Co dalej z pracownikami słupskiej Scanii? Firma prowadzi rozmowy ze związkami zawodowymi

Wojciech Lesner
Wojciech Lesner
Pewne jest jednak to, że pracownicy słupskiej Scanii otrzymają od pracodawcy dodatkową odprawę. Jej wysokość nie jest jeszcze znana.
Pewne jest jednak to, że pracownicy słupskiej Scanii otrzymają od pracodawcy dodatkową odprawę. Jej wysokość nie jest jeszcze znana. Łukasz Capar
Nie wiadomo jeszcze, na jakich warunkach pracownicy opuszczą słupską Scanię. Do końca czerwca potrwają rozmowy firmy ze związkami zawodowymi. W tym czasie mają zapaść wszystkie kluczowe decyzje.

Przypomnijmy, że do lipca przyszłego roku fabryka Scania Production Słupsk S.A. ma przestać działać. Ma nastąpić stopniowe wygaszanie produkcji i finalne zamknięcie fabryki nadwozi autobusów. W październiku tego roku firma pożegna się z 85 pracownikami. W styczniu zmiana strategii ma objąć 130 kolejnych, a cały proces zwolnień grupowych rozciągnie się do lipca 2024 roku. Pracę ma stracić blisko 800 osób.

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A poinformował media, że warunki, na jakich opuszczać będą Scanię zwolnieni pracownicy, zostaną ustalone jeszcze w czerwcu.

- Już w zeszłym tygodniu rozpoczęliśmy proces konsultacyjny ze związkami zawodowymi. W tej chwili skupiamy się na tym, abyśmy w jak najszybszym czasie mogli pójść do pracowników i powiedzieć im, jaka będzie ich przyszłość i na jakich warunkach będziemy się rozstawać. W tej chwili proces rozmów ze związkami trwa i będzie trwał do końca tego miesiąca. Myślę, że wtedy będziemy w stanie powiedzieć naszym pracownikom o ich przyszłości – mówił Eriksson.

Pewne jest jednak to, że pracownicy słupskiej Scanii otrzymają od pracodawcy dodatkową odprawę. Jej wysokość nie jest jeszcze znana.

- Poza ustawową odprawą, pracodawca chce jeszcze wspomóc swoich pracowników poprzez „odprawę Scania” – poinformowała Lilianna Łuczkiewicz, szefowa działu kadr w Scanii.

Dodatkowa odprawa nie jest jednak przewidziana dla osób, które zatrudnione zostały w Scanii za pośrednictwem agencji pracy.

- „Odprawa Scania” będzie przewidziana dla pracowników Scanii, nie dla pracowników agencji, ponieważ oni świadczą pracę na rzecz agencji – uściśla Łuczkiewicz. - Natomiast już dziś mogę powiedzieć, że także o tej grupie pracowników myślimy i też prowadzimy rozmowy odnośnie tej grupy pracowników – podkreśla.

Nie wiadomo także, czy osoby zwolnione ze słupskiego oddziału firmy będą mogły liczyć na miejsce pracy w zakładzie Scanii w Kobylnicy. Lilianna Łuczkiewicz zapowiedziała jednak, że Scania postara się, by jej pracownicy jak najszybciej znaleźli pracę u innych przedsiębiorców.

- Mamy w naszej firmie bardzo dużo różnego typu pracowników, którzy są związani ze Scanią od wielu lat. Jest to bardzo wyspecjalizowana kadra pracownicza, dlatego właśnie naszą intencją jest pomóc im odnaleźć się na rynku pracy. W najbliższym czasie, kiedy zakończymy już negocjacje ze związkami zawodowymi, naszym kolejnym krokiem będzie spotkanie z lokalnymi firmami i rozmowa o tym, gdzie nasi pracownicy mogą trafić – mówi Łuczkiewicz.

Scania odbyła już także wstępne rozmowy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Ten z kolei wesprzeć ma pracowników w wieku przedemerytalnym i pomóc im podjąć decyzję o ewentualnym przejściu na wcześniejszą emeryturę. Pracownikom Scanii pomocą służyć będzie także Powiatowy Urząd Pracy.

- Zgłaszają się do nas firmy, które bardzo chętnie zatrudniłyby osoby ze Scanii. Jeżeli dojdzie do tego, że te osoby będą potrzebowały pomocy, my jako Powiatowy Urząd Pracy jesteśmy gotowi na tę pomoc. Zobowiązujemy się do wcześniejszych spotkań z pracownikami firmy Scania, jeżeli będzie taka chęć. Zaprezentujemy im mnogość działań pomocowych, czyli instrumentów rynków pracy – przez różnego rodzaju szkolenia, doradztwo zawodowe, po pośrednictwo pracy – wymienia Paweł Kądziela, dyrektor PUP w Słupsku.

Krystyna Danilecka-Wojewódzka, prezydent Słupska, zadeklarowała natomiast, że dołoży starań, by zakład Scanii przy ul. Grunwaldzkiej długo nie stał pusty.

- Od tygodnia zabiegam o to, aby ten teren przy ul. Grunwaldzkiej, bardzo znaczący, strategiczny, był jak najszybciej zagospodarowany – mówiła prezydent. - Dziś miałam przyjemność spotkać się z firmą znaczącą na naszym rynku, która przyszła do mnie z propozycją, żebyśmy stworzyli stół złożony z przedstawicieli różnych firm, aby ten potencjał gospodarczy, który Scania stworzyła, w Słupsku zachować. Innymi słowy, żeby ta fabryka na ul. Grunwaldzkiej nie stała się jakimś zakładem wynajmowanym dla dwudziestu kilku podmiotów, ale żeby znaleźć takiego partnera, który we współpracy ze Scanią chciałby na tym terenie kontynuować produkcję.

Gazeta Lubuska. Ewakuacja w Zielonej Górze. W garażu były bomby

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 43

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rezydent
6 czerwca, 11:46, Kaszub:

Jeszcze niedawno Pani Prezydentka wygłaszała takie dobre słowa o Scanii, jaka to świetlana przyszłość i w ogóle. Miasto dało się naciągnąć na ostatnich 8 autobusów elektrycznych. Nakupowali instalacji do ładowania za setki tysięcy jak nie więcej i co? I niebawem będą tam siebie ładować hihi. Bo to ostatnie złomy z tego zakładu w tym zapyziałym miasteczku. Ktoś dostał ładną kasę za ten przetarg, nie wierzę że nie wiedzieli o sytuacji w zakładzie. Cały ratusz to jeden wielki wał.

największa głupotą byłio kupowanie scanii bo nasza, robienie przetargów pod scanie... to trzeszczące gówno i mało miejsca w wielu rządach na siedzeniach...chyba że się ma 155 cm :) scania srania i po scanii... trzeba było kupować piękne solarisy albo mercedesy :)

K
Kazik
pelo jakby przypadkiem zaczela rzadzic to pol roku i tusk by spier.... do chin
P
Piotr
Ludzie, którzy pracują w Scanii poradzą sobie, znam mnóstwo pracowników, którzy dorabiają po godzinach na swój rachunek ,

Scania opłaca ZUS składki i tak od lat. Więc ci wykwalifikowani pracownicy sobie poradzą , gorzej z darmozjadami którzy traktowali Scanię za krowę dojną.
K
Kaszub
Jeszcze niedawno Pani Prezydentka wygłaszała takie dobre słowa o Scanii, jaka to świetlana przyszłość i w ogóle. Miasto dało się naciągnąć na ostatnich 8 autobusów elektrycznych. Nakupowali instalacji do ładowania za setki tysięcy jak nie więcej i co? I niebawem będą tam siebie ładować hihi. Bo to ostatnie złomy z tego zakładu w tym zapyziałym miasteczku. Ktoś dostał ładną kasę za ten przetarg, nie wierzę że nie wiedzieli o sytuacji w zakładzie. Cały ratusz to jeden wielki wał.
d
dziadek powiatowy
TA KOBEITA JEST ZABAWNA.taka babcia.
C
Czołg
Słyszałem że mogą zgłosić upadłość, a wtedy odpraw nie będzie. Morale pracowników są fatalne. Teraz będą psychologów zatrudniać. A jaka nagonka będzie na ludzi żeby zwalniać za byle co i oszczędzić dla VW. I są do tego chętni, ta sama kadra zarządzająca co doprowadziła zakład do ruiny. Później przejdą do nowego zakładu żeby tam dokonać "rewolucji".
S
Syntol
A Krycha martwi się ale nie o ludzi, tylko o części do jej starych szmelcow. Scania od lat była żywicielem dla jej branży. Mężunio kupował koła za 1 zł. Oj posypie się teraz. A teren zaraz sprzedadzą siermięgą, zrobią nowe warunki zabudowy i kasa będzie
D
Draco
Banda zniszczonej załogi chce zarazić nową część zakładu. Dyrektorzy tacy jak Janko muzykant, Zbyszek jesus już nacierają. Zrobią miazgę z podwoziami, za ich kariery już 3 razy Szwedzi chcieli zamknąć zakład. A wraz z nimi w rządku stoi rodzina i kolesie. Z tego co wiem to będą zastępować normalnych dobrych pracowników na "swoich". Także zagrożona jest populacja w Kobylnicy. Podwozia też do zamknięcia, póki co muszą wywiązać się z kontraktów.
G
Grodzka
5 czerwca, 18:49, Cmoknijmniewpompe:

Dalej na PiS niech głosują, to tylko kościoły zostaną.

A kto zamknął kodziarzu w Słupsku:

FAMAROL

ALKE

SEZAMOR

SAFO

ZNTK

Słupskie Fabryki Mebli

przypomnę ci sami co wczoraj protestowali

P
PGZ
5 czerwca, 18:49, Cmoknijmniewpompe:

Dalej na PiS niech głosują, to tylko kościoły zostaną.

5 czerwca, 22:13, Grodzka:

A kto zamknął kodziarzu w Słupsku:

FAMAROL

ALKE

SEZAMOR

SAFO

ZNTK

Słupskie Fabryki Mebli

przypomnę ci sami co wczoraj protestowali , czyli lewactwo

5 czerwca, 22:23, Wujek Dobra Rada:

PiS- PO= jedno zło!

Co do zamkniętych zakladów zacytować li tylko zostaje słowa pana profesora Kieżuna- "sprzedali nas jak w Afryce, za 15% wartości"- to odnośnie gloryfikowanej tzw. " transformacji ustrojowej".

Świnie zmieniają się przy korycie, Suweren wierzy w jakąś wymaginowaną przynależność partyjną...

Za pinionszki ciemnoty baluj

S
Scania rules
5 czerwca, 18:57, Prawda w oczy kole:

Jak by pracownicy nie kradli to firma dalej by była i tyle właściciel miał dość polaczków co nawyki z komuny zostały

Ta mial dosc, polska to taki kazachstan europy, eta kamazy eta viestucha, w polszy malo plac, i dymaj niewolnika

S
Skundlony
Stara w ratuszu dostaje 14 tys miesiecznie za co? Zainteresowali sie? Maja plan na przyszlosc co do tej fabryki? Kto bedzie nowym inwestorem w Slupsku? Pytam sie!!!!
S
Skundlony
5 czerwca, 17:27, Gość:

Zawsze mogą montować czołgi dla Ukrainy.

5 czerwca, 22:32, Wujek Dobra Rada:

I tu jest pies pogrzebany - nie ma już polskiego przemysłu, myśli technicznej , w Polsce prawo bytu mają tylko obce montownie - tania siła robocza dla zagranicznych koncernów.

Taki model pielęgnują kolejne dojne, przepraszam "dobre" zmiany...

Pgz chce ponad 6000 maszyn, scania nadaje sie na montownie ciagnikow do zestawow z minami narzutowymi

S
Sàd pollowy
No i coa to mlodziezowki PO czy PIS?, Zobaczcie oni maja kiedys rzadzic a nic nie potrafia zalatwic
W
Wujek Dobra Rada
5 czerwca, 17:27, Gość:

Zawsze mogą montować czołgi dla Ukrainy.

I tu jest pies pogrzebany - nie ma już polskiego przemysłu, myśli technicznej , w Polsce prawo bytu mają tylko obce montownie - tania siła robocza dla zagranicznych koncernów.

Taki model pielęgnują kolejne dojne, przepraszam "dobre" zmiany...

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie