Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Energa Obrót pod lupą UOKiK. Chodzi o Gwarancję Stałej Ceny

(wf)
Energa Obrót pod lupą UOKiK. Chodzi o Gwarancję Stałej CenyEnerga Obrót wchodzi w skład Grupy Energa.
Energa Obrót pod lupą UOKiK. Chodzi o Gwarancję Stałej CenyEnerga Obrót wchodzi w skład Grupy Energa. Energa
Trwa postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec spółki Energa Obrót. Chodzi o ofertę Gwarancja Stałej Ceny.

UOKiK wszczął postępowanie na podstawie skarg klientów firmy Energa Obrót, które wpłynęły do urzędu od grudnia 2014 do końca 2015. Dotyczyły one sprzedaży energii w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia spółce Energa Obrót zarzutów. 

- Zastrzeżenia urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta - informuje Iwona Waszkiewicz z gdańskiej delegatury UOKiK. 

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. 

Według UOKiK, przedstawiciele spółki Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. 
Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon urząd zakwestionował stosowany przez firmę Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy. 

Co na to Energa? W przekazanym nam komunikacie rzecznik prasowy spółki Beata Ostrowska pisze: "W tej sprawie trwa postępowanie, a Spółka dokłada wszelkich starań w przekazaniu rzeczowej i merytorycznej argumentacji oraz wyjaśnieniu zarzutów podnoszonych przez UOKiK. Jednocześnie podkreślamy, że powołany z początkiem marca br. Zarząd Spółki jest zdeterminowany do wyeliminowania wszelkich praktyk, które godziłyby w interes odbiorców energii elektrycznej, w tym konsumentów, i bardzo poważnie podchodzi do wszelkich sygnałów od klientów dotyczących działań niezgodnych z powszechnie obowiązującymi standardami i dobrymi praktykami". 

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza