Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziś ostatnia szansa na przejazd pociągiem na trasie Słupsk - Ustka.

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Dziś ostatnia szansa na przejazd pociągiem na trasie Słupsk - Ustka. Od września połączenia znikają, a komunikacja ustaje, czyli wraca do martwej normy. Pytanie o całoroczne połączenia wciąż pozostaje otwarte.

Koniec sezonu to koniec z kolejowymi połączeniami na remontowanej wciąż linii 405, łączącej Słupsk z Ustką. Turyści i kuracjusze odjadą dziś ostatnim w tym roku pociągiem „Słoneczny” Kolei Mazowieckich, a mieszkańcom uzdrowiska pozostaną autobusy.

Jakie są szanse na powrót całorocznych połączeń? Aktualnie prawie żadne. Powodów jest kilka, a modernizacja linii, którą wstrzymano na czas wakacji, to jeden z ważniejszych. Jak zaznaczają PKP i Ministerstwo Infrastruktury, kończenie biegu pociągów w Ustce będzie możliwe dopiero po zakończeniu prac i po spełnieniu tzw. warunków technicznych, jak mycie i wodowanie wagonów na bocznicach uzdrowiska.

Całoroczne, dalekobieżne i być może tylko weekendowe połączenia, które mogłyby kursować do Ustki, to jedno. Powrót na mapę uzdrowiska może zapewnić też urząd marszałkowski. Wskazuje to resort infrastruktury, który podkreśla, że to marszałek województwa zamawia połączenia regionalne. Zdaniem ekspertów, po zelektryfikowanym i docelowo wyremontowanym torowisku można by puścić składy dotychczas dojeżdżające z Gdyni do Słupska. Wydłużyłoby to ich trasę raptem o 17 km. Potrzeby w tym zakresie zostały już wyartykułowane. O konieczności uruchomienia połączeń spinających kolejowo dwumiasto pisali już samorządowcy.

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że połączenie kolejowe Słupsk - Ustka powinno być na stałe?

Całoroczne, choć niekiedy weekendowe połączenia z resztą kraju ma Szklarska Poręba, Krynica Zdrój, Świnoujście i Zwardoń. Tymczasem Ustka, czyli „letnia stolica Polski”, na kolejowej mapie i w rozkładzie funkcjonuje tylko w sezonie, który na dodatek właśnie się kończy. - Dlaczego, pomimo wartego ok. 100 milionów remontu trasy kolejowej oraz dworca PKP, mieszkańcy Ustki i regionu oraz turyści i kuracjusze nie mogą liczyć na stałe połączenie kolejowe - pyta Ministerstwo Infrastruktury Zbigniew Konwiński i w odpowiedzi czyta, że remontowana trasa jest jeszcze niegotowa.

Ministerstwo informuje też, że roboty wstrzymano na okres wakacji, aby umożliwić dojazd do uzdrowiska sezonowym składom, a kończenie biegu pociągów na stacji w Ustce będzie możliwe po ukończeniu prac modernizacyjnych i przy spełnieniu warunków technicznych. Chodzi tu m.in. o zapewnienie możliwość wodowania wagonów i ich sprzątania w samej Ustce. Zdaniem PKP dopiero wówczas będzie można podjąć ostateczne decyzje. - Nawet w sytuacji uruchomienia kilku całorocznych dalekobieżnych połączeń... podstawą transportu dla mieszkańców tego miasta powinny być połączenia regionalne - zaznacza w odpowiedzi przesłanej połowi Konwińskiemu Andrzej Bittel, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury.

Trwa budowa nowego przystanku Ustka Uroczysko. Zakończenie prac zaplanowano w IV kwartale 2019 r. Prace są realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr 405 na odcinku Miastko – Słupsk – Ustka. Rewitalizacja całej trasy obejmuje także przebudowę stacji Miastko i Ustka oraz przystanków: Kawcze, Przytocko, Ciecholub, Biesowice, Kępka, Kępice, Korzybie, Wrząca Pomorska, Słonowice, Widzino, Kobylnica Słupska, Strzelinko, Gałęzinowo, Charnowo Słupskie. Dzięki inwestycji podróżni wygodniej wsiądą do pociągów i zyskają oczekiwany standard obsługi. Wszystkie perony będą wyższe, komfortowo wyposażone i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Trwa budowa nowego przystanku Ustka Uroczysko (zdjęcia)

Te ostatnie zamawia marszałek województwa, do którego w tej sprawie zwrócili się już samorządowcy z regionu. Ich zdaniem pociągi na tym odcinku mogą być konkurencyjną dla autobusów, o ile będą kursować co godzinę między godz. 6-19. - Podstawa to dobry rozkład - ocenia Michał Szymajda z portalu rynek-kolejowy.pl. - Dalekobieżne połączenie z Warszawy i Poznania, które obecnie kończy bieg w Słupsku, mogłoby zostać wydłużone do Ustki. Ale jeden pociąg nie wyczerpuje potencjału tej trasy. Można wydłużyć o te 17 km połączenia z Gdyni, które organizuje teraz urząd marszałkowski.

Na początek składy weekendowe dla studentów czy imprezowiczów jak to teraz zrobiono w Małopolsce, łącząc Kraków z Jasłem. Od czegoś trzeba zacząć. Przypomnijmy, że w 2017 roku urząd marszałkowski zapowiadał zwiększenie siatki połączeń na linii 405. Wykupienie kolejowych biletów miesięcznych dla swoich pracowników zadeklarowało już Mowi, dawny Morpol.

Zobacz także: Słoneczny przywiózł pierwszych turystów do Ustki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza