Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego tanieją samochody

bs za money.pl
Zdaniem ekspertów warto jeszcze trochę wstrzymać się z kupnem auta, bo samochody raczej będą nadal tanieć.
Zdaniem ekspertów warto jeszcze trochę wstrzymać się z kupnem auta, bo samochody raczej będą nadal tanieć.
Niski kurs euro i dolara, a także nasycenie rynku to jedne z głównych przyczyn spadku wartości aut używanych w Polsce.

Staniały głównie samochody 1-3-letnie. Zakłada się, że to dopiero początek trendu spadkowego, który ma się pogłębiać w kolejnych miesiącach.

Wakacje to okres kiedy mniej kupujemy samochodów. Lato nie jest wymarzonym okresem dla osób zajmujących się handlem samochodowy lub właścicieli chcących zwyczajnie sprzedać swoje auto. W tym roku dodatkowo na rynek motoryzacyjny w Polsce wpłynęło kilka jeszcze innych kwestii, które bardzo mocno zaważyły na obrocie autami.

Obniżka cen aut nowych

Przede wszystkim ogromny spadek kursu euro i umocnienie się złotówki, wywołały spadek cen na rynku motoryzacyjnym, zarówno pierwotnym jak i wtórnym. Importerzy zdecydowali się na obniżki cen samochodów nowych, zwłaszcza w tych segmentach i tych marek, których ceny wyrażone w euro były najwyższe. Dlatego najbardziej staniały samochody segmentów wyższych.

Obniżenie cen nowych pojazdów w salonach dilerów nie pozostało bez echa i wpłynęło na ceny aut na rynku wtórnym. Spadek cen najbardziej dotknął młode samochody: 1-, 2- i 3-letnie, czyli te najwięcej warte. Starszych roczników owa obniżka dotyczy w mniejszym stopniu lub zupełnie je omija.

Właściwie ani jedna z marek nie oparła się tendencji spadkowej ostatnich miesięcy, chociaż tendencja ta dotyczy głównie aut powyżej segmentu C, w znacznym stopniu modeli premium. Tym niemniej jednak przedstawiciele segmentu C, tacy jak np. Ford Focus czy Opel Astra, również odczuli spadek notowań rynkowych.

Bo niski kurs walut

Niski kurs walut był zachętą dla importerów. Od początku 2008 roku do Polski w imporcie prywatnym trafiła niebywale wysoka liczba samochodów używanych z Unii Europejskiej - niemal 679 000 szt. Miesiącem rekordowym był lipiec, kiedy to do naszego kraju przywieziono z krajów ościennych niemal 126 000 aut. Liczba ta jest również jedną z przyczyn spadków sprzedaży na krajowym rynku nowych samochodów.

Bo zmiana przepisów

Założyć można, że ogromną liczbę importowanych pojazdów wywołał fakt wejścia w życie 19 lipca br. przepisów, na podstawie których urzędy celne wyliczają akcyzę na podstawie wartości rynkowej samochodu, a nie wartości fakturowej. Dlatego część handlarzy spieszyła się z importem, aby płacona akcyza była dla niech bardziej korzystna, co zaowocowało ponad 20 proc. wzrostem.

Bo taniej jest na Zachodzie

Na wysoki poziom importu prywatnego w lipcu złożył się również fakt wyjazdu naszych rodaków do dilerów w sąsiednich (zachodnich) krajach Unii, w celu zakupu fabrycznie nowych samochodów. Taki prywatny import nowych samochodów był niezwykle opłacalny, nawet pomimo obniżek cen samochodów w Polsce.

W niektórych przypadkach, zwłaszcza przy kupnie samochodów wyższych klas, można zaoszczędzić nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w porównaniu do zakupu pojazdu w kraju. Wszystko to skutek polityki koncernów samochodowych oraz ich przedstawicieli ustanawiających w Polsce jedne z najwyższych cen w Europie oraz oraz wyższym niż u nas rabatom udzielanym przez zachodnich dilerów.

Bo najtaniej jest w USA

Wzrost poziomu importu samochodów używanych zaobserwowano też w przypadku importu spoza Unii Europejskiej. Do Polski przywieziono znacznie więcej samochodów ze Stanów Zjednoczonych, gdyż kurs dolara w lipcu osiągnął rekordowo niski poziom, co znacznie zwiększyło opłacalność importu z kraju, gdzie samochody są i tak nieporównywalnie tańsze niż w Europie, a zwłaszcza Polsce.
Bo droższe paliwa

Kolejnym czynnikiem determinującym zachowania na rynku motoryzacyjnym był znaczny wzrost cen paliw w ostatnich miesiącach. Zwłaszcza znacząca podwyżka ceny oleju napędowego, który stał się droższy niż benzyna, doprowadziła do tendencji spadku cen aut z silnikami Diesla. Ten ostatni, który był dotychczas bardziej opłacalny w przypadku dużych pojazdów, a małych średnich w przypadku dużych przebiegów rocznych, przestał być atrakcyjny dla nabywców, prowadząc do spadku wartości aut wyposażonych w tę jednostkę napędową.

Dodatkowo do spadków owych przyczynił się fakt coraz większej podaży na rynku wtórnym samochodów na olej napędowy. Ponadto kryzys paliwowy oraz ogólnie słaba sytuacja na rynkach europejskich i światowych doprowadziły do spadków cen samochodów, zarówno nowych jak i używanych. Stąd spadki te odnotowuje się również w Polsce.

To nie jest jednorazowy spadek cen

Przyjmuje się, że obecny spadek nie jest jednorazowy i stanowi początek tendencji, która będzie się pogłębiać w kolejnych miesiącach. Skracanie przez samochodowe koncerny coraz krótszych cykli modelowych (okresów między całkowitą zmianą modelu i okresów między stylistycznymi korektami i mniejszymi modernizacjami) oraz mnogość pojawiających się na rynku nowych modeli niewątpliwie w perspektywie kilku lat przyczynią się do jeszcze większych spadków wartości nowych samochodów w ciągu pierwszych 2-3 lat eksploatacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza