Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat 500 - powrót legendy

Janusz Pawlak
Nim fiat 500 pojawił się w polskich salonach sprzedaży, już zdążył zebrać nagrody przyznawane przez międzynarodowe gremia fachowców.
Nim fiat 500 pojawił się w polskich salonach sprzedaży, już zdążył zebrać nagrody przyznawane przez międzynarodowe gremia fachowców. Janusz Pawlak
To był najbardziej oczekiwany debiut motoryzacyjny od lat. Do polskich salonów wjechał właśnie fiat 500. Najtańszy kosztuje 34.500 zł.

Osiągi

Osiągi

Silnik 1,2
Moc - 69 KM, prędkość - 160 km/h, przyśpieszenie - 12,9 s, spalanie - 6,4/4,3/5,1
Silnik 1,4 16V
Moc - 100 KM, prędkość - 182 km/h, przyśpieszenie - 10,5 s, spalanie - 8,2/5,2/6,3
Silnik 1,3 Multijet 16V
Moc - 75 KM, prędkość - 165 km/h, przyśpieszenie - 12,5 s, spalanie - 5,3/3,6/4,2

owa "pięćsetka" to trzydrzwiowy samochód o długości 355 cm, szerokości 163 cm, wysokości 149 cm i rozstawie osi 230 centymetrów.

- I nie jest wcale następcą seicento, jak to się powszechnie uważa - wyjaśnia Krzysztof Pyka z firmy "Janeczko", która w Opolu sprzedaje fiaty. - To całkiem inna półka. Można powiedzieć, że to taki gadżet na czterech kółkach.

Nowy fiat 500 nawiązuje do kultowego samochodziku, który równo 50 lat temu zawojował Europę. Pradziadek produkowanej w Tychach "pięćsetki" po raz pierwszy zaprezentowany został na turyńskim salonie samochodowym w 1957 roku. Mały, zgrabny, ekonomiczny i wyglądający jak żaba samochodzik bardzo szybko zmotoryzował Włochy, bo umożliwił mieszkańcom pokonanie potwornej ciasnoty w ich miastach oraz był tanią alternatywą dla ogromnie popularnych w tym kraju skuterów.

Nowa "pięćsetka" ma bardzo ciekawą linię nadwozia. Już na pierwszy rzut oka widać podobieństwo do modelu 500, który 50 lat temu zmotoryzował Włochy. Przód auta to udane połączenie aktualnej linii stylistycznej z elementami pierwszego fiata 500. Najlepiej uwidacznia to zestawienie okrągłych lamp górnych z lampami dolnymi oraz charakterystyczne "wąsy" umieszczone po obu stronach firmowego znaku. Także wnętrze samochodu nawiązuje do lat 60. Wloty powietrza, tablica rozdzielcza i kierownica nie pozostawiają wątpliwości, skąd projektanci brali inspirację, tworząc samochód.

- Wszystko to jest jednak uzupełnione najnowszymi rozwiązaniami technicznymi - tłumaczy Mariusz Momot, z opolskiego salonu fiata.
Pięćsetka może być wyposażona nawet w siedem poduszek powietrznych (w tym chroniącą kolana). Klienci mogą wybierać też spośród trzech wersji silnikowych. Dostępne będą dwie jednostki benzynowe: 1.2 69 KM i 1.4 100 KM oraz silnik wysokoprężny 1.3 o mocy 75 KM. Teraz kilka słów o wnętrzu.

Komfort podróżowania zapewniają tylko przednie fotele. Na tylnych osoby średniego wzrostu mogą się czuć jak sardynki w puszce. No, ale to samochód miejski, a nie rodzinny. Zajęcie miejsca na tylnej kanapie też nie należy do czynności najłatwiejszych. Fiacik wyposażony jest m.in. w radio CD z MP3, klimatyzację, komputer pokładowy i pełną elektrykę. Bagażnik autka raczej symboliczny o ładowności 185 litrów (po złożeniu siedzeń - 625 litrów).

Autko nie jest tanie i nie będzie typowym samochodem dla Kowalskiego. Najtańsza wersja (naked 1.2), której wyposażenie obejmie dwie poduszki powietrzne i wspomaganie kierowcy oraz ABS, będzie kosztowała 34 500 zł. Za pop 1.2 trzeba będzie zapłacić 39 500 zł, zaś najlepiej wyposażona wersja lounge z silnikiem Diesla będzie kosztowała 55.500 zł. Ciekawostką jest to, że samochód będzie oferowany w 12 kolorach, 15 odmianach tapicerki, 9 rodzajach felg oraz 19 typach naklejek.

Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza