Niski poziom handlu, obniżenie stawek za fracht a w konsekwencji pogorszenie kondycji finansowej armatorów spowodowało ograniczenie wydatków ponoszonych na naprawy i utrzymanie floty do niezbędnego minimum. Na możliwości pozyskania nowych kontraktów coraz silniejszy wpływ ma rosnąca konkurencja stoczni z Krajów Bałtyckich i Rosji, posiadających doki odpowiednie do obsługi dużych statków i oferujących niższe ceny przy podobnym poziomie jakości świadczonych usług.
Czynnikiem istotnym w ocenie możliwości rozwojowych stoczni remontowych w Szczecinie i Świnoujściu jest rosnący udział w całej flocie handlowej statków o nośności powyżej 25 000 DWT., które można remontować tylko na dokach największych, a które są zbyt duże na obecne możliwości obu stoczni Pomorza Zachodniego. Dysponowanie dużymi dokami ma kluczowe znaczenie dla utrzymania kluczowych klientów i pozyskiwania nowych partnerów handlowych.
Za integracją spółek stoczniowych Pomorza Zachodniego przemawia również ich bieżąca kondycja. Systematyczny spadek przychodów z działalności operacyjnej przy wysokim poziomie kosztów stałych powodował pogłębiające się straty w działalności operacyjnej SSR „Gryfia” S.A. Majątek produkcyjny szczecińskiej spółki (w tym 17 000 tonowy dok pływający) nie był w pełni wykorzystywany.
Na kondycję finansową „Gryfii” wpływ miała wysoka strata podatkowa z lat ubiegłych oraz spadek przychodów ze sprzedaży w 2012 r. Bieżącą kondycję MSR S.A. w Świnoujściu determinowały małe doki, ograniczające możliwości wzrostu działalności rozwojowej, brak zdolności kredytowej umożliwiającej zakup większego, spełniającego oczekiwania kontrahentów doku oraz wysokie obciążenia (w tym podatkowe), związane z aktywami nie wykorzystywanymi w działalności produkcyjnej. Wysoka wrażliwość na ryzyko związane z realizacją bardzo dużych kontraktów offshore sprawiały, iż jeden nierentowny kontrakt lub niewypłacalny kontrahent mogły zagrozić kondycji finansowej świnoujskiej stoczni. Spór z jednym z kontrahentów sprawił, że - pomimo wzrostu przychodów - w 2012 r. spółka odnotowała stratę na poziomie operacyjnym oraz na poziomie zysku netto.
Przeprowadzone analizy dowodzą, że połączone stocznie „Gryfia” i MSR S.A. mogą stać się silnym średnim graczem na rynku remontów w Europie. Efektem połączenia spółek będzie zwiększenie sprzedaży, zakresu oferowanych usług i wielkości realizowanych kontraktów.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?