Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekologiczny poślizg na S-3. Nową drogą ekspresową pojedziemy dopiero za rok

Piotr Jasina [email protected] Fot. Marcin Bielecki
Dodatkowy wiadukt, umożliwiający migrację zwierząt, wydłużył o pół roku budowę ekspresówki ze Szczecina do Gorzowa.

Pierwszy z trzech odcinków drogi ekspresowej S3 o długości ponad 28 km buduje konsorcjum Kirschner Max Boegl Moebius i Energopol. Łącznie z trzema węzłami: Klucz, Gryfino, Pyrzyce.

- Prace są już w 70 procentach wykonane, około 24 km drogi ma już nawierzchnię asfaltową - informuje Kazimierz Matecki, inżynier kontraktu Budowa Drogi Ekspresowej S-3 Szczecin-Gorzów Wlkp. - Konstrukcje wszystkich wiaduktów są gotowe. Pod koniec lutego przyszłego roku prace powinny być tu już zakończone.

Prawie 29-kilometrowy fragment drogi od węzła Pyrzyce do węzła Myślibórz buduje Budimex Dromex. Pierwotny termin zakończenia robót ustalono na 1 listopada br. Na tym odcinku 8 wiaduktów już jest użytkowanych, część drogi już oznakowano w poziomie, są też znaki pionowe.

- Nie zdążą jednak w tym terminie - stwierdza inżynier kontraktu. - Wykonawca musi wybudować dodatkowy wiadukt ekologiczny dla zwierząt o długości 175 metrów. Ma służyć ich migracji w rejonie tzw. wiszora torfowego między jeziorami Czółnów i Chłop. Pierwotnie miał tu być wiadukt o rozpiętości niespełna 20 metrów. Konieczność budowy ekologicznego spowoduje przesunięcie terminu zakończenia tego odcinak S-3 o pół roku.

Ostatni fragment ekspresówki, od węzła Myślibórz do Gorzowa-Północ, o długości blisko 27 km buduje firma Bergebau. Gotową drogę mają oddać w czerwcu przyszłego roku. Zdaniem naszego rozmówcy, nie powinno być żadnych opóźnień. W sumie powstaną 82 km drogi ekspresowej. Już w tej chwili 55-kilometrowy odcinek pokryty jest warstwami bitumicznymi.

- Przypomnę, iż jezdnie mają 11 metrów szerokości, po dwa pasy w każdym kierunku, z pasami awaryjnymi - podkreśla inżynier Matecki. - Na 82-kilometrowym odcinku będą 4 węzły. Wjazdy na S-3 będą tylko na węzłach. Mieszkańcy przyległych terenów będą skomunikowani drogami wewnętrznymi, gminnymi, powiatowymi.

Wzdłuż ekspresówki powstało 129 zbiorników retencyjnych bądź retencyjno-odparowujących, będzie system łączności alarmowej. Węzły i miejsca obsługi podróżnych (MOP) są oświetlone. Zaplanowano 4 takie MOP-y. W Baczynie i Gorzowie powstaną dwie stacje pogotowia, ze sprzętem do obsługi drogi.

- Tak naprawdę ta droga ma niemal wszystkie parametry autostrady, oprócz szerokości pasa technicznego, który jest nieznacznie węższy - podkreśla inżynier kontraktu. - Nigdzie nie ma skrzyżowań poziomych, co jest bardzo istotne dla bezpieczeństwa. Węzłów nie ma dużo, co stwarza też pewien komfort kierowcom.

Warto zwrócić też uwagę na ciekawe budowle. Na Pojezierzu Wełtyńskim, przy jeziorze powstał wiadukt ekologiczny o długości 225 metrów, z 6 przęsłami. Służy wyłącznie jako przejście dla zwierząt. W okolicy Sitna zbudowano dla zwierząt wiadukt nad jezdniami, ze specjalnymi drewnianymi ekranami dźwiękochłonnymi. To wymogi ekologów i Natury 200. Na węźle Klucz w oczy rzuca się wiadukt w kształcie gotyckiego łuku. Cała konstrukcja pomostu wisi na 4 linach.

Projektowa prędkość na S-3 wynosi 110 km/h ale niewykluczone, że będzie to 120 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza