Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektrycznym autobusem po Słupsku [wideo, zdjęcia]

Wojciech Frelichowski
Wojciech Frelichowski
Wojciech Frelichowski
Przedstawiciele dwóch słupskich przewoźników - MZK i PKS - zapoznali się dziś z elektrycznym autobusem marki Karsan. Czy tego typu pojazdy będą obsługiwać komunikację w regionie?

Pojazd zaprezentowała przewoźnikom firma MMI. To słupski producent małych autobusów. Przedsiębiorstwo powstało kilka lat temu zagospodarowując potencjał produkcyjny, konstruktorów oraz pracowników po upadłej firmie Kapena. MMI w krótkim czasie zdobyło wielu klientów. To głównie gminy, które kupują autobusy szkolne, a także przewoźnicy operujący w mniejszych miejscowościach.

MMI jest również polskim przedstawicielem handlowym tureckiej firmy Karsan. To istniejące od 54 lat przedsiębiorstwo zaczynało jako producent małych samochodów dostawczych. Później doszły autobusy, a teraz firma rozwija produkcję autobusów elektrycznych.

Jednym z takich pojazdów, z którym Karsan za pośrednictwem firmy MMI wszedł na polski rynek jest model Jest Electric. To mały, niespełna 6-metrowy autobus z napędem elektrycznym. Producent szczyci się tym, że korzysta z technologii BMW, bowiem w układzie napędowym pojazdu Jest Electric wykorzystano silnik elektryczny (moc z auta BMW i8. Także akumulatory zasilające silnik pochodzą z tego samochodu.

- Zasięg tego autobusu wynosi 210 kilometrów. Bateria można ładować na dwa sposoby. Przy wykorzystaniu instalacji szybkiego ładowania trwa ono dwie godziny. Ładowanie tradycyjne trwa osiem godzin - tłumaczy Tomasz Saj, dyrektor handlowy MMI.

Autobus zabiera 20 pasażerów, a z racji niewielkich gabarytów nadaje się do obsługi komunikacyjnej w miastach - szczególnie tam, gdzie jest ciasna zabudowa lub istnieją ograniczenia w poruszaniu się pojazdów spalinowych.

Autobus został dziś zaprezentowany kierownictwu dwóch słupskich przewoźników - MZK Słupsk i PKS Słupsk. Pojazd podobał się, zarówno pod względem stylistyki, jak i walorów użytkowych oraz trakcyjnych. Wejście do środka ułatwia niska podłoga oraz szerokie drzwi wejściowe. Z kolei wysoki sufit ułatwia poruszanie się we wnętrzu. Jest Electric ma niezależne zawieszenie wszystkich kół, co poprawia komfort jazdy. No i pojazd prawie nie generuje hałasu, nie wspominając o spalinach.

Są jednak i minusy. Podstawowym jest cena. Autobus kosztuje niemal 900 tys. zł, co jak na pojazd o takich gabarytach jest wysokim kosztem.

- Na razie nie ma mowy, aby kupić taki autobus bez finansowania zewnętrznego. Myślę jednak, że polityka transportowa państwa już niebawem będzie uwzględniać dotacje na zakup autobusów elektrycznych - mówi Anna Szurek, prezes MZK w Słupsku.

Z kolei Piotr Rachwalski, prezes PKS Słupsk, zwrócił uwagę, że w przypadku przedsiębiorstwa, które obsługuje komunikację w obrębie regionalnym autobusy elektryczne mają nikłe zastosowanie, bo mają niewielki zasięg.

- Natomiast taki autobus na pewno pasowałby do komunikacji miejskiej Ustce, którą obsługujemy. Niebawem otrzymamy ten autobus na dłuższy test i wtedy sprawdzimy, jak się sprawuje w praktyce - mówi Piotr Rachwalski.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza