Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ciemna strona słońca

sto/ dki/
Wraz z wiosną nadszedł czas największego nasłonecznienia w Polsce, trwający od kwietnia do września. W tym okresie kierowcy często używają okularów przeciwsłonecznych. Nie zawsze jednak odpowiednich.

Wybierając takie okulary zastanowić się należy, czy są one odpowiednie do prowadzenia samochodu. Na ogół jednak nikt tego nie czyni. Tymczasem zbyt duże oprawki mogą znacznie ograniczyć pole widzenia, a za ciemne szkła uniemożliwić obserwowanie drogi.

"Jeśli prowadząc samochód w okularach przeciwsłonecznych kierowca zauważy, że później niż zazwyczaj dostrzegł pieszego albo zmieniające się światło, to może oznaczać, że nosi okulary, które nie nadają się do jazdy autem" - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Okulary przeciwsłoneczne posiadają oznaczenie poziomu przyciemnienia od 0 do 4. Im wyższa liczba, tym mniej światła przepuszcza soczewka. Do jazdy samochodem w słoneczne dni nadają się wyłącznie te oznaczone kategorią 2 lub 3, przy czym poziomu 3 należy używać jedynie przy silnym nasłonecznieniu. Nie wolno prowadzić samochodu w soczewkach, które przepuszczają mniej niż 8 proc. światła, czyli oznaczonych liczbą 4, bo zmieniają widziany obraz i mogą zaburzać odczytywanie kolorów - ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Szczególną ostrożność należy także zachować przy stosowaniu kolorowych soczewek, np. fioletowych, niebieskich czy zielonych, gdyż mogą uniemożliwić odróżnienie kolorów, szczególnie z oddali.

Martwe pole to strefa wokół pojazdu niewidoczna z miejsca kierowcy. Okazuje się, że zbyt duże oprawki okularów mogą tę strefę dodatkowo powiększać lub tworzyć kolejne niewidoczne punkty, co znacznie zmniejsza obszar widziany przez kierowcę. Noszenie okularów w oprawkach takich jak gwiazdy filmu czy muzyki nie sprzyja bezpieczeństwu jazdy. Wybierając okulary do jazdy samochodem warto także zwrócić uwagę, czy posiadają soczewki polaryzacyjne, które skuteczniej niż zwykłe redukują odblaski od przezroczystych oraz płaskich powierzchni, takich jak szosa, plaża, woda i śnieg.

Decydując się na bardzo ciemne soczewki, zabudowane oprawki, czyli kierując się podczas wyboru okularów przeciwsłonecznych bardziej modą i wyglądem niż bezpieczeństwem, lepiej mieć dodatkową parę, odpowiednią do prowadzenia samochodu - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza