Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Felieton rowerowy. Kilka pstryków od Najwyższej Izba Kontroli

Ireneusz Wojtkiewicz [email protected]
Jest niebezpiecznie, gdy przystanki autobusowe bez zatok, jak np. na ul. Zamkowej, znajdują się na drodze rowerowej
Jest niebezpiecznie, gdy przystanki autobusowe bez zatok, jak np. na ul. Zamkowej, znajdują się na drodze rowerowej Ireneusz Wojtkiewicz
Po raz pierwszy Najwyższa Izba Kontroli prześwietliła stan infrastruktury rowerowej w kraju. Kontrolą objęto 10 miast z 4 województw, w tym Słupsk. W opublikowanym niedawno raporcie nasze miasto oberwało kilka urzędowych pstryków od NIK-u za różne usterki wykryte podczas kontroli. Zważano głównie na to, co trzeba nadrobić, aby dogonić europejską czołówkę w Holandii czy Danii w cyklistyce, zarówno transportowej jak i rekreacyjnej

Tymczasem u siebie mamy poziom cokolwiek różnorodny. Wynika to m.in. z opracowanej przez NIK dynamiki rozwoju infrastruktury rowerowej w okresie od 2019 do 2022 roku (I kwartał). W tym czasie Słupskowi przybyło nieco ponad 3,5 km dróg rowerowych – mniej niż w innych skontrolowanych miastach (Wrocław, Radom, Płock, Legnica, Konin i Gdynia), a więcej niż w Kaliszu, Sopocie i Wałbrzychu. Poza tm warto przeanalizować opracowanie NIK ukazujące w podanym okresie gęstość infrastruktury rowerowej, czyli stosunek jednego jej kilometra do jednego kilometra kwadratowego powierzchni miasta. W Słupsku była lepsza niż w Wałbrzychu, Radomiu, Legnicy, Koninie, Płocku, Kaliszu, a nawet Gdyni, a gorsza jak we Wrocławiu czy Sopocie. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że powierzchnia Słupska, licząca niewiele ponad 43 tys. km kwadratowych, należy do stosunkowo niedużych i licznie zaludnionych.

w statystyce NIK, obrazującej dynamikę rozwoju infrastruktury rowerowej w okresie od końca 2018 roku do 31 marca 2022 r., można się doszukać nieco pokrzepiających liczb. W tm czasie Słupsk zyskał w sumie 7,3 km tejże infrastruktury. Tak więc stan na koniec marca ub. roku wnosił 50,51 km, w tm 26,1 km dróg dla rowerów, 3,21 km pasów ruchu dla rowerów i 21,11 km dróg pieszo - rowerowych.

Oprócz Konina pozostałym dziewięciu miastom, w tym Słupskowi, NIK wytknęła braki w stanie technicznym i estetycznym infrastruktury rowerowej oraz defekty jej bezpieczeństwa. Dotyczy to min. niewłaściwej szerokości pasów ruchu dla rowerów i szerokości przejazdów dla rowerzystów oraz nieczytelnego oznakowania drogowego. Pochwalono nasze miasto, że w swej strategii rozwoju kierunkiem priorytetowym jest tworzenie dobrych warunków dla rowerzystów i pieszych, Przy czym wytknięto władzom miejskim, że nie prowadzą monitorowania i oceny poziomu realizacji przyjętych założeń.

Ponadto w raporcie NIK uwagę zwraca m.in. na nieprawidłowości w ewidencji dróg rowerowych i obowiązkach ich okresowych oględzin. Jako przykład nieprawidłowości oznakowania pionowego wskazano drogę pieszo – rowerową wzdłuż ulicy Kniaziewicza. Dodajmy, że to oddany przez dwoma latach trakt, który ma wadliwe oznakowanie pionowe od strony skrzyżowania z ul. Bohaterów Westerplatte. Po drugiej stronie urywa się przed skrzyżowaniem z ulicą Gdańską, która z kolei na ok. kilometrowym dystansie pomiędzy rondem u zbiegu ulic Lotha i Kozietulskiego a ciągiem ul. Garncarskiej i Zamkowej jest niespójna z miejską infrastrukturą rowerową. Na tym ostatnim odcinku jest jedno z wielu w Słupsku miejsc kolizyjnych wskutek zlokalizowania przystanków autobusowych na drogach rowerowych.

Lektura raportu NIK przypomina też o innych wadach pionowego oznakowania traktów pieszo – rowerowych m.in. na nowym rondzie w ciągu ul. Batalionów Chłopskich, czy przy skrzyżowaniu ul. Lawendowej i Hołdu Pruskiego. Są też takie dziwactwa jak np. znak zakazu wjazdu rowerem na... wysoki mur, oddzielający targowisko i komendę policji od strony ul.

Reymonta. Do poprawienia jest oznakowanie pasa drogi rowerowej na odcinku Al. 3 Maja, gdyż nie ma wyraźnego rozgraniczenia z jezdnią i samochody wjeżdżają na równoległy trakt rowerowy.

Wczytując się raport NIK trzeba też zwrócić uwagę na niespójność dróg rowerowych z infrastrukturą komunikacyjną miasta. Przykładem jest nowo wybudowane rondo u zbiegu ulic Wiejskiej i Kilińskiego, skąd jest kawał drogi do ronda z objazdami rowerowymi u zbiegu ulic Wiejskiej. Madalińskiego i Kościuszki, czy przebudowywanej obecnie ul. Armii Krajowej. Miejmy też na uwadze słupski dworzec kolejowy, który rowerzystom jest wyjątkowo nieprzyjazny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza