Facebook w pracy

ekl/ zig/
Na Facebooka wchodzimy podczas podróży autobusem, w restauracjach i również... w pracy. Gdy pracodawcy blokują dostęp, pracownicy się buntują. Jak pogodzić różne oczekiwania?

Choć Facebook może być przydatnym narzędziem komunikacji i pracy, to jednocześnie jest portalem społecznościowym znienawidzonym przez pracodawców. Prawie 72 proc. firm ogranicza do niego dostęp, argumentując to troską o wydajność pracowników, bezpieczeństwo danych i politykę prywatności firmy - wynika z badania "Globalne zagrożenia bezpieczeństwa IT", przeprowadzonego przez Kaspersky Lab.

Przeciwnicy ograniczania lub blokowania dostępu do mediów społecznościowych w miejscu pracy, twierdzą, że może mieć to odwrotne skutki - obnizyć zadowolenie z zatrudnienia i doprowadzić do spadku efektywności pracowników, spowodowanej m.in. frustracją spowodowaną rygorem. W końcu można dostrzec i plusy z korzystania z mediów społecznościowych w godzinach pracy. Dzięki nim pracownicy są na bieżąco z wieloma informacjami, którymi są w stanie szybciej podzielić się ze wspólpracownikami.

Czy można więc korzystać w pracy z Facebooka tak, by nie narazić się na utratę pracy? Według raportu portalu Proofpoint, na taki krok zdecydowało się, bowiem aż 20 proc. przebadanych pracodawców. Najważniejsze robić to z głową, a więc zapoznać się na wstępie z zasadami, jakie obowiązują w miejscu pracy.

"Trzeba dowiedzieć się, co wolno w godzinach pracy, a czego nie, i czy wśród obostrzeń są zasady związane z aktywnością w mediach społecznościowych - również poza godzinami pracy. Osoby zatrudnione w danej firmie są jej ambasadorami, twarzami, i od tego, jak są postrzegane, zależy to, w jaki sposób jest oceniany ich pracodawca" -radzi Małgorzata Majewska, ekspert Monsterpolska.pl.

Facebook powinien być traktowany, jako drobna przerwa w pracy na odświeżenie umysłu. Wtedy korzystanie z niego nie wpływa na efektywność pracownika, a więc nie budzi zastrzeżeń pracodawcy. Natomiast, jeśli sytuacja jest odwrotna, wówczas pojawia się problem.

"Dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza w małych firmach lub zespołach, jest wspólne ustalenie zasad w zakresie korzystania z mediów społecznościowych i Internetu w celach prywatnych w godzinach pracy. Jeśli w zespole panuje wzajemny szacunek i zdroworozsądkowe podejście, nie będzie problemu z przestrzeganiem reguł wypracowanych razem" - dodaje Majewska.

Należy kontrolować ilość czasu poświęcanego w godzinach pracy na aktywność w internecie. Warto pamiętać o tym, że równie dobrze może zrobić to pracodawca. Dlatego lepiej zwracać też uwagę na to, jakie treści umieszczamy na prywatnych profilach. Pracodawca wyrabia sobie opinię o pracownikach obserwując co piszą, udostępniają czy lubią.

"Lepiej pamiętać o odpowiednich ustawieniach prywatności. Dzięki nim można dodawać swobodnie treści, których nie zobaczy np. szef lub współpracownicy czy inne niepożądane, przypadkowe osoby" - tłumaczy ekspert.

Sztuka korzystania z portali społecznościowych, szczególnie w pracy, wymaga więc znalezienia złotego środka. Z jednej strony zapewni to pracownikowi komfort w dostępie do informacji, komunikacji ze znajomymi, możliwość wyrażania siebie, a z drugiej strony nie obniży jego wydajności w pracy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3