Do miasta po latach wróciły pociągi

    Do miasta po latach wróciły pociągi

    Andrzej Gurba andrzej.gurba@gp24.pl

    Głos Pomorza

    Aktualizacja:

    Głos Pomorza

    Pierwszy kolejowy skład towarowy w Bytowie po kilkuletniej przerwie

    Pierwszy kolejowy skład towarowy w Bytowie po kilkuletniej przerwie ©Fot. Andrzej Gurba

    Do Bytowa wjechał wczoraj pierwszy pociąg po kilku latach. Na razie towarowy. Ambicją władz miasta jest reaktywowanie ruchu pasażerskiego.
    Pierwszy kolejowy skład towarowy w Bytowie po kilkuletniej przerwie

    Pierwszy kolejowy skład towarowy w Bytowie po kilkuletniej przerwie ©Fot. Andrzej Gurba

    30

    30


    milionów złotych potrzeba, aby reaktywować pasażerskie połączenie kolejowe z Bytowa w kierunku Gdańska.



    Lokomotywa przyciągnęła na stację w Bytowie kilka wagonów miału ze Śląska. Cały węglowy skład to dwadzieścia pięć wagonów. Pociąg musiał się jednak zatrzymać w Lipuszu, oddalonym od Bytowa o dwadzieścia cztery kilometry.

    Tam skład podzielono na trzy partie i do Bytowa dotarł on na raty.

    - Torowisko było naprawiane, ale i tak ma swoje ograniczenia. Jednorazowo taki skład jest po prostu za ciężki - tłumaczy Leszek Waszkiewicz, wiceburmistrz Bytowa, który zaangażował się w reaktywowanie bytowskiej kolei.

    Wczorajszy skład to pierwszy pociąg towarowy w Bytowie od 2004 roku, kiedy stare torowisko uległo zniszczeniu z powodu wykolejenia się wagonów. Miał węglowy przyjechał do miejscowej firmy Praterm, która do tej pory woziła opał ciężarówkami.

    25 wagonów to tyle samo co 70 TiR-ów. - Transport kolejowy jest tańszy, iż samochodowy. W tym upatruję powodzenie reaktywowania kolejowego ruchu towarowego w Bytowie - oznajmia Waszkiewcz. Kolejne składy mają wozić budowlankę i paliwa.

    Do Słupska i Miastka

    Do Słupska i Miastka


    Kiedyś Bytów miał połączenie kolejowe ze Słupskiem (przez Korzybie) oraz z Miastkiem. Na tej pierwszej linii są jeszcze tory (choć nie wszystkie), ale w fatalnym stanie. Nie ma planów, aby reaktywować te połączenie. W kierunku Miastka zostały tylko fragmenty nasypu kolejowego.



    Przypomnijmy, że PKP zamierzało zamknąć linię do Bytowa. Wtedy do akcji wkroczył miejski samorząd. Kilka lat trwały rozmowy o przejęciu przez gminę torów z Bytowa do Lipusza i całej niezbędnej infrastruktury. W końcu podpisano umowę.

    Ratusz zlecił zarządzanie linią firmie Polmiedź Trans z Lubina. Kolejowy operator dostał torowisko w nieodpłatny zarząd na czas nieoznaczony. W zamian za zarobek na transportach ma utrzymywać linię i ją remontować.

    Polmiedź Trans wymienił 2500 podkładów pod torami. Dzięki temu składy na odcinku od Lipusza do Bytowa mogą jeździć z szybkością około 30 kilometrów na godzinę. - Nie jest to może zawrotna prędkość, ale wcześniej składy poruszały się 5 kilometrów na godzinę, a przed pociągiem szedł piechur i sprawdzał stan torowiska - przypomina Waszkiewicz.

    Ambicją władz Bytowa jest wznowienie ruchu pasażerskiego. - W planach marszałka województwa jest ujęta linia Gdańsk - Kościerzyna - Lipusz - Bytów. To warunek ubiegania się o fundusze unijne na reaktywowanie ruchu osobowego do Bytowa. Bez tego wsparcia nie ma mowy o przeprowadzeniu inwestycji - twierdzi wiceburmistrz.

    Aby pociągi osobowe mogły jeździć do Bytowa trzeba na odcinku od Lipusza wymieć w tory w całości.

    Czytaj treści premium w Głosie Pomorza Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (21)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (21) forum.gp24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Wideo z Bytowa

    Zdjęcia z Bytowa

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GP24 PLUS POLECAMY

    Osobowość Roku 2018 - zgłoś swoje propozycje nominacji

    Osobowość Roku 2018 - zgłoś swoje propozycje nominacji

    NAJPOPULARNIEJSZY SPORTOWIEC i TRENER  Głosowanie zakończone

    NAJPOPULARNIEJSZY SPORTOWIEC i TRENER Głosowanie zakończone