UOKiK wszczął postępowanie na podstawie skarg klientów firmy Energa Obrót, które wpłynęły do urzędu od grudnia 2014 do końca 2015. Dotyczyły one sprzedaży energii w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia spółce Energa Obrót zarzutów.
- Zastrzeżenia urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta - informuje Iwona Waszkiewicz z gdańskiej delegatury UOKiK.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
Według UOKiK, przedstawiciele spółki Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy.
Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon urząd zakwestionował stosowany przez firmę Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy.
Co na to Energa? W przekazanym nam komunikacie rzecznik prasowy spółki Beata Ostrowska pisze: "W tej sprawie trwa postępowanie, a Spółka dokłada wszelkich starań w przekazaniu rzeczowej i merytorycznej argumentacji oraz wyjaśnieniu zarzutów podnoszonych przez UOKiK. Jednocześnie podkreślamy, że powołany z początkiem marca br. Zarząd Spółki jest zdeterminowany do wyeliminowania wszelkich praktyk, które godziłyby w interes odbiorców energii elektrycznej, w tym konsumentów, i bardzo poważnie podchodzi do wszelkich sygnałów od klientów dotyczących działań niezgodnych z powszechnie obowiązującymi standardami i dobrymi praktykami".
Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?