Na realizację przedsięwzięcia placówka uzyskała całość wnioskowanej kwoty – 14 500 zł. W ramach projektu planowane jest zorganizowanie dwóch wykładów eksperckich (m.in. z prof. UAM Ryszardem Danielem Goliankiem), cyklu warsztatów tematycznych, lekcji pokazowych dla uczniów klasy skrzypiec i fortepianu, wystawy „Kobieca strona polskiej muzyki” w budynku szkoły, wieńczącego projekt koncertu uczniów w sali słupskiej filharmonii oraz sesji nagraniowej w Słupskim Ośrodku Kultury w celu zarejestrowania w postaci okolicznościowej płyty CD repertuaru utworów polskich kompozytorek, przygotowywanego przez uczniów.
Uczniowie i melomani biorący udział w przedsięwzięciu będą mieli okazję odkrywać twórczość czterech kompozytorek XIX wieku (Maria Szymanowska, Tekla Bądarzewska, Ludmiła Jeske-Choińska, Filipina Brzezińska) oraz czterech kompozytorek XX wieku (Janina Garścia, Grażyna Bacewicz, Irena Garztecka, Maria Dziewulska), których kompozycje podbijały salony muzyczne w przeszłości, a nawet są popularne do dziś za granicą.
– Celem projektu jest rozpowszechnianie wśród uczniów szkoły muzycznej i lokalnej społeczności wiedzy o życiu i twórczości wybitnych, ale często nie ujmowanych w repertuarze muzycznym polskich kompozytorek. Poprzez atrakcyjne działania angażujące młodzież chcielibyśmy podjąć próbę uzupełnienia narodowego kanonu muzycznego o utwory uznanych artystek, które w książkach do historii muzyki i w obecnie obowiązującym programie nauczania są nieopisane lub traktowane marginalnie. Dla wielu słupskich uczniów i melomanów może to być pierwsze zetknięcie się z dziełami, które rzadko są grane na koncertach i festiwalach. Poprzez nas projekt chcielibyśmy przełamać ten schemat – mówi Mateusz Marecki, jeden z koordynatorów projektu.
Nauczyciele słupskiej szkoły muzycznej mają nadzieję, że ich działania zwrócą uwagę uczniów, ale też historyków, muzykologów, kulturoznawców, muzyków słupskiej filharmonii i lokalnych mediów, na potrzebę poszerzania narodowego kanonu muzycznego o utwory kompozytorek polskich XIX i XX wieku, po to, by osoby aktywnie uczestniczące w życiu kulturalnym miasta miały okazję skonfrontować się z mało znaną wrażliwością i wyobraźnią muzyczną.
– Siłą naszego projektu jest nacisk interaktywność, komunikację multimodalną (słowo, obraz, dźwięk), współpracę międzypokoleniową oraz różnorodność planowanych wydarzeń. Nie jest to przedsięwzięcie nastawione wyłącznie na jednokierunkowy przekaz wiedzy przez dorosłych ekspertów; przeciwnie – zakłada ono aktywne uczestnictwo uczniów szkoły muzycznej w wieku 10-18 lat, którzy poprzez zaangażowanie w organizację koncertu, sesji nagraniowej, współtworzenie wystaw oraz materiałów promocyjnych sami staną się ambasadorami muzyki polskich kompozytorek. Mamy nadzieję, że ich aktywne uczestnictwo w projekcie doprowadzi do rozbudzenia ich ciekawości w stosunku do kwestii tożsamości narodowej, bo pokaże, że historia i przeszłość mogą być polem nowych i ekscytujących odkryć – dodaje Mateusz Marecki.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?