Nowy Fiat Albea w założeniach jest samochodem rodzinnym, a jego podstawowe zalety to przestronne wnętrze i pojemny bagażnik. W przedniej części samochodu dostrzec możemy największe zmiany w porównaniu do poprzednika. Projektanci uznali, że przód auta jest zbyt delikatny. Z tego powodu z przodu zastosowane zostały: reflektory i zderzak o nowym kształcie oraz masywna kratka wlotu powietrza. Z kolei z tyłu dodane zostało nowe, okrągłe logo Fiata na pokrywie bagażnika. Zasadnicze zmiany zaszły we wnętrzu, gdzie deska rozdzielcza wraz z zestawem wskaźników została zaprojektowana od nowa.
Dużo przestrzeni
Przestrzeń we wnętrzu zaprojektowana została ze szczególną troską. Klasyczna rodzina rozsiądzie się w nim wygodnie i nawet długie podróże nie skończą się bólami w stawach.
Pojemność bagażnika wynosi 515 litrów i jest największa spośród wszystkich dostępnych w tym segmencie. Wielkość tą można w prosty sposób powiększyć po położeniu oparcia tylnej kanapy, które może być także dzielone w stosunku 1/3 - 2/3. Dodatkowo wnętrze bagażnika ma regularne kształty. Po otwarciu pokrywy samochód można łatwo załadować i wyładować.
Każda wersja nowego Fiata Albea wyposażona jest w hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Ten sprawdzony system pomoże kierowcy w manewrowaniu samochodem, zwłaszcza na parkingu. W wyposażeniu standardowym znajduje się również kierownica o regulowanej wysokości, co pozwala kierowcy dostosować jej pozycję do własnych potrzeb.
Nowy silnik
Nowa wersja Albei została wyposażona w silnik o pojemności 1.4 litra i mocy 77 KM. Spełnia on ekologiczne wymagania normy emisji spalin Euro IV. Dzięki niemu samochód osiąga maksymalną prędkość 162 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 13,5 sekundy.
Przy budowie tej jednostki projektanci również zadbali przede wszystkim o redukcję kosztów. Po pierwsze, zastosowano elektroniczny system kontroli przepustnicy zwany "drive by wire". Po drugie, nowa komora spalania o wysokiej turbulencji jest połączona z ciągłym regulatorem fazy kontrolowanym przez centralkę. Ten innowacyjny system pozwala na "recyrkulację" w komorze spalania dużej części gazów spalinowych (około 25 proc.), co wpływa w wyraźny sposób na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisję zanieczyszczeń podczas jazdy przy częściowym obciążeniu.
Zużycie paliwa kształtuje się na poziomie: 8,7 l/100 km w cyklu miejskim, 5,9 l/100 km poza miastem i 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym.
Producent obiecuje, że wkrótce będą również dostępne opcje z wysokoprężnym silnikiem Multijet 1.3 (70 KM).
Oszczędnie
z bezpieczeństwem
Pasażer i kierowca korzystają też z bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa z napinaczami i regulacją wysokości. Wszystkie fotele zabezpieczają kierowcę i pasażerów przed ewentualnym wysunięciem spod zapiętych pasów bezpieczeństwa, np. podczas zderzenia czołowego. Koło kierownicy i dzieloną kolumnę skonstruowano w taki sposób, aby pochłaniały energię zderzenia, co zmniejsza ryzyko obrażeń kierowcy w przypadku ewentualnego wypadku.
Podobnie jak w innych produktach Fiata nowy model Albei wyposażony został w system FPS, zabezpieczający przed powstaniem pożaru w momencie zderzenia. W takim przypadku wyłącznik bezwładnościowy odcina dopływ prądu do pompy paliwa, dzięki czemu płyn nie jest przesyłany do wtryskiwaczy i komór spalania.
Uwaga, cena!
I wreszcie najważniejsze... Fiat chciał konkurować ceną z Dacią Logan. Prawie - podkreślmy: prawie - się to udało, bo najtańsza wersja Albei kosztuje 31 tysięcy 100 złotych, czyli o trzy tysiące więcej od najtańszego Logana. W zależności od opcji wyposażenia cena wędruje w górę - do pułapu 39,6 tys. zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?