Na dzisiejszym posiedzeniu rządu przyjęto zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 z perspektywą do 2025 r. Rada Ministrów zatwierdziła tak zwany Plan Dudy w części dotyczącej drogi S6. Oznacza to, że zgodnie z prezydencką zapowiedzią ekspresówka zostanie sfinansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, a nie jak pierwotnie zakładano poprzez partnerstwo publiczno-prywatne. Takie rozwiązanie ma przełożyć się na szybsze powstanie brakujących odcinków drogi. Również finalny koszt realizacji ma być mniejszy.
Pulę środków Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększono o 21 mld zł, z czego 9 mln zł ma pokryć budowę pomorskich odcinków S6. I tak 22-kilometrowy fragment Bożepole Wielkie-Lębork wyceniono na 1,4 mld zł. Lębork-Słupsk, czyli 49,6 kilometrów ekspresówki to już 2,9 mld. zł. Odcinek od obwodnicy Słupska przez Sławno do Koszalina (46,2 km) ma kosztować ok. 2,6 mld zł. Natomiast Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która jest integralną częścią projektu to kolejne 2,2 mld zł za niecałe 32 km trasy.
- Przetargi na kolejne odcinki zostaną ogłoszone już w tym roku - podkreśla rzecznik rządu Piotr Müller. - Dzięki temu drogi powstaną szybciej. Prezydent Andrzej Duda po raz kolejny udowadnia, że realizuje założone cele, a Plan Dudy wdrażany jest już teraz.
Skąd rząd zamierza pozyskać na to pieniądze? W projekcie uchwały możemy przeczytać, że zwiększona kwota wydatków na Krajowy Fundusz Drogowy zostanie sfinansowana w ramach środków pochodzących z instrumentów dłużnych, czyli z obligacji Skarbu Państwa i kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz z refundacji z budżetu środków europejskich. Dług ma zostać spłacony wpływami z opłaty elektronicznej z nowobudowanej sieci dróg szybkiego ruchu.
Co ważne, przewiduje się, że w nadchodzących latach wpływy te ulegną zwiększeniu z uwagi na rozbudowę i udostępnianie użytkownikom kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, “na których będzie pobierana opłata elektroniczna. Ponadto zwiększone wydatki zostaną pokryte z planowanego przeniesienia części wpływów z podatku akcyzowego na opłatę paliwową, co nie wpłynie na poziom cen paliw.”
Przypomnijmy, że aktualnie prowadzone są prace na Trasie Kaszubskiej, która ciągnie się od Bożego Pola przez Luzino, Szemud, Chwaszczyno do węzła Gdynia Wielki Kack. Roboty finansowane są ze środków budżetu państwa. Prowadzone są m.in. prace ziemne i wyburzenia. Drogowcy wznoszą też obiekty mostowe i usuwają kolizje z sieciami infrastruktury technicznej. Jak zapewnia GDDKiA, w dalszym ciągu kontynuowane są badania archeologiczne. Koszt ponad 40-kilometrowej ekspresówki to około 1,5 mld zł.
Tymczasem ekspresówką można przejechać już pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. W sumie to około 130 km tej trasy wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa.
Droga S6 z Koszalina do Goleniowa już otwarta