Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwa tory do Gdańska muszą jeszcze poczekać

Alek Radomski
Budowa drugiego toru do Słupska to projekt przyszłej perspektywy finansowej. Na razie trwa ponownie opracowywanie decyzji środowiskowych
Budowa drugiego toru do Słupska to projekt przyszłej perspektywy finansowej. Na razie trwa ponownie opracowywanie decyzji środowiskowych Fot. Krzysztof Piotrkowski
Nowe i ostateczne decyzje środowiskowe dla linii 202 powinny zostać wydane pod koniec tego roku. Później w planach jest podpisanie umowy na projekt i jego realizację. Po drodze trzeba będzie znaleźć pieniądze. Grunt, że wiadomo, jak ma wyglądać modernizacja.

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że 310 milionów złotych zapisane w Krajowym Programie Kolejowym to za mało, aby fizycznie zmienić linię kolejową 202 ze Słupska do Gdyni Chyloni. Środków wystarczy tylko na projekt, opłaty i odszkodowania.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, sprawę stawia jasno. Zasadnicza część prac budowlanych na linii 202 łączącej Słupsk z Trójmiastem realizowana będzie po 2020 roku i z wykorzystaniem środków z następnej perspektywy finansowej, która rozciąga się na kolejne osiem lat. Jednak sama budowa ma potrwać do 2023 roku.

Aktualna kwota 310 milionów złotych, która stopniała z prawie dwóch miliardów w Krajowym Programie Kolejowym wystarczy zaledwie na wykonanie dokumentacji projektowej, opłaty przyłączeniowe dla energii trakcyjnej i wypłaty odszkodowań za wykupy gruntów. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że opracowywanie dokumentacji projektowej jest w toku. Co więcej, właśnie ze względu na wydłużony okres tych prac oraz konieczność zapewnienia finansowania dla pozostałych projektów kolejowych zadanie dla linii 202 okrojono. Jak się okazuje, opóźnienia projektowe są konsekwencją zmian, jakie trzeba było wprowadzić w decyzjach środowiskowych, m.in. ze względu na oczekiwania poszczególnych władz samorządowych, i w związku z rozwiązaniem, bliżej nieokreślonych przez resort, problemów nieuwzględnionych w gotowym już studium wykonalności. Dodajmy, że pod koniec czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Ich wartość to ponad 2,6 mld zł netto

Modernizacja linii 202 między Słupskiem a Gdynią Chylonią opóźnia się. Przyczyną jest nie tylko brak środków, ale i zmiany w decyzjach środowiskowych. Tak wynika z odpowiedzi, które poseł PO ze Słupska Zbigniew Konwiński otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury. Konwiński dopytywał resort o opóźnienia, terminy, pieniądze i powody w trybie poselskiej interwencji.
Jak się okazuje, decyzje dla etapu trasy od Gdyni do Lęborka i dalszego odcinka do Słupska wydano w marcu 2018 roku.
- Powyższe decyzje wymagały jednak zmian - zaznacza Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Z uwagi na przyjęte w Koncepcji Programowo Przestrzennej rozwiązania uwzględniające m.in. oczekiwania poszczególnych władz samorządowych oraz rozwiązania projektowe nieuwzględnione w studium wykonalności.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że od czwartku 20 czerwca pociągi wracają na  kolejową trasę ze Słupska do Ustki. Dzisiaj kończą się ostatnie jazdy zapoznawcze przewoźników. Od jutra na trasie będzie po kilkanaście składów pasażerskich.

Pociągiem do Ustki. Wracają kolejowe połączenia nad morze

Efekt jest taki, że od końca ubiegłego roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska pracuje nad nowymi dokumentami, co ma potrwać do listopada 2019. Dalej, a konkretniej z końcem przyszłego roku planuje się postępowanie przetargowe. Same prace mają ciągnąć się do końca 2023 roku, a pieniądze na ten cel znaleźć się w programie kolejowym w jego przyszłej odsłonie.

Co kluczowe, to fakt, że dalej priorytetem jest przystosowanie geometrii toru do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, a towarowych do 120km/h. Ma to skrócić czas podróży ze Słupska do Gdyni o 15 min, a drugi tor zwiększyć przepustowość linii i częstotliwość przejazdów. Finalnie pasażerowie zyskają wyższy komfort podróży, a cała infrastruktura będzie bardziej bezpieczna. Urządzenia sterowania ruchem zostaną zabudowane, a skrzyżowania linii kolejowej z drogami w większości zlikwidowane.
Przypomnijmy, że ułożyć należy 112 kilometrów torów do Słupska, modernizację 16 stacji i 6 przystanków. Również budowę nowych peronów i duże remonty związane z odnowieniem wiaduktów i mostów.

Co istotne, modernizacja miała nie tylko usprawnić połączenia kolejowe czy przybliżyć region do stolicy województwa w ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Wymieniana była w jednym ciągu razem z innymi rekompensatami, które region miał uzyskać w zamian za budowę w Redzikowie instalacji tarczy antyrakietowej.

Linię 202 trzeba rozważać też z kontekście tak dużej inwestycji jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ramach tego projektu w kraju ma zostać wybudowana nowa sieć kolejowa ułatwiająca dostęp do przyszłego megalotniska. Linia 202 zajmuje w nim ważne miejsce obok nowej magistrali kolejowej, która połączy północną Polskę z Centralnym Portem Komunkacyjnym. To tak zwana szprycha numer 1. Jedna z dziesięciu. Na oficjalnych mapach 202-ka widnieje jako ta linia, którą zbudować ma PKP PLK, a nie CPK.

ZOBACZ TAKŻE: Będą warsztaty dotyczące przyszłości dworca PKP w Słupsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza