Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do lekarza tylko w pilnych przypadkach. Recepty tylko elektronicznie

Magdalena Olechnowicz
Magdalena Olechnowicz
W przychodniach i poradniach w poniedziałek od rana kompletny paraliż. Zostaliśmy zasypani skargami pacjentów, którzy nie mogli się umówić na wizytę, nie mogli się dodzwonić, aby przełożyć umówioną wizytę, nie mogli odebrać wyników, ani wykonać zaplanowanych na dzisiaj badań. Najgorszy w tym wszystkim był brak informacji. Nie pomagają nerwy, ani panika.

Główny Inspektor Sanitarny zaleca, aby umawiać się na wizytę do lekarza tylko w sytuacjach, kiedy jest to niezbędne. W pierwszej kolejności należy skorzystać z porady lekarza lub pielęgniarki drogą telefoniczną. W wyniku konsultacji telefonicznej możliwe jest także uzyskanie e-recepty.

Szpital w Słupsku
Słupski szpital już rano przysłał oficjalny komunikat, że zawiesza od poniedziałku wszystkie planowane przyjęcia na oddziały oraz wykonywanie badań specjalistycznych, takich jak USG, rezonans, tomograf, kolonoskopia. Nie będą też umawiane wizyty w poradniach specjalistycznych. Te, które są umówione, zostaną przełożone. Aby ustalić szczegóły, należy dzwonić bezpośrednio na numery telefonów konkretnych poradni.

- Personel będzie odpowiadać na pytania - zapewnia Marcin Prusak, rzecznik słupskiego szpitala.
Zawieszenie udzielania świadczeń dotyczy przede wszystkim planowanych pobytów w szpitalach w celu przeprowadzenia diagnostyki oraz zabiegów diagnostycznych, leczniczych i operacyjnych, prowadzenia rehabilitacji leczniczej, stomatologii, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, badań diagnostycznych wykonywanych ambulatoryjnie takich jak tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, gastroskopia, kolonoskopia, USG oraz badań profilaktycznych i przeprowadzania szczepień.

- W każdym przypadku odroczenia terminu udzielenia świadczenia, należy ocenić i wziąć pod uwagę uwarunkowania i ryzyka dotyczące stanu zdrowia pacjentów i prawdopodobieństwo jego pogorszenia - mówi Marcin Prusak.

Co z pacjentami, którzy obecnie przebywają na szpitalnych oddziałach?
- Nie ma decyzji o ich wypisywaniu, ale sytuacja jest dynamiczna - mówi Marcin Prusak, rzecznik prasowy słupskiego szpitala.

Miejskie poradnie

Przychodnie działające w ramach Samodzielnego Publicznego miejskiego Zakładu Opieki Zdrowotnej także ograniczyły swoją działalność. W związku z zagrożeniem epidemią koronawirusa zostały wprowadzone nadzwyczajne rozwiązania dotyczące przyjęć pacjentów. I tak, rejestracja pacjentów odbywa się wyłączni drogą telefoniczną lub przez stronę internetową www.spmzoz-slupsk.pl. W godzinach pracy poradni pacjentom są udzielane teleporady, czy porady lekarskie przez telefon.
Tylko w sytuacji, kiedy to okaże się niezbędne, pacjent zostanie umówiony na konkretną godzinę do lekarza i tylko wtedy możliwe będzie wejście do przychodni. Nie należy też przychodzić po recepty - przepisanie leków w ramach kontynuacji leczenia odbywa się elektronicznie lub przez stronę internetową: WWW.SPMZOZ-SLUPSK.PL.

Centrum Zdrowia Salus
Przychodnie działają, ale wizyt jest mniej. Część zabiegów odbywa się planowo, ale część, np. te laryngologiczne, są odwołane.
W każdym przypadku należy wcześniej zadzwonić i potwierdzić termin lub umówić nowy.
- Przychodnie POZ są otwarte, gdyż muszą być otwarte, jednak zgodnie z zaleceniami, liczba pacjentów, którą przyjmujemy jest ograniczona do minimum - mówi Tadeusz Wardziak z Centrum Zdrowia Salus w Słupsku. - Umawiamy tylko naprawdę pilne przypadki. Z pacjentami umawiamy się telefonicznie. Za każdym razem potwierdzamy zasadność wizyty pacjenta w przychodni. Muszę jednak przyznać, że pacjenci zachowują się odpowiedzialnie i często sami odwołują wizyty.

Recepty można zamówić drogą telefoniczną, jak i elektronicznie. - Jeżeli zdarzy się, że pacjent po prostu, nie uzgadniając tego z nikim, przyjdzie osobiście na wizytę, weryfikujemy go według kryteriów, czy nie był z granicą w ciągu ostatnich dwóch tygodni, czy ni miał kontaktu z osobą chorą, czy nie wykazuje objawów wskazujących na obecność koronawirusa. Jeżeli uznamy, że jest bezpieczny, lekarz może go przyjąć Mamy środki higieny osobistej i środki do zachowania ostrożności.

Punkty pobrań krwi także działają, ale w ograniczonym zakresie. Wizyty w poradniach specjalistycznych są ograniczane do minimum

- Obdzwaniamy sukcesywnie wszystkich pacjentów i weryfikujemy zasadność jego wizyty. Rozrzedziliśmy także wizyty, co oznacza, że tam gdzie było po kilku pacjentów na jedną godzinę, teraz staramy się robić przerwy między jednym, a drugim, aby ograniczyć kontakt z innymi pacjentami. Wynieśliśmy z naszych poczekalni ławeczki, a wnieśliśmy krzesła, które postawiliśmy w dużych odstępach od siebie. Rejestrujemy tylko pacjentów, którzy nie są w grupie ryzyka, to nie znaczy nie mają żadnych objawów wskazujących na chorobę, którą mogliby zarażać innych. Większym problemem jest dla absencja pracowników, którzy także chorują i paraliżują nam pracę. Są po prostu przeziębieni i zostają w domu - mówi Tadeusz Wardziak. - Nie zamykamy przychodni, aby zachować płynność, ale przyjęcia odbywają się z większym reżimem.

NZOZ POLO
Tu także dyrecja prosi o ograniczenie wizyt: "apelujemy o ograniczenie osobistych wizyt w przychodni do sytuacji wyjątkowych.
W sprawie recept prosimy o przesyłanie informacji na: [email protected]"

Nocna Opieka Chorych
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym rozprzestrzeniania się wirusa grypy oraz koronawirusa, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Słupsku apeluje o ograniczenie do minimum wizyt w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Na terenie Słupska i powiatu słupskiego świadczenia w ramach Nocnej Opieki Chorych realizowane są w trzech punktach:
– w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. Janusza Korczaka w Słupsku przy ul. Hubalczyków 1, w poradniach specjalistycznych przy głównym wejściu do szpitala, tel.512 598 174;
– w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. Janusza Korczaka przy ul. Mickiewicza 12 w Ustce, tel. 59 815 42 28, 59 815 42 29,
– w NZOZ w Kobylnicy przy ul. Głównej 54a, tel. 59 842 90 49 lub 693 620 140.

Pomoc jest udzielana w dni powszednie w godzinach od 18.00 do 8 rano oraz całodobowo w dni wolne od pracy. Nie należy dzwonić w ciągu dnia. W godz. 8-18 należy kontaktować się ze swoimi przychodniami.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza