Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dodatek osłonowy w Słupsku. Ile wniosków wpłynęło do tej pory?

Wojciech Nowak
Wojciech Nowak
- Nie ma zbyt dużych kolejek, maksymalnie jest to około dziesięciu osób. Oddelegowaliśmy pracownika, który udziela porad, jak wypełnić te wnioski oraz wystawiliśmy urnę, do której wypełnione dokumenty można wrzucić - informuje Marcin Treder, dyrektor MOPR w Słupsku.
- Nie ma zbyt dużych kolejek, maksymalnie jest to około dziesięciu osób. Oddelegowaliśmy pracownika, który udziela porad, jak wypełnić te wnioski oraz wystawiliśmy urnę, do której wypełnione dokumenty można wrzucić - informuje Marcin Treder, dyrektor MOPR w Słupsku. Łukasz Capar
Od 10 stycznia w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Słupsku można składać wnioski o dodatek osłonowy, czyli jednorazowe wsparcie dla tych gospodarstw domowych, które zostały najbardziej dotknięte podwyżkami cen prądu, gazu czy żywności. Sprawdziliśmy ile wniosków już wpłynęło oraz jak MOPR radzi sobie z obsługą wnioskodawców.

Od poniedziałku, 10 stycznia, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku przyjmuje wnioski o dodatek osłonowy. Wcześniej możliwe było to jedynie w formie elektronicznej lub pocztowej.

- 10 stycznia ruszyliśmy pełną parą z realizacją zadań wynikających z ustawy o dodatku osłonowym, czyli nowego świadczenia, które ma łagodzić skutki inflacji i rosnących cen żywności oraz energii. Aktualnie [11 stycznia, około godz. 13 – przyp. red.] zarejestrowanych mamy około 250 wniosków – informuje Marcin Treder, dyrektor MOPR. - Nie ma zbyt dużych kolejek, maksymalnie jest to około dziesięciu osób. Oddelegowaliśmy pracownika, który udziela porad, jak wypełnić te wnioski oraz wystawiliśmy urnę, do której wypełnione dokumenty można wrzucić.

Jak dodaje, dzięki zaangażowaniu pracowników ośrodka, początek całego procesu przyjmowania wniosków w Słupsku przebiega póki co płynnie.

- Jesteśmy dopiero na samym początku drogi i ewentualne komplikacje mogą mieć miejsce podczas rozpatrywania wniosków. W tej chwili czekamy na licencję do programu, który pozwoli nam na weryfikację danych związanych z dochodami wnioskodawców czy też tego, czy źródło ogrzewania zostało zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Myślę, że dopiero wtedy mogą zacząć pojawiać się rozbieżności. Z drugiej strony działamy według ustawy i analizując poszczególne zapisy pojawiają się pytania. Mamy jednak nadzieję, że przynajmniej na część z nich uzyskamy odpowiedzi dzięki udziałowi w szkoleniu bądź wytycznym z ministerstwa. W razie wątpliwości, które nie mogą czekać, staraliśmy się korzystać z infolinii rządowej, ale nie ukrywam, że dodzwonienie się nie jest najłatwiejsze – mówi dyrektor.

Za przykład niejasności Marcin Treder podaje art. 2 ust. 6 ustawy.

- Mowa tutaj o źródłach ciepła zasilanych paliwem stałym, ale opalanych węglem lub produktami węglopochodnymi. Pojawia się zatem pytanie, co w przypadku pieca kaflowego opalanego drewnem? Jest to paliwo stałe, ale nie jest to ani węgiel, ani produkt węglopochodny. Na takie i podobne pytania musimy znaleźć odpowiedzi, ponieważ od tego zależeć będzie wysokość ewentualnego świadczenia – zauważa Treder. - Na dzień dzisiejszy skupiamy się jednak na przyjmowaniu wniosków, pomocy w ich wypełnianiu i udzielaniu porad – dodaje.

Pojawia się także problem związany z innymi rodzajami dochodów, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a które we wniosku należy podać. Podwyższają one tym samym miesięczny dochód netto.

- Podam przykład z życia wzięty. Mam około 2100 zł emerytury i żyję sam, a więc prowadzę jednoosobowe gospodarstwo domowe. Byłem działaczem opozycji antykomunistycznej i w związku z tym w ubiegłym roku Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych sfinansował dla mnie turnus rehabilitacyjny, którego koszt wyniósł prawie 4500 zł. Uwzględniając te środki wychodzi na to, że nie przysługuje mi już dodatek osłonowy, bo mój dochód netto nie wynosi już 2100 tylko około 2500 zł i nawet stosując zasadę „złotówka za złotówkę” faktycznie okazuje się, że nie otrzymam ani grosza. Biorąc to wszystko pod uwagę myślę, że takich osób jak ja będzie więcej – zauważa jeden z seniorów, który starał się o wniosek i o sytuacji poinformował naszą redakcję.

- Z podobnymi sytuacjami spotykamy się w przypadku wnioskowania o inne świadczenia. My działamy według tego, co określił ustawodawca i choć rozumiemy, że przepisy mogą wydawać się bezduszne, to określają jasno pewne zasady i w takich wypadkach nie możemy nawet mówić o ich interpretacji ze strony urzędnika. Faktycznie, jeżeli nawet kryterium dochodowe zostaje przekroczone po użyciu zasady „złotówka za złotówkę”, to takie sytuacje mogą i zapewne będą miały miejsce – stwierdza Marcin Treder.

Dla mieszkańców Słupska MOPR uruchomił infolinię dotyczącą dodatków osłonowych. Dzwonić można pod numer 59 814 28 80 od poniedziałku do piątku w godzinach 8-15.

Z kolei uruchomiona przez rząd infolinia działa od poniedziałku do piątku, w godz. 8-16. Numer telefonu to +48 22 369 14 44.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza