Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa IKEI pod Szczecinem może ruszyć później. Przez polityków

Redakcja
Budowa IKEI pod Szczecinem może ruszyć później. Przez politykówProjekt drogi nr 13, mającej stanowić obejście Warzymic i Przecławia do autostrady A6 w porozumieniu z gminą zobowiązali się wykonać właściciele Auchan i sieci IKEA. A oddział GDDKiA ogłosił przetarg „zaprojektuj i wybuduj”
Budowa IKEI pod Szczecinem może ruszyć później. Przez politykówProjekt drogi nr 13, mającej stanowić obejście Warzymic i Przecławia do autostrady A6 w porozumieniu z gminą zobowiązali się wykonać właściciele Auchan i sieci IKEA. A oddział GDDKiA ogłosił przetarg „zaprojektuj i wybuduj”
Prywatny inwestor miał wykonać projekt drogi, politycy to zbagatelizowali.

Budowa drogi i sklepu sieci IKEA przy Centrum Handlowym Auchan mogły się rozpocząć już na początku przyszłego roku. Inwestor zobowiązał się w ramach porozumienia z gminą Kołbaskowo wykonać kilometrowy odcinek drogi od ronda Hakena do kompleksu handlowego. Gmina na siebie wzięła drogi dojazdowe.

Projekt kilometra drogi i całej obwodnicy Warzymic oraz Przecławia do węzła Kołbaskowo łączącego drogę z autostradą A6 zobowiązali się wykonać właściciele Auchan i sieci IKEA - dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. Ale Małgorzata Schwarz, wójt Kołbaskowa potwierdziła.

Już wcześniej, bo w 2013 r. gmina dogadała się ze szczecińskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, iż ten fragment drogi będzie miał status gminnej. Docelowo jednak stanie się częścią planowanej obwodnicy Warzymic, Przecławia aż do autostrady, o statusie drogi krajowej nr 13.

Auchan i IKEA w porozumieniu z gminą zobowiązały się wykonać projekt nie tylko wspomnianego kilometra do centrum sklepów, ale całej obwodnicy. Potrzebna była teraz już tylko zgoda GDDKiA. Miała to być formalność, ale sprawy się skomplikowały. Bo w przedwyborczej gonitwie i zabiegach o głosy wyborców politycy nie przebierali w środkach. Codziennie obiecywali nowe drogi. Niemal każdego dnia ogłaszano też przetargi.

Przetarg na drogę krajową nr 13 ogłoszono 12 października, wnioski trzeba złożyć do 23 listopada.

Problem w tym, że ogłoszono przetarg na zasadzie „zaprojektuj, wybuduj”. Po co, skoro już było wiadomo, iż jest inwestor (Auchan i IKEA), który projekt obwodnicy wykona za swoje pieniądze. Kilometr drogi wybudowaliby sami, a resztą zajęłaby się już GDDKiA przejmując dokumentację, i nie tracąc na nią pieniędzy. Dla właścicieli sklepów handlowych jest to działanie biznesowe. Im zależy na czasie. Chcieliby jak najszybciej uzyskać pozwolenia i rozpocząć budowę.

Małgorzata Schwarz nie chce wypowiadać się na ten temat, tłumacząc że jest stroną, poza tym chodzi o poważne inwestycje. Przyznaje jednak, iż budowa drogi i sklepu planowana była na początku przyszłego roku.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, iż teraz szczeciński oddział GDDKiA nie bardzo kwapi się do podpisania porozumienia w tej sprawie, mimo wcześniejszych deklaracji. Wybory niekoniecznie rozstrzygnęły się po myśli zarządu oddziału GDDKiA. Boją się o stołki i zmiany personalne w związku z objęciem rządów przez PiS. A budowa oczekiwanego sklepu IKEA się oddala.      

Budowa sklepu  IKEA oddala się

Jeśli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie odwoła przetargu na projekt obwodnicy DK 13, budowa IKEI może się opóźnić o kilka lat

Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA potwierdza, iż 12 października ogłoszono przetarg na projekt i budowę obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK nr 13. Do 23 listopada trzeba składać wnioski o dopuszczenie do przetargu. Umowa powinna być podpisana do końca przyszłego roku. Budowa miałaby ruszyć wiosną 2018 roku.  Chodzi o 6,5 km drogi z węzłami Przecław i Kołbaskowo.

Grzeszczuk przyznaje, że były prowadzone rozmowy z gminą Kołbaskowo w 2013 roku dotyczące budowy wspomnianego kilometra drogi od ronda Hakena z udziałem partnera prywatnego.

O uzgodnieniach nie wspomina dodając tylko, iż we wrześniu br. przyjęto nowy program budowy dróg.

Zgodnie z planami GDDKiA, w najbardziej optymistycznym wariancie wspomniana obwodnica powstałaby w 2020 roku. W tym wypadku jednak budowa dojazdu do kompleksu handlowego Auchan, Decathlon, przy którym ma powstać IKEA -  opóźni się. Jeśli jednak GDDKiA pozwoliłaby właścicielom sklepów wykonać projekt całej obwodnicy i wykonać fragment drogi do sklepów - tak oczekiwany sklep mógłby powstać już w 2017 roku.

Czy taki wariant jest możliwy? - Tak - twierdzi jeden z byłych decydentów GDDKiA. - Trzeba po prostu odwołać przetarg na zasadzie „zaprojektuj, wybuduj” i w odpowiednim czasie ogłosić nowy tylko na wykonawcę - wyjaśnia.

Dodajmy, iż prócz sklepu IKEA, przy Auchan ma powstać Leroy Merlin i Norauto.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza