Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fundusz Mars: Stocznie w Szczecinie i Świnoujściu trzeba połączyć

pit [email protected] 91 481 33 34
Fundusz Mars: Stocznie w Szczecinie i Świnoujściu trzeba połączyćPrzeprowadzone analizy dowodzą, że połączone stocznie „Gryfia” i MSR S.A. mogą stać się silnym średnim graczem na rynku remontów w Europie.
Fundusz Mars: Stocznie w Szczecinie i Świnoujściu trzeba połączyćPrzeprowadzone analizy dowodzą, że połączone stocznie „Gryfia” i MSR S.A. mogą stać się silnym średnim graczem na rynku remontów w Europie. Fot. Andrzej Szkocki
Z przeprowadzonych na zlecenie Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego MARS analiz wynika,że połączenie stoczni warunkuje kontynuację działalności operacyjnej obu spółek.

Niski poziom handlu, obniżenie stawek za fracht a w konsekwencji pogorszenie kondycji finansowej armatorów spowodowało ograniczenie wydatków ponoszonych na naprawy i utrzymanie floty do niezbędnego minimum. Na możliwości pozyskania nowych kontraktów coraz silniejszy wpływ ma rosnąca konkurencja stoczni z Krajów Bałtyckich i Rosji, posiadających doki odpowiednie do obsługi dużych statków i oferujących niższe ceny przy podobnym poziomie jakości świadczonych usług.

Czynnikiem istotnym w ocenie możliwości rozwojowych stoczni remontowych w Szczecinie i Świnoujściu jest rosnący udział w całej flocie handlowej statków o nośności powyżej 25 000 DWT., które można remontować tylko na dokach największych,  a które są zbyt duże na obecne możliwości obu stoczni  Pomorza Zachodniego. Dysponowanie dużymi dokami ma kluczowe znaczenie dla utrzymania kluczowych klientów i pozyskiwania nowych partnerów handlowych.

 

Za integracją spółek stoczniowych Pomorza Zachodniego przemawia również ich bieżąca kondycja. Systematyczny spadek przychodów z działalności operacyjnej przy wysokim poziomie kosztów stałych powodował pogłębiające się straty w działalności operacyjnej SSR „Gryfia” S.A. Majątek produkcyjny szczecińskiej spółki (w  tym 17 000 tonowy dok pływający) nie był w pełni wykorzystywany.

Na kondycję finansową „Gryfii” wpływ miała wysoka strata podatkowa z lat ubiegłych oraz spadek przychodów ze sprzedaży w 2012 r. Bieżącą kondycję MSR S.A. w Świnoujściu determinowały małe doki, ograniczające możliwości wzrostu działalności rozwojowej, brak zdolności kredytowej umożliwiającej zakup większego, spełniającego oczekiwania kontrahentów doku oraz wysokie obciążenia (w tym podatkowe), związane z aktywami nie wykorzystywanymi w działalności produkcyjnej. Wysoka wrażliwość na ryzyko związane z realizacją bardzo dużych kontraktów offshore sprawiały, iż jeden nierentowny kontrakt lub niewypłacalny kontrahent mogły zagrozić kondycji finansowej świnoujskiej stoczni. Spór z jednym z kontrahentów sprawił, że - pomimo wzrostu przychodów - w 2012 r. spółka odnotowała stratę na poziomie operacyjnym oraz na poziomie zysku netto.

Przeprowadzone analizy dowodzą, że połączone stocznie „Gryfia” i MSR S.A. mogą stać się silnym średnim graczem na rynku remontów w Europie. Efektem połączenia spółek będzie zwiększenie sprzedaży, zakresu oferowanych usług i wielkości realizowanych kontraktów. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza