Firmy stawiają na elektromobilność

Maciej Badowski AIP
Analizując odpowiedzi polskich i europejskich fleet menedżerów można zauważyć, że w Polsce rośnie zainteresowanie rozwiązaniami alternatywnymi.
Analizując odpowiedzi polskich i europejskich fleet menedżerów można zauważyć, że w Polsce rośnie zainteresowanie rozwiązaniami alternatywnymi. Przemysław Świderski
Zmienia się podejście firm do elektromobilności i paliw alternatywnych. 13 proc. menedżerów flot w Polsce i 19 proc. w pozostałych państwach UE rozważa skorzystanie z przynajmniej jednej technologii alternatywnej dla klasycznego napędu spalinowego - wynika z Barometru Flotowego 2017, przygotowanego przez Arval.

Raport przygotowano na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród prawie 4 tys. fleet menedżerów z kilkunastu krajów Unii Europejskiej oraz Polski.

Podobnie jak w poprzednich latach, respondenci widzą przyszłość rynku flotowego optymistycznie. Aż 26 proc. badanych prezentuje pogląd, że floty, którymi zarządzają, w perspektywie najbliższych trzech lat w Polsce będą rosnąć. Przeciwnego zdania („moja flota zmniejszy się”) było zaledwie 6 proc. respondentów. Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL zwraca w tym kontekście uwagę na rosnące zainteresowanie napędami alternatywnymi. Zgodnie z wynikami, 13 proc. fleet menedżerów w Polsce (19 proc. W UE) rozważa w ciągu najbliższych trzech lat skorzystanie z przynajmniej jednej technologii alternatywnej dla klasycznego napędu spalinowego.

- Analizując odpowiedzi polskich i europejskich fleet menedżerów można zauważyć, że w Polsce rośnie zainteresowanie rozwiązaniami alternatywnymi. Jest ono niższe niż krajach bardziej rozwiniętych w zakresie elektromobilności, co jednak nie powinno dziwić. W Polsce brakuje infrastruktury ładowania, nie wprowadzono także żadnych instrumentów wsparcia rynku, które miałyby przełożenie na cenę pojazdów – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

W porównaniu do 2015 roku liczba menedżerów flot w średnich i dużych firmach deklarujących zamiar wdrożenia hybryd typu plug-in wzrosła o 6 proc. (w UE o 12 proc.), pojazdów w pełni elektrycznych o 3 proc. (w UE o 12 proc.), a pojazdów na sprężony gaz ziemny CNG również o 3 proc. Dominują plany w zakresie klasycznych hybryd, gdzie odnotowano wzrost o 10 proc. (w UE o 14 proc.).

Jak wynika z raportu, na koniec czerwca 2017 r. nadal zauważalny był spadek udziału samochodów z silnikami dieslowskimi we flotach w wynajmie długoterminowym. Choć diesel wciąż dominuje i na koniec II kwartału br. stanowił 68,2 26 proc. łącznego parku pojazdów w usługach flot, to jego udział zmniejszył się w ciągu roku o 6%. Rośnie natomiast udział aut z silnikami benzynowymi (31,2 26 proc. łącznej floty), a także udział samochodów ekologicznych,
nisko-i zeroemisyjnych, czyli hybrydowych i elektrycznych (udział 0,6 26 proc.).

Barometr Flotowy to ustandaryzowane badanie rynku flotowego na terenie 12 państw Unii Europejskiej, w tym Polski. Przygotowuje je Corporate Vehicle Observatory, think tank założony w 2002 roku we Francji z inicjatywy grupy finansowej BNP Paribas oraz firmy Arval.

Wideo

Materiał oryginalny: Firmy stawiają na elektromobilność - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3