Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowlane Mercedesy - pojazdy do ciężkiej roboty

Wojciech Frelichowski
Mercedes Zetros wspina się na kolejną przeszkodę terenową.
Mercedes Zetros wspina się na kolejną przeszkodę terenową. Fot. Wojciech Frelichowski
Żwirownia Wietszyno koło Karlina była scenerią pokazu terenowych pojazdów użytkowych, którą zorganizowała firm Mojsiuk, koszalińsko-szczeciński dealer Mercedesa. Zaprezentowano modele: Actros, Atego, Unimog i Zetros.

Najbardziej popularnym pojazdem, którego zalety prezentowano w błotnistym terenie żwirowni był Mercedes Actros z nadwoziem typu wywrotka. Actrosy są jednymi z najczęściej spotykanych samochodów pracujących na budowach, głównie dróg. W zakresie dopuszczalnej masy całkowitej budowlane Actrosy występują w kilku wersjach: od dwuosiowego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton do czteroosiowej wersji z masą całkowitą 41 ton. Z racji dużej ładowności są to pojazdy przeznaczone do dostarczania materiałów budowlanych i wywozu urobku ziemnego.

Nieco inne jest przeznaczenie mniejszych od Actrosa Mercedesów Atego. Dopuszczalna masa całkowita tych pojazdów waha się od 6 do 16 ton. W wersji z napędem terenowym pojazdy te sprawdzają się do pomocniczych zastosowań budowlanych - w ciasnych uliczkach, na miejskich budowach, w ogrodnictwie i wszędzie tam, gdzie nie ma zbyt wiele miejsca. Atego mogą być zabudowane np. trójstronną wywrotką, także z napędem na wszystkie koła, razem z żurawiem zamontowanym za kabiną lub z tyłu samochodu. Dzięki temu pojazd jest bardziej funkcjonalny.

Firma Mojsiuk zaprezentowała również pojazd marki Unimog. Te samochody nazywa się często wołami roboczymi, bo są przeznaczone do ciężkich zastosowań w szczególnie niesprzyjających warunkach terenowych. Pojazdy te mają układ jezdny ze stałym napędem na obie osie oraz specjalną konstrukcję zawieszenia, która pozwala im pokonywanie wyjątkowo ciężkich przeszkód terenowych.

Unimogi mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie kończą się drogi, czyli w leśnictwie, pożarnictwie, energetyce, przy robotach ziemnych na budowach, a także w gospodarce komunalnej i drogownictwie. W żwirowni Wietszyno zaprezentowano dwuosiowego Unimoga 4000 ze skrzynią ładunkową, napędzanego silnikiem o mocy 177 KM.

Najciekawszym z prezentowanych samochodów był Mercedes Zetros, który dopiero od niedawna jest również oferowany na polskim rynku. Auto wywodzi się z modelu opracowanego do służby w armii. Dlatego, jak twierdzi producent, jego konstrukcja jest wyjątkowo mocna i sprawdzona.

Zetros to pojazd o bardzo dobrych właściwościach jezdnych w terenie, przeznaczony do ciężkich zadań wykonywanych na bezdrożach. Jest wyposażony w napęd na wszystkie koła, z silnikiem wysuniętym przed kabinę. Zetrosa zaprojektowano z myślą o specyficznych potrzebach straży pożarnej, służb ratowniczych i energetycznych, a także do szczególnie ciężkich zastosowaniach w branży budowlanej. W trakcie prezentacji była możliwość zapoznania się z dwuosiowym Zetrosem ze skrzynia ładunkową, napędzanym silnikiem o mocy 326 KM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza