Energa Obrót pod lupą UOKiK. Chodzi o Gwarancję Stałej Ceny

(wf)
Energa Obrót pod lupą UOKiK. Chodzi o Gwarancję Stałej CenyEnerga Obrót wchodzi w skład Grupy Energa.
Energa Obrót pod lupą UOKiK. Chodzi o Gwarancję Stałej CenyEnerga Obrót wchodzi w skład Grupy Energa. Energa
Trwa postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec spółki Energa Obrót. Chodzi o ofertę Gwarancja Stałej Ceny.

UOKiK wszczął postępowanie na podstawie skarg klientów firmy Energa Obrót, które wpłynęły do urzędu od grudnia 2014 do końca 2015. Dotyczyły one sprzedaży energii w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia spółce Energa Obrót zarzutów. 

- Zastrzeżenia urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta - informuje Iwona Waszkiewicz z gdańskiej delegatury UOKiK. 

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. 

Według UOKiK, przedstawiciele spółki Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. 
Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon urząd zakwestionował stosowany przez firmę Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy. 

Co na to Energa? W przekazanym nam komunikacie rzecznik prasowy spółki Beata Ostrowska pisze: "W tej sprawie trwa postępowanie, a Spółka dokłada wszelkich starań w przekazaniu rzeczowej i merytorycznej argumentacji oraz wyjaśnieniu zarzutów podnoszonych przez UOKiK. Jednocześnie podkreślamy, że powołany z początkiem marca br. Zarząd Spółki jest zdeterminowany do wyeliminowania wszelkich praktyk, które godziłyby w interes odbiorców energii elektrycznej, w tym konsumentów, i bardzo poważnie podchodzi do wszelkich sygnałów od klientów dotyczących działań niezgodnych z powszechnie obowiązującymi standardami i dobrymi praktykami". 

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.

Kościoły zdrowego ciała, siłownie obeszły przepisy

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rob

popieram   w praktyce przedstawicieli domokrążców również sie nic nie zmieniło, proceder trwa nadal  nawet sie  nie pokusili o drobna zmiane te same kłamstwa  OSZuSCI i tyle 

n
nie znoszę Energii

Ha ha ha!! "... i bardzo poważnie podchodzi do wszelkich sygnałów od klientów dotyczących działań niezgodnych z powszechnie obowiązującymi standardami i dobrymi praktykami" mi na reklamację odnośnie opłaty handlowej, że mnie nie poinformowali - odpisali że to moja wina bo nie przeczytałam 25 stron drobnym drukiem, które były załącznikami do umowy - umowa zawierana w siedzibie firmy  po 3h czekania - i nie można było zrezygnować w ciągu 14 dni :( Złodzieje!!!

 

M
Mietek z kaszub

Ja się dałem nabrać. Zadzwonił konsultatn, nie wspomniał o opłacie handlowej i wzrost opłaty za 1 kWh podskoczył o 12 %. Kontakt z nimi - wiecie jaki jest. Dziwne, że w dzisieszych czasach takie bandycjie praktyki są jeszcze stosowane. Aha żadna umowa pocztę nie przyszła, tylko na fkturze pojawiła się dodatkowa opłata handlowa 15,98 brutto miesięcznie. Pozdarwiam i nie dajcie się nabrać

x
xxxx

fawniej był Zakład Energetyczny i było dobrze, potem natworzyli spółek, aby zrobić zament i stołki dla prezesów, a cena energii znacznie podrożała

S
Sylwia bez fV

rozumiem, iż zanik faktur od prawie roku to abolutnie nie jest sposób na nieodprowadzanie VAT, no bo od zaliczek wpłacanych przez odbiorców Vat odprowadzać nie muszą

M
Mietek z kaszub

Ja się dałem nabrać. Zadzwonił konsultatn, nie wspomniał o opłacie handlowej i wzrost opłaty za 1 kWh podskoczył o 12 %. Kontakt z nimi - wiecie jaki jest. Dziwne, że w dzisieszych czasach takie bandycjie praktyki są jeszcze stosowane. Aha żadna umowa pocztę nie przyszła, tylko na fkturze pojawiła się dodatkowa opłata handlowa 15,98 brutto miesięcznie. Pozdarwiam i nie dajcie się nabrać

R
Return of the Kat

Tak to jest jak klient nie jest równy wobec korporacji. Takie prawo, a w zasadzie jego brak. Ustawy nie regulują konkretów dając wszelkiej maści oszustom pole do manewrów. Operatorzy komórkowi, zakłady energetyczne, banki itp. mogą zawierać umowę telefonicznie, ale w swoich regulaminach zawierają paragrafy, które w drugą stronę już nie zadziałają. Wystarczyłoby dodać tego typu zapisy do tzw. klauzul niedozwolonych i załatwiłoby to sprawę lecz niestety nikt nie jest tym zainteresowny, żeby klient mógł z taką firmą wygrywać w składanych reklamacjach czy potem w sądach. Mi jeden z kretynów z energa s.a. powiedział, że jak mi się nie podoba to zawsze mogę sobie zmienić operatora. Tak, ale pozostanie mi dalej płacić do jebańców za przesyłowe itp. opłaty, bo do innego operatora płaciłbym tylko za zużyte kilowaty. Tak wygląda monopol.

e
emeryt działkowiec

Mam na ogrodzie działkowym prąd. W okresie zimy nie zużywam prądu. Zgłaszam zużycie zero. Po naliczeniu opłaty handlowej 14 zł za zużycie 0 prądu zapłaciłem 22 zł. Mam umowę na stałą cenę. Podpisując nie poinformowano mnie o opłacie handlowej. Chyba wyszedł najdrozszy koszt za prąd na świecie. I coż ma zrobić zwykly obywatel? Jesteśmy często oszukiwani. Strach odbierać obce telefony, czy podpisywać umowy. Zawsze strach,że jest jakaś pułapka. Jestem bardzo ostrożnym czlowiekie, a umowę stalej ceny podpisałem. Co robić?. jestem emerytem, i podwyżka 3 zł, a zabrali 14 zł opłaty handlowej.

M
Mietek z kaszub

Ja się dałem nabrać. Zadzwonił konsultatn, nie wspomniał o opłacie handlowej i wzrost opłaty za 1 kWh podskoczył o 12 %. Kontakt z nimi - wiecie jaki jest. Dziwne, że w dzisieszych czasach takie bandycjie praktyki są jeszcze stosowane. Aha żadna umowa pocztę nie przyszła, tylko na fkturze pojawiła się dodatkowa opłata handlowa 15,98 brutto miesięcznie. Pozdarwiam i nie dajcie się nabrać

S
Sylwia bez fV

rozumiem, iż zanik faktur od prawie roku to abolutnie nie jest sposób na nieodprowadzanie VAT, no bo od zaliczek wpłacanych przez odbiorców Vat odprowadzać nie muszą

w
wygrany

ja miałem od czerwca ub.r. gwarancję stałej ceny i tak jak napisane w artykule nikt nie nadmienił o pobieraniu opłaty handlowej. Po dwóch reklamacjach

jakie wysłałem do firmy do Gdańska zwrócono mi nadpłatę, wystawiono faktury korygujące. Przez prawie rok zwrócono mi ponad 120 zł. Próbowałem

umowę wcześniej rozwiązać telefonicznie, ale pracownik ZE nie przyjął tego do wiadomości, więc pytałem jak to jest, że firma może zawrzeć umowę

z klientem przez telefon, a klient telefonicznie nie może jej rozwiązać pomimo, że rozmowy są nagrywane i można w każdej chwili zweryfikować,

Pozdrawiam i życzę cierpliwości w dochodzeniu swoich racji

e
emeryt działkowiec

Mam na ogrodzie działkowym prąd. W okresie zimy nie zużywam prądu. Zgłaszam zużycie zero. Po naliczeniu opłaty handlowej 14 zł za zużycie 0 prądu zapłaciłem 22 zł. Mam umowę na stałą cenę. Podpisując nie poinformowano mnie o opłacie handlowej. Chyba wyszedł najdrozszy koszt za prąd na świecie. I coż ma zrobić zwykly obywatel? Jesteśmy często oszukiwani. Strach odbierać obce telefony, czy podpisywać umowy. Zawsze strach,że jest jakaś pułapka. Jestem bardzo ostrożnym czlowiekie, a umowę stalej ceny podpisałem. Co robić?. jestem emerytem, i podwyżka 3 zł, a zabrali 14 zł opłaty handlowej.

S
Stacho

W pore udało mi się wyjść z tej umowy stałej ceny. W ofercie ukryte były dodatkowe płatności handlowe, które podnosiły ogólną cenę za energię.

p
pepe

miesiąc temu miałem zużycie 85 KWh zapłaciłem 52 PLN w tym miesiącu mam zużycie też 85 KWh wystawili mi fakturę na 101PLN !!!!! Jak oni to liczą , a moze była podwyżka o 100% NIE WIEM CZEKAM NA WYROK  I JAK DA RADE ROZWIĄZAC UMOWE STAŁEJ CENY TO REZYGNUJE I BIORE TAURONA ALBO CO INNEGO BYLE NIE ENERGA!

R
Return of the Kat

Do mnie dzwonił klient z energa w tej sprawie. Na początek zapytałem go skąd ma mój numer telefonu. Zawsze (nie było ani razu takiego przypadku) wyłączam identyfikację numeru w telefonie, kiedy do nich dzwoniłem. Zatem bezprawnie stosują urządzenia obchodzące blokadę identyfikacji. Potem, kiedy zdołał podać mi w jakiej sprawie dzwoni, dałem mu info, żeby przesłał mi pocztą na mój adres korespondencyjny warunki, formularz umowy itp. Powiedział, że aby mi to przesłać to on musi mi najpier opowiedzieć o tym przez telefon. Kazałem mu się pierd.olić czując pismo nosem, że po rozmowie informacyjnej będę miał zmienione warunki umowy. Zatem uważać na sku,rwieli z tej złodziejskiej firmy. Niestety działania UOKiKu to śmiech na sali. Przez cały poprzedni rok mając setki tysięcy skarg konsumentów na tą firmę w sprawie braku wystawiania faktur itp. nie zdołali wystosować zarzutów. O... przepraszam... na koniec lutego tego roku wystosowali do nich zapytanie "co się dzieje" :). Ręce opadają. Jak w tym ku,rwa dzikim kraju mają nas nie oszukiwać skoro instytucje, które zostały powołane, aby nas chronić nie potrafią tego robić. Tak jest z tą firmą, tak jest z kredytami w bankach, tak jest z ochroną naszych danych osobowych i tak jest w każdej dziedzinie, gdziekolwiek się nie obejrzymy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3