Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co warto wiedzieć o rolkach

Magdalena Olechnowicz [email protected]
W sklepach sportowych trwają wyprzedaże letniego sprzętu rekreacyjnego.
W sklepach sportowych trwają wyprzedaże letniego sprzętu rekreacyjnego. Archiwum
Jazda na rolkach to nie tylko sposób na spalanie kalorii, ale przede wszystkim świetna zabawa i pomysł na spędzanie czasu z rodziną. A teraz to doskonały moment na zakup rolek, bo zaczęły się wyprzedaże.

Nie ma co ukrywać, że pogoda nam w te wakacje nie dopisuje. Z plażowania nici. Nie ma się jednak co załamywać i narzekać. Trzeba szukać alternatywny dla wylegiwania się na słońcu.

Ostatnio proponowaliśmy wyprawy kajakowe, dzisiaj zachęcamy do jazdy na rolkach, czyli "rolkowania", które jest ostatnio bardzo modne.

W dużych miastach - takich jak Poznań czy Kraków - są już nawet szkoły nauki jazdy na rolkach. I nic dziwnego, bo jazda na rolkach to kolejny sposób - obok jazdy na rowerze, gry w tenisa czy joggingu - na aktywne spędzenie wolnego czasu.

Można jeździć samemu, co ma swoje plusy, bo można oderwać się od codzienności, jechać swoim tempem i podziwiać krajobrazy. Można też wybrać się na wyprawę rodzinną. Dzieciom na pewno pomysł się spodoba, a dla rodziców to pomysł jak odciągnąć pociechę od komputera bądź telewizora.

No i - co ważne - jazda na rolkach nic nie kosztuje. Wydatek co prawda jest, ale jednorazowy. Trzeba kupić rolki, ochraniacze i kask.

A teraz jest na to doskonały moment, bo w sklepach sportowych trwają wyprzedaże letniego sprzętu rekreacyjnego.

Jak się zabrać do zakupu?

Nie jest to takie skomplikowane. Warto jednak wiedzieć parę podstawowych rzeczy, aby wybrać rolki odpowiednie dla nas, takie, aby nasz zapał nie zgasł po kilku przejażdżkach.

- Zakładając, że dopiero rozpoczynamy przygodę z rolkami i nie zamierzamy skakać po murkach i schodkach, polecam najzwyklejsze rolki do jazdy rekreacyjnej - mówi Adrian Modrzejewski, sprzedawca w sklepie ExiSport w Słupsku.

- Dzieciom warto kupić rolki z regulacją rozmiaru, tak aby starczyły na kilka sezonów - dodaje.

Powinniśmy też zwrócić uwagę na płozy, łożyska, rozmiar i twardość kółek.

- Są dwa rodzaje płóz: kompozytowe i aluminiowe. Aluminiowe są wytrzymalsze, choć kompozytowe, czyli z tworzywa sztucznego, też się dobrze sprawdzają i niczego im nie brakuje
- mówi Modrzejewski.

- Kolejna rzecz to rozmiar kółek - najmniejsze mają 86 mm średnicy, największe 92 mm. Im większe kółka, tym szybsza prędkość jazdy - mówi sprzedawca.

Warto też zwrócić uwagę na oznaczenie łożysk - najczęściej mają one oznaczenia ABEC oraz cyfrę 3, 5 lub 7. Im wyższy numer, tym szybsze łożyska. Jeszcze rok temu standardem była trójka. Obecnie coraz częściej pojawia się piątka.

Najważniejszą cechą, jaką powinny wyróżniać się dobre rolki jest odpowiednia budowa, zapewniająca bezpieczeństwo i wygodę użytkowania. Po pierwsze, stopa w bucie musi być dobrze ustabilizowana. Najważniejszym punktem buta jest miejsce powyżej kostki. Mocowanie w tym miejscu musi uniemożliwić ruch w kostce na boki. Obecnie w rolkach rekreacyjnych stosuje się już niemal wyłącznie miękkie buty, wiązane sznurowadłami, z jedną klamrą lub paskiem na rzepy powyżej kostki. Miękki but umocowany jest zwykle w plastikowej skorupie, która powinna chronić przede wszystkim kostkę i czubek buta, np. na wypadek bliskiego spotkania z krawężnikiem.

Po rolki warto pójść do sklepu właśnie teraz, bo ceny są zdecydowanie niższe od tych, które były na początku sezonu letniego.

W ExiSport rolki z regulacją rozmiaru można kupić już za 99,99 zł. Za rolki nieco lepszej firmy zapłacimy ok. 300 zł. Są też oczywiście takie za 700 zł, ale na początek na pewno starczą nam tańsze. Do pary rolek już za 1 zł lub za 9,99 zł można dokupić komplet ochraniaczy, które kupowane osobno kosztują najmniej 40 zł.

Rolki w promocyjnej cenie - ok. 130 - 200 zł - kupimy też w sklepie Tramp w CH Jantar. Z kolei w Decathlonie kupimy rolki już od 79 zł dla dzieci i od ok. 200 zł dla dorosłych. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto pojeździć choć chwilę po sklepie.

Gdzie jeździć?

W Słupsku niestety brakuje tras, po których bezpiecznie mogliby się poruszać rolkarze. Najczęściej uczęszczane to ścieżka pieszo - rowerowa na Krępę, ścieżka wzdłuż ulicy Sobieskiego, ścieżka na Bierkowo, skatepark przy ul. Małcużyńskiego.

Zasady ruchu drogowego

Na drogach często dochodzi do konfliktu rolkarzy z rowerzystami, zwłaszcza, że nie wiadomo, czy osoba na rolkach powinna się poruszać ścieżką rowerową, czy chodnikiem. Wątpliwości rozwiewa Wojciech Bugiel, p.o. rzecznika prasowego słupskiej policji.

- Osoba na rolkach zgodnie z kodeksem drogowym traktowana jest jak pieszy i obowiązuje ją artykuł 11 Kodeksu drogowego, który mówi, że pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi - mówi Bugiel.

- Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi. Przepisów tych nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem - wyjaśnia Bugiel.

Nauka jazdy na rolkach w pigułce

Kolana podczas jazdy należy trzymać możliwie blisko siebie, po każdym odepchnięciu. Ważne, aby rozpoczynać swoją przygodę z rolkami na właściwej nawierzchni. Powinno to być miejsce z równą, płaską nawierzchnią, szerokie, najlepiej z małym ruchem pieszym/rowerowym, z dala od samochodów.

Nie odpychać się w tył. Na rolkach należy jeździć, odpychając się na boki.

Nie patrzeć w dół, pod nogi, ale przed siebie. Pozwala to z jednej strony utrzymać lepszą technikę jazdy, a z drugiej pozwala reagować zawczasu na sytuacje na drodze.

Lekko ugięte kolana pozwalają na efektywniejszą jazdę, pomagają poprawnie prowadzić rolki.

W ruchu są wyłącznie nogi oraz ręce. Nie oznacza to jednak, że nie należy być lekko pochylonym w biodrach podczas jazdy. Nie należy tylko bujać korpusem

Bezwględna zasada to jazda w ochraniaczach - na nadgarstki, łokcie i kolana oraz w kasku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza