale widnieje w zestawieniu, które pobrałem z oficjalniej strony. Pytanie, czy będę z tego powodu mieć jakieś nieprzyjemności np. podczas policyjnej kontroli i czy jestem jedynym przypadkiem?

Czytelnik był na stacji, która dokonała zawyżonego wpisu. Miał usłyszeć, że nic nie da się z tym już zrobić.

Innego zdania jest Ministerstwo Cyfryzacji, które wskazuje na diagnostę, który najprawdopodobniej zapisał niewłaściwy pojazd podczas przesyłania danych.

- Sytuacje takie niestety zdarzają się i są to typowe błędy ludzkie - czytamy w odpowiedzi, którą otrzymaliśmy z biura prasowego resortu. - System CEPiK nie ma podstaw do odrzucenia informacji o badaniu technicznym przekazywanym przez stację kontroli pojazdów. Wprowadzone dane może skorygować stacja kontroli pojazdów, która je wprowadziła. W tym przypadku należałoby anulować niewłaściwie przekazane badanie techniczne. W przypadku, gdy stacja pojazdów miałaby z tym problem, może wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji z wnioskiem o administracyjną korektę danych, opisując w nim szczegółowo zaistniałą sytuację i przyczynę.

Czytaj także

Resort cyfryzacji podkreśla, że jedynie gromadzi dane z badań technicznych, ale za merytoryczny zakres tych ostatnich odpowiadają stacje dokonujące przeglądów.

Jak nas zapewnia, że dokłada wszelkich starań, w kwestii jakości danych przekazywanych ewidencji.

Co więcej, właśnie, aby ograniczyć skalę błędnie przypisywanych badań technicznych, wprowadzono konieczność wyszukiwania pojazdów poddawanych badaniom przy wykorzystaniu minimum dwóch cech identyfikujących auto.

Przypomnijmy, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami za „zmianę wskazań drogomierza” grozi nawet kara więzienia. Resort pytany o ewentualne konsekwencje zapewnia, że właścicielowi auta nie grozi odpowiedzialność karna z tytułu złamania regulacji tak zwanej „ustawy licznikowej”. Zdarzenie miało miejsce przed wejściem ostrzejszych przepisów w życie.

Zobacz także: Historia sprowadzonego samochodu łatwa do sprawdzenia. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło specjalny portal

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hektor
16 stycznia, 17:31, Gość:

Maluczko, maluczko, a wprowadzą liczniki kroków dla pieszych i opodatkują "przebiegi" - (na utrzymanie chodników). Kto więc będzie szacował dzienne i roczne przebiegi i jak będą liczone doroczne pielgrzymki do Częstochowy ?

Z pustego i Salomon nie naleje... Żeby dać najpierw muszą wziąć, szkoda tylko, że sięgają do kieszeni najciężej pracujących. Ale takie jest już to "państwo"- silne wobec słabych, słabe wobec silnych...

P
Pati
16 stycznia, 16:39, bob:

Ale ściema :) Skąd w 5 letnim aucie tyle przeglądów? Skoro pierwszy powinien być po 3 latach a natępny po 2 od tego pierwszego. Czyli jeśli auto jest 5 lotnie powinno być max po 2 przeglądach. Kto ściemnia w artykule ?? redaktor czy Pan Bohdan :)

16 stycznia, 16:58, Gość:

racja

Gamonie, tam napisano - od 5 lat pierwszy właściciel w Polsce. Auto sprowadzone. Oj ciężko z myśleniem.

G
Gość

zyjemy w kraju gdzie reke wsadzić tam smierdzi….

T
Tom
16 stycznia, 16:39, bob:

Ale ściema :) Skąd w 5 letnim aucie tyle przeglądów? Skoro pierwszy powinien być po 3 latach a natępny po 2 od tego pierwszego. Czyli jeśli auto jest 5 lotnie powinno być max po 2 przeglądach. Kto ściemnia w artykule ?? redaktor czy Pan Bohdan :)

Kłania się czytanie z zrozumieniem...

gdzie wyczytałeś że auto jest 5 letnie?? Sprowadzone z zagranicy z przebiegiem 59 tys km i przy pierwszym przeglądzie w Pl tyle zapisano.

T
Tom
16 stycznia, 16:39, bob:

Ale ściema :) Skąd w 5 letnim aucie tyle przeglądów? Skoro pierwszy powinien być po 3 latach a natępny po 2 od tego pierwszego. Czyli jeśli auto jest 5 lotnie powinno być max po 2 przeglądach. Kto ściemnia w artykule ?? redaktor czy Pan Bohdan :)

16 stycznia, 16:58, Gość:

racja

czytanie ze zrozumieniem się kłania.... pierwszy własciciel w Polsce jest napisane a nie 1 własciciel w ogóle. Przedlad co roku a przy pierwszym przeglądzie w PL był przebieg 59 tys km to znaczy że .... pojazd sprowadzony i był już użytkowany wczeżniej przez kogoś innego poza PL .. Mądrale I Malkontenci

O
Olo
16 stycznia, 16:39, bob:

Ale ściema :) Skąd w 5 letnim aucie tyle przeglądów? Skoro pierwszy powinien być po 3 latach a natępny po 2 od tego pierwszego. Czyli jeśli auto jest 5 lotnie powinno być max po 2 przeglądach. Kto ściemnia w artykule ?? redaktor czy Pan Bohdan :)

16 stycznia, 16:58, Gość:

racja

Kłania się czytanie z zrozumieniem...

W artykule dokładnie jest nspisane: "Auto, którego nasz czytelnik jest pierwszym właścicielem w kraju, co roku i od pięciu już lat przechodzi w maju badania okresowe"...

To oznacza że zakupione auto było używane za granicą, a nowy właściciel jest pierwszym właścicielem w Polsce.

G
Gość

Maluczko, maluczko, a wprowadzą liczniki kroków dla pieszych i opodatkują "przebiegi" - (na utrzymanie chodników). Kto więc będzie szacował dzienne i roczne przebiegi i jak będą liczone doroczne pielgrzymki do Częstochowy ?

G
Gość
16 stycznia, 16:39, bob:

Ale ściema :) Skąd w 5 letnim aucie tyle przeglądów? Skoro pierwszy powinien być po 3 latach a natępny po 2 od tego pierwszego. Czyli jeśli auto jest 5 lotnie powinno być max po 2 przeglądach. Kto ściemnia w artykule ?? redaktor czy Pan Bohdan :)

racja

G
Gość
16 stycznia, 16:37, lolo koko:

Niech sprawę odkręcają ci co błąd zrobili a nie kierowca ,który nic nie zawinił.Niech teraz diagnosta biega po urzędach i odkręca sprawę na swój koszt.

Tak powinno być!

b
bob

Ale ściema :) Skąd w 5 letnim aucie tyle przeglądów? Skoro pierwszy powinien być po 3 latach a natępny po 2 od tego pierwszego. Czyli jeśli auto jest 5 lotnie powinno być max po 2 przeglądach. Kto ściemnia w artykule ?? redaktor czy Pan Bohdan :)

l
lolo koko

Niech sprawę odkręcają ci co błąd zrobili a nie kierowca ,który nic nie zawinił.Niech teraz diagnosta biega po urzędach i odkręca sprawę na swój koszt.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3