Ciepło z dobrego jedzenia

Anna Czerny-Marecka, anna.marecka@mediaregionalne.plZaktualizowano 
W jesienno-zimowej diecie nie powinno zabraknąć sezonowych warzyw i owoców. <br>
W jesienno-zimowej diecie nie powinno zabraknąć sezonowych warzyw i owoców. Archiwum
Jesienią i zimą mamy ochotę na większą ilość wysokokalorycznych posiłków, bo potrzebujemy więcej energii.

No tak, ale jak w takim razie zachować przy tym zgrabną sylwetkę?

- W zimne pory roku bardzo ważne jest jedzenie zup: rozgrzewają i dostarczają wodę, a jesienią i zimą narażeni jesteśmy na wysuszanie przez ogrzewanie mieszkań, mniej też zwykle pijemy - mówi Małgorzata Gajewczyk, dietetyk z Akademii Zdrowego Żywienia.

- Powinniśmy stawiać na dania, które będą nas rozgrzewały. Do ich przyrządzenia sięgajmy po warzywa sezonowe, czyli ziemniaki, marchewkę, pietruszkę, seler, buraki, a także po kasze i produkty, które dodatkowo będą nas uodparniały, na przykład kiszoną kapustę i kiszone ogórki - radzi Dorota Dębogórska, dietetyk z wrocławskiego Gabinetu Dietetycznego.

Bardzo dobrze zimą sprawdzają się gulasze na chudym mięsie oraz gęste zupy kremy, które długo przebywają w żołądku. Może to być np. gęsta zupa jarzynowa czy krem z dyni.

Zdaniem dietetyków do przyrządzenia rozgrzewających zup warto wybrać niskozmineralizowaną wodę źródlaną (na przykład Złoty Potok). Będzie ona doskonałą alternatywą dla wody wodociągowej, gdyż w wielu miejscach nie ma ona najlepszej jakości i smaku. Naturalne wody źródlana cechuje bardzo duża uniwersalność i neutralny skład minerałów.

Woda źródlana może nam również posłużyć do parzenia herbaty, która jest idealnym napojem na mroźne dni. Możemy tradycyjnie wybrać czarną herbatę z dodatkiem cytryny, ale nie ma co się ograniczać wyłącznie do jednego smaku. Szczególnie polecana jest zielona herbata, która dodatkowo dobrze wpływa na pracę naszego metabolizmu.

Kolejnym ważnym elementem w naszej jesienno-zimowej diecie powinno być stałe uzupełnienie zapasów żelaza i magnezu. Pierwiastki te pomagają wzmocnić naszą odporność na warunki pogodowe i na stres, wspomagają koncentrację i chronią przed anemią. Znajdziemy je np. w orzechach, rybach, kaszy gryczanej czy fasoli.

Dla łasuchów dietetycy polecają ciasta z owocami i pieczone owoce. Są one tak samo smaczne jak np. ciasta z ciężkimi kremami, a zawierają o wiele mniejszą ilość kalorii i węglowodanów. Powinniśmy również zrezygnować z tradycyjnych słodyczy, jak np. batony czekoladowe. Zawierają one cukry proste, które są odpowiedzialne za gromadzenie się nadprogramowego tłuszczu. Uczucie sytości zapewni nam wapń, który znajduje się w mleku i jego przetworach, kaszy, roślinach strączkowych.

Dobrze jest również wzmacniać się czosnkiem i cebulą. Oba warzywa mają właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze.

- Dodatkowo powinniśmy wzmacniać nasz organizm owocami i warzywami, które są dostępne w postaci świeżej (bakłażany, dynia, cukinia, cytrusy) i mrożonej - dodaje Małgorzata Gajewczyk. - Musimy pamiętać, że nasz organizm jesienią i zimą potrzebuje dużej ilości witamin i składników mineralnych, aby mógł poradzić sobie z różnymi infekcjami, dlatego pamiętajmy o warzywach i owocach.

polecane: FLESZ: Niebawem zmiana czasu, jedna z ostatnich

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3