Dwa tory do Gdańska muszą jeszcze poczekać

Alek RadomskiZaktualizowano 
Budowa drugiego toru do Słupska to projekt przyszłej perspektywy finansowej. Na razie trwa ponownie opracowywanie decyzji środowiskowych
Budowa drugiego toru do Słupska to projekt przyszłej perspektywy finansowej. Na razie trwa ponownie opracowywanie decyzji środowiskowych Fot. Krzysztof Piotrkowski
Nowe i ostateczne decyzje środowiskowe dla linii 202 powinny zostać wydane pod koniec tego roku. Później w planach jest podpisanie umowy na projekt i jego realizację. Po drodze trzeba będzie znaleźć pieniądze. Grunt, że wiadomo, jak ma wyglądać modernizacja.

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że 310 milionów złotych zapisane w Krajowym Programie Kolejowym to za mało, aby fizycznie zmienić linię kolejową 202 ze Słupska do Gdyni Chyloni. Środków wystarczy tylko na projekt, opłaty i odszkodowania.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, sprawę stawia jasno. Zasadnicza część prac budowlanych na linii 202 łączącej Słupsk z Trójmiastem realizowana będzie po 2020 roku i z wykorzystaniem środków z następnej perspektywy finansowej, która rozciąga się na kolejne osiem lat. Jednak sama budowa ma potrwać do 2023 roku.

Aktualna kwota 310 milionów złotych, która stopniała z prawie dwóch miliardów w Krajowym Programie Kolejowym wystarczy zaledwie na wykonanie dokumentacji projektowej, opłaty przyłączeniowe dla energii trakcyjnej i wypłaty odszkodowań za wykupy gruntów. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że opracowywanie dokumentacji projektowej jest w toku. Co więcej, właśnie ze względu na wydłużony okres tych prac oraz konieczność zapewnienia finansowania dla pozostałych projektów kolejowych zadanie dla linii 202 okrojono. Jak się okazuje, opóźnienia projektowe są konsekwencją zmian, jakie trzeba było wprowadzić w decyzjach środowiskowych, m.in. ze względu na oczekiwania poszczególnych władz samorządowych, i w związku z rozwiązaniem, bliżej nieokreślonych przez resort, problemów nieuwzględnionych w gotowym już studium wykonalności. Dodajmy, że pod koniec czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Ich wartość to ponad 2,6 mld zł netto

Modernizacja linii 202 między Słupskiem a Gdynią Chylonią opóźnia się. Przyczyną jest nie tylko brak środków, ale i zmiany w decyzjach środowiskowych. Tak wynika z odpowiedzi, które poseł PO ze Słupska Zbigniew Konwiński otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury. Konwiński dopytywał resort o opóźnienia, terminy, pieniądze i powody w trybie poselskiej interwencji.
Jak się okazuje, decyzje dla etapu trasy od Gdyni do Lęborka i dalszego odcinka do Słupska wydano w marcu 2018 roku.
- Powyższe decyzje wymagały jednak zmian - zaznacza Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Z uwagi na przyjęte w Koncepcji Programowo Przestrzennej rozwiązania uwzględniające m.in. oczekiwania poszczególnych władz samorządowych oraz rozwiązania projektowe nieuwzględnione w studium wykonalności.

Pociągiem do Ustki. Wracają kolejowe połączenia nad morze

Efekt jest taki, że od końca ubiegłego roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska pracuje nad nowymi dokumentami, co ma potrwać do listopada 2019. Dalej, a konkretniej z końcem przyszłego roku planuje się postępowanie przetargowe. Same prace mają ciągnąć się do końca 2023 roku, a pieniądze na ten cel znaleźć się w programie kolejowym w jego przyszłej odsłonie.

Co kluczowe, to fakt, że dalej priorytetem jest przystosowanie geometrii toru do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, a towarowych do 120km/h. Ma to skrócić czas podróży ze Słupska do Gdyni o 15 min, a drugi tor zwiększyć przepustowość linii i częstotliwość przejazdów. Finalnie pasażerowie zyskają wyższy komfort podróży, a cała infrastruktura będzie bardziej bezpieczna. Urządzenia sterowania ruchem zostaną zabudowane, a skrzyżowania linii kolejowej z drogami w większości zlikwidowane.
Przypomnijmy, że ułożyć należy 112 kilometrów torów do Słupska, modernizację 16 stacji i 6 przystanków. Również budowę nowych peronów i duże remonty związane z odnowieniem wiaduktów i mostów.

Co istotne, modernizacja miała nie tylko usprawnić połączenia kolejowe czy przybliżyć region do stolicy województwa w ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Wymieniana była w jednym ciągu razem z innymi rekompensatami, które region miał uzyskać w zamian za budowę w Redzikowie instalacji tarczy antyrakietowej.

Linię 202 trzeba rozważać też z kontekście tak dużej inwestycji jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ramach tego projektu w kraju ma zostać wybudowana nowa sieć kolejowa ułatwiająca dostęp do przyszłego megalotniska. Linia 202 zajmuje w nim ważne miejsce obok nowej magistrali kolejowej, która połączy północną Polskę z Centralnym Portem Komunkacyjnym. To tak zwana szprycha numer 1. Jedna z dziesięciu. Na oficjalnych mapach 202-ka widnieje jako ta linia, którą zbudować ma PKP PLK, a nie CPK.

ZOBACZ TAKŻE: Będą warsztaty dotyczące przyszłości dworca PKP w Słupsku

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-07-21T14:32:18 02:00, Gość:

Przestańcie kraść to starczy projekty można zrobić taniej i dobrze

Słupski ratusz przyklepie projekt wykonany nawet nieżyjącego niewielu lat projektanta. Tu postęp zatrzymał się po zmianie ustroju. Beton nie do ruszenia.

G
Gość

Przestańcie kraść to starczy projekty można zrobić taniej i dobrze

F
Faja
2019-07-20T15:22:04 02:00, Gość:

Koszalin kończy S6 i juz prawie robi S11 a Słupsk został na oslej łączce jak zwykle .Do roboty sie w końcu bierzcie samorządowcy i posłowie senatorzy z tych rejonów.

2019-07-20T18:41:52 02:00, z ukosa .....:

"Dwa tory do Gdańska muszą jeszcze poczekać".

Ogólniej: Słupsk musi jeszcze długo poczekać bo kolejka po kasę jest dość długa i bardzo żarłoczna. Na jej czele Gdańsk i Gdynia. Potem Wejherowo, Chojnice, Kartuzy, Bytów, paru innych i gdzieś między nimi Słupsk. I tak już od ponad 20 lat.

Gdyby od tych 20 lat czoło owej kolejki stanowiły Koszalin i Słupsk, to z całą pewnością takich problemów i jaj by tutaj nie było. Jakby nie patrzyć, to Koszalin jako tako prze na zachód (S6) i na południe (S11) a w Słupsku czas zatrzymał się w połowie lat 80-tych. Kolejka w oczekiwaniu praktycznie na wszystko i po wszystko staje się normą codzienną. Oczekiwanie na cud trwa w najlepsze .......

2019-07-20T22:23:31 02:00, Gość:

Pajace, to nie Koszalin buduje S6 czy S1, a samorządy w kwestii budowy ekspresówek mają bardzo niewielkie pole manewru. To są inwestycje rządowe. Poprzedni rząd po wielu bólach podjął decyzję o realizacji S6 i gdyby nie przegrał wyborów odcinek Koszalin - Gdynia byłby już mocno zaawansowany w budowie.

Co ty chromolisz,o tym,że PO by zbudowało.W Słupsku mamy beznadziejnych samorządowców,takoż przedstawicieli na zewnątrz.Jak nie śmierdząca od starości komuna,to obsrany pedrylek.

G
Gość
2019-07-20T15:22:04 02:00, Gość:

Koszalin kończy S6 i juz prawie robi S11 a Słupsk został na oslej łączce jak zwykle .Do roboty sie w końcu bierzcie samorządowcy i posłowie senatorzy z tych rejonów.

2019-07-20T18:41:52 02:00, z ukosa .....:

"Dwa tory do Gdańska muszą jeszcze poczekać".

Ogólniej: Słupsk musi jeszcze długo poczekać bo kolejka po kasę jest dość długa i bardzo żarłoczna. Na jej czele Gdańsk i Gdynia. Potem Wejherowo, Chojnice, Kartuzy, Bytów, paru innych i gdzieś między nimi Słupsk. I tak już od ponad 20 lat.

Gdyby od tych 20 lat czoło owej kolejki stanowiły Koszalin i Słupsk, to z całą pewnością takich problemów i jaj by tutaj nie było. Jakby nie patrzyć, to Koszalin jako tako prze na zachód (S6) i na południe (S11) a w Słupsku czas zatrzymał się w połowie lat 80-tych. Kolejka w oczekiwaniu praktycznie na wszystko i po wszystko staje się normą codzienną. Oczekiwanie na cud trwa w najlepsze .......

Pajace, to nie Koszalin buduje S6 czy S1, a samorządy w kwestii budowy ekspresówek mają bardzo niewielkie pole manewru. To są inwestycje rządowe. Poprzedni rząd po wielu bólach podjął decyzję o realizacji S6 i gdyby nie przegrał wyborów odcinek Koszalin - Gdynia byłby już mocno zaawansowany w budowie.

G
Gość
2019-07-20T14:39:55 02:00, Gość:

@Barkas. Przed wykonaniem kolejnego opracowania technicznego poproś lekarza prowadzącego o silniejsze leki to ekspertyza będzie jeszcze bardziej przekonująca. A gotowe opracowanie wysyłaj nie do "odpowiednich instytucji" gdzie siedzą same neptyki, tylko bezpośrednio do Prezesa, który jest fachowcem we wszelkich dziedzinach i podejmie właściwe kroki tym bardziej. że dzięki temu uzyska fundusze na kolejne programy plus.

2019-07-20T18:44:12 02:00, Gość:

Trudno się rozmawia z osoba mało inteligentną, która nie rozumie istoty rzeczy. Można wszystko obiecać, nawet dwa tory z wejherowa do Słupska, wybudowanie ileś set tam tysięcy mieszkań czy milion samochodów elektrycznych. Można wszystko obiecać, ale jest jeszcze zdrowy rozsądek i możliwości tachniczne. Widać Gościu, że ty w przeciwieństwie do tych "nieuków" w instytucjach jesteś przynajmniej profesorem, ale profesorem od zdrowaśki i klęczenia.

No właśnie. Można uwierzyć, że ktoś obiecuje lot na Księżyc, dużo trudniej ale od biedy można przyjąć za dobrą monetę obietnice lotu na Marsa. Ale dwa tory kolejowe z Wejherowa do Słupska, to zdecydowanie przechodzi ludzkie pojęcie.

T
Tymeon

Władze Słupska nie chcą drugiego toru i szybszych pociągów,bo jeszcze więcej młodych wyjedzie z miasta do Trójmiasta.

G
Gość
2019-07-20T14:39:55 02:00, Gość:

@Barkas. Przed wykonaniem kolejnego opracowania technicznego poproś lekarza prowadzącego o silniejsze leki to ekspertyza będzie jeszcze bardziej przekonująca. A gotowe opracowanie wysyłaj nie do "odpowiednich instytucji" gdzie siedzą same neptyki, tylko bezpośrednio do Prezesa, który jest fachowcem we wszelkich dziedzinach i podejmie właściwe kroki tym bardziej. że dzięki temu uzyska fundusze na kolejne programy plus.

Trudno się rozmawia z osoba mało inteligentną, która nie rozumie istoty rzeczy. Można wszystko obiecać, nawet dwa tory z wejherowa do Słupska, wybudowanie ileś set tam tysięcy mieszkań czy milion samochodów elektrycznych. Można wszystko obiecać, ale jest jeszcze zdrowy rozsądek i możliwości tachniczne. Widać Gościu, że ty w przeciwieństwie do tych "nieuków" w instytucjach jesteś przynajmniej profesorem, ale profesorem od zdrowaśki i klęczenia.

z
z ukosa .....
2019-07-20T15:22:04 02:00, Gość:

Koszalin kończy S6 i juz prawie robi S11 a Słupsk został na oslej łączce jak zwykle .Do roboty sie w końcu bierzcie samorządowcy i posłowie senatorzy z tych rejonów.

"Dwa tory do Gdańska muszą jeszcze poczekać".

Ogólniej: Słupsk musi jeszcze długo poczekać bo kolejka po kasę jest dość długa i bardzo żarłoczna. Na jej czele Gdańsk i Gdynia. Potem Wejherowo, Chojnice, Kartuzy, Bytów, paru innych i gdzieś między nimi Słupsk. I tak już od ponad 20 lat.

Gdyby od tych 20 lat czoło owej kolejki stanowiły Koszalin i Słupsk, to z całą pewnością takich problemów i jaj by tutaj nie było. Jakby nie patrzyć, to Koszalin jako tako prze na zachód (S6) i na południe (S11) a w Słupsku czas zatrzymał się w połowie lat 80-tych. Kolejka w oczekiwaniu praktycznie na wszystko i po wszystko staje się normą codzienną. Oczekiwanie na cud trwa w najlepsze .......

G
Gość

Po pierwsze nalezy zrobic obecnie ten tor z Gdyni Chyloni do Słupska aby mozna było jechac z predkoscia około 180km/h a po drugie ten tor na tym odcinku przypomina jak bysmy jechali po kocich łubach i wagonami rzuca na wszystkie strony.A po trzecie nalezy zmodernizowac jak najszybciej droge ze Słupska do Poznania w kierunku Miastka to jest poszerzyc o pobocza,poprostowac w kilku miejscach,polozyc nowa nawierzchnie plus wykonanie obwodnicy Miastka .Koszalin konczy S6 i juz prawie robi S11 a Słupsk został na oslej łączce jak zwykle .Do roboty sie w koncu bierzcie samorządowcy i posłowie senatorzy z tych rejonów.

G
Gość

@Barkas. Przed wykonaniem kolejnego opracowania technicznego poproś lekarza prowadzącego o silniejsze leki to ekspertyza będzie jeszcze bardziej przekonująca. A gotowe opracowanie wysyłaj nie do "odpowiednich instytucji" gdzie siedzą same neptyki, tylko bezpośrednio do Prezesa, który jest fachowcem we wszelkich dziedzinach i podejmie właściwe kroki tym bardziej. że dzięki temu uzyska fundusze na kolejne programy plus.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3