Futurystyczny projekt mostu nad Jamnem

Jakub Roszkowski jakub.roszkowski@mediaregionalne.pl Tel. 94 347 35 99Zaktualizowano 
Konstrukcyjnie most został zaprojektowany jako skrzynkowy, wieloprzęsłowy, wiszący, o konstrukcji stalowej podwieszonej na żelbetowych pylonach.
Konstrukcyjnie most został zaprojektowany jako skrzynkowy, wieloprzęsłowy, wiszący, o konstrukcji stalowej podwieszonej na żelbetowych pylonach. Justyna i Bartosz Warzechowie
Nikt nie ma wątpliwości, że gdyby ten pomysł się ziścił, Koszalin miałby wreszcie kuszącą turystów atrakcję, leżałby wreszcie nad morzem, a dojazd do Mielna byłby przyjemnością.

Ma mieć 2 kilometry długości i cztery pasy jezdni, po dwa z każdej strony. Powinna tu być także ścieżka dla rowerów oraz promenada widokowa z tarasami. Od strony Koszalina wjeżdżalibyśmy na niego na wysokości obecnej przystani w dzielnicy Jamno, z drugiej strony most docierałby do terenów na wschód od Kanału Jamneńskiego.

Jego pylony miałyby ponad 100 metrów wysokości, a droga znajdowałaby się 25 metrów od lustra wody. To więc oznacza, że większość jachtów swobodnie przepływałaby pod nim.

Koncepcję budowy mostu na jeziorze Jamno przedstawił Bartosz Warzecha, architekt z Koszalina. Razem z żoną Justyną, też architektem, przygotowali i szczegółowo opisali swoją wizję mostu na Jamnie, którą zgłosili do przeglądu architektonicznego na "projekty z szuflady". - Czyli takie, które już istniały, była o nich kiedyś mowa, ale nigdy tego nie pokazano oficjalnie - tłumaczy Warzecha. Tuż przed weekendem dowiedzieliśmy się, że ich koncepcja znalazła się w ścisłym finale przeglądu. Niestety, nie oznacza to jednak, że budowa mostu zostanie zrealizowana.

Konstrukcyjnie most został zaprojektowany jako skrzynkowy, wieloprzęsłowy, wiszący, o konstrukcji stalowej podwieszonej na żelbetowych pylonach. Forma obiektu luźno nawiązuje do motywu fali, stąd jego plan oparty na łagodnym łuku. Główne elementy konstrukcji - pylony - stanowią asymetryczny ruszt dla linowego systemu zawieszenia obiektu. Podpory odchodzące od pylonów tworzą punkty widokowe, wysunięte poza główną płytę i rozmieszczone wzdłuż wschodniej krawędzi mostu.

- Bez konkretnego projektu nie można jednak mówić o kosztach budowy takiego mostu. Na pewno chodzi tu o setki milionów. To jest więc bardzo droga zabawka, swoista propozycja, idea, którą można jeszcze dowolnie modyfikować. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by na przykład zawiązała się jakaś grupa, która działałaby na rzecz takiej budowy - podpowiada architekt.

Most, oprócz tego, że byłby nową, najlepszą możliwością dojazdu nad morze - poszerzenie istniejących dojazdów do Mielna na niewiele się zda, bo w samym kurorcie w wakacje i tak wszystko się korkuje - byłby nie lada atrakcją turystyczną, miejscem spacerów i wypraw rowerowych, a także dałby szansę rozwoju terenów wokół niego. - Dopóki te tereny nie są jeszcze zurbanizowane, zabudowane, jest miejsce na jego ustawienie. Później może być już jednak... za późno. Owszem, to nie będzie tanie, ale to także szansa na rozwój regionu - podsumowuje jeszcze Warzecha.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec

Pan Bartosz Warzecha - ten sam architekt który zaprojektował plan zagospodarowania starówki Sianowa nie biorąc pod uwagę urbanistyki Sianowa w której ruch i biznes! koncentruje się na głównej ulicy. Pan architekt zakłada ze ruch Sianowa (przy budowanej obwodnicy która jest bez zjazdu w Gorzebadziu) będzie odbywał się ulicami Tylna czy Piastów, glowna ulica w Sianowie bedzie zamknieta... Ten kto zna Sianow wie ze skumulowanie ruchu na Tylnej jest niemożliwe! (droga wąska i załadowana parkującymi samochodami).Wie to każdy w Sianowie - Pan Warzecha już tego nie wie.Calej koncepcji przyklaskuje Pan Berlicki który urbanistyki Sianowa chyba też nie zna. Ciekawe czy ten projekt Pana Warzechy pt. "most" zawiera takie same bezsensy jak projekt starówki w Sianowie???

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3