Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Etykietka kosmetyków prawdę ci powie

Infografika Monika Wieczorkowska
Nie czytamy etykietek na opakowaniach kosmetyków. A to błąd. Czasem jednak sami producenci nie informują nas o istotnych szczegółach.
Etykietka kosmetyków prawdę ci powie
Infografika Monika Wieczorkowska

(fot. Infografika Monika Wieczorkowska)

Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowała oznakowanie kosmetyków. Wzięła pod lupę m.in. produkty do pielęgnacji ciała, włosów, a także wody toaletowe, kosmetyki do makijażu i demakijażu. W sumie sprawdziła ponad 1300 wyrobów. Nieprawidłowości stwierdziła aż w połowie.

Najczęściej brakowało na opakowaniu wykazu składników, informacji o terminie trwałości, nazwy i adresu producenta. Pojawiały się też na opakowaniach niepełne nazwy składników. Brakowało istotnych informacji w języku polskim, m.in. ostrzeżeń przed użyciem produktu niezgodnie z jego przeznaczeniem.

Często klient nie miał szans na zapoznanie się z ulotką informacyjną o danym produkcie, bo pomimo zapewnień producenta w formie znaku graficznego na opakowaniu o dołączeniu ulotki (symbol ręki na książce), po prostu jej w sklepie nie było. Okazywało się, że materiały informacyjne znajdowały się bowiem u dystrybutorów i przedstawicieli handlowych i nie były dostarczane do placówek handlowych.

Zgodnie z przepisami, kosmetyki muszą być oznakowane w sposób widoczny i rzetelny. Dane, które powinny się znaleźć na opakowaniu, to m.in.:
- lista składników: jest szczególnie istotna dla alergików. Dane o produkcie umożliwiają dokładne ustalenie, czy wśród składników kosmetyku nie ma takiego, na który są uczuleni. Dotyczy to również komponentów kompozycji zapachowych;
- symbol ręki na książce: oznacza, że do opakowania dołączona jest ulotka informacyjna. Właśnie tam najczęściej umieszczone są informacje o sposobie użytkowania danego produktu - należy się z nią dokładnie zapoznać i bezwzględnie stosować do zaleceń producenta. Gdy nie ma miejsca na etykiecie na ważne informacje, dotyczące np. składu kosmetyku czy ostrzeżenia, podawane są one tylko w dołączonej ulotce;
- termin trwałości: to istotna informacja związana z bezpieczeństwem użytkownika. Komunikat "Najlepiej zużyć przed końcem" powinien pojawić się na produktach o trwałości krótszej niż 30 miesięcy. Symbol otwartego słoika dotyczy kosmetyków przydatnych dłużej niż 30 miesięcy. Obok lub na symbolu graficznym podany jest okres trwałości po otwarciu, czyli czas w jakim bezpiecznie możemy stosować dany kosmetyk, licząc od jego pierwszego użycia. Istnieje jednak grupa produktów, które nie wymagają podania "okresu trwałości po otwarciu", ponieważ nie wpływa on na jakość produktu. Dotyczy to np. próbek jednokrotnego użycia, aerozoli, wód toaletowych, czy płynów po goleniu:
- ostrzeżenia: stanowią podstawę bezpiecznego użytkowania. Warto sprawdzić, czy dane podane są w języku polskim - pozwala to ograniczyć ryzyko wynikające z zastosowania produktu niezgodnie z jego przeznaczeniem;
- nazwa producenta i jego adres: to informacja, dzięki której konsument zyskuje wiedzę o tym, kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo oferowanego mu produktu i do kogo może się zwrócić z reklamacją.

Do raportu
Szczegółowy raport na temat nieprawidłowości w oznaczeniu kosmetyków na stronie www.uokik.gov.pl.
Małgorzata Cieloch
rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

- Kosmetyki są stałym elementem listy zakupów większości konsumentów. Niewielu z nich przykłada jednak wagę do informacji, które są zawarte na opakowaniach. Jak wynika z badań zleconych przez UOKiK, czyta je tylko 17 procent konsumentów. Tymczasem adnotacje dotyczące składu czy terminów przydatności produktu mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa jego użytkowników.

(bz-pomorska.pl)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza