Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Darmowe badania. Sprawdź słuch swojego dziecka

Anna Czerny Marecka
Zdjęcie ilustracyjne
Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu Polskiego Związku Głuchych w Słupsku zaprasza w sobotę, 30 marca, na Dzień Otwartych Drzwi.

Trwać będzie w godzinach od 11 do 14. Zaproszeni są rodzice, opiekunowie, wychowawcy, którzy podejrzewają że ich dzieci, wychowankowie, uczniowie (od najmłodszych do starszej młodzieży) mają problemy ze słuchem.

Specjaliści nieodpłatnie udzielą wyczerpujących informacji na temat wad słuchu u dzieci i pomogą rozwiać niepokoje i wątpliwości rodziców i opiekunów, udzielą wszelkich porad związanych z dalszą rehabilitacją. Będzie można sprawdzić słuch dzieci i młodzieży, u których podejrzewamy problemy w tym zakresie. Dzieci i młodzież, u których zostanie wykryta wada słuchu i mają z tego powodu problemy z mową, problemy szkolne czy rozwojowe, zostaną objęte bezpłatną opieką terapeutyczną.

Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu Polskiego Związku Głuchych w Słupsku to placówka otaczająca opieką typu poradniowego dzieci, młodzież i osoby dorosłe z wadami słuchu. Mieści się przy ul. Jana Pawła II 1 (V piętro), tel. 59 842 86 29, e-mail: [email protected].

Kiedy można podejrzewać, że dziecko może mieć problem ze słyszeniem, na co zwrócić uwagę? Oto kilka wskazówek.
Dziecko w wieku 0-4 miesiące: nie budzą go głośne dźwięki; nie reaguje na głos znanych sobie osób; nie podrywa się i nie płacze przy hałasie; nie uspokaja się, gdy bliska osoba mówi do niego; nie zastyga w bezruchu lub nie ożywia się na nowy, ciekawy dźwięk.
Dziecko w wieku 5-8 miesięcy: nie próbuje zwrócić głowy w kierunku intensywnego dźwięku; nie reaguje na swoje imię; nie lubi słuchać zabawek dźwiękowych; nie budzi się z lekkiego snu na głośną mowę; w gaworzeniu nie używa zróżnicowanych dźwięków.
Dziecko w wieku 8-12 miesięcy: nie reaguje na zakaz "nie"; nie próbuje naśladować ciebie, gdy mówisz; nie zwraca się wyraźnie w kierunku ciekawych dźwięków lub gdy wołane jest po imieniu; nie szuka źródła dźwięków; nie porusza się, nie budzi ze spokojnego snu, gdy słyszy mowę, dźwięki.

Dziecko w wieku 12-18 miesięcy: nie mówi prostych słów "mama", "tata", "kot", "auto", "but"; nie reaguje na polecenia "chodź", "daj" i proste pytania "Chcesz bułkę?"; nie pokazuje prostych przedmiotów, obrazków, gdy się je nazywa; nie nazywa tego, czego chce: "sok", "lala"; nie dobiera odgłosu do przedmiotów i zwierząt, np. "pies - hau, hau"; nie budzi się na głośne dźwięki; nie próbuje naśladować słów dorosłych; nie przychodzi, gdy jest wołane po imieniu.

Dziecko w wieku 18-24 miesiące: nie pokazuje na polecenie części ciała, nie próbuje śpiewać, nie pokazuje obrazków na słowne polecenia (nie patrząc na usta mówiącego); nie zna (nie mówi, nie rozumie) przynajmniej 20 słów; nie spełnia prostych poleceń; nie prosi o coś, nazywając to.

Dziecko w wieku 2 lat: nie mówi krótkimi zdaniami; nie wskazuje obrazka, o który pytamy i nie nazywa go zdaniem; nie zwraca uwagi na wszelkie dźwięki; nie reaguje na swoje imię, gdy wołane jest z innego pomieszczenia; słucha radia, telewizji głośniej niż inni; nie inicjuje zabaw z użyciem mowy, nie nuci; nie zna nazw przedmiotów z otoczenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza