Integracja sensoryczna (SI) to podświadomy proces organizujący i porządkujący bodźce zewnętrzne dochodzące do mózgu, a następnie wysyłający w odpowiedzi odpowiednią reakcję. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą przyczynić się do obniżonej (lub zwiększonej) wrażliwości na bodźce, niższego poziomu uwagi czy poziomu koordynacji ruchowej.
Od teraz, w Szkole Podstawowej im. Polskich Noblistów w Sycewicach działać będzie sala terapeutyczna – tam, dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej skorzystają ze specjalistycznych zajęć.
- Terapia integracji sensorycznej to zajęcia stymulujące układy zmysłów. Terapię prowadzi się w zależności od zaburzeń, indywidualnie z każdym dzieckiem. Są to ćwiczenia stymulujące lub wyciszające układy: dotykowy, prioproceptywny, przedsionkowy, słuchowy, węchowy i smakowy; ćwiczenia stymulujące praksję (planowanie ruchu), oraz kokontrakcję (dopasowanie pracy mięśni do odpowiedniego bodźca) – tłumaczy Monika Marczuk, nauczyciel i terapeuta integracji sensorycznej.
Sala terapeutyczna wyposażona została we wszystkie potrzebne sprzęty – m.in piłki terapeutyczne, specjalne huśtawki, hamaki, sprzęty służące do treningu równowagi i stymulujące właściwą postawę i wiele innych.
Podobne gabinety uruchamiane były również w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Kobylnicy. Tam, pracownia integracji sensorycznej pomagała uczniom już w 2019 r. Następną otwarto w 2021 roku. W Słupsku, funkcjonują trzy sale terapeutyczne tego rodzaju: w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, Przedszkolu Miejskim nr 8, Szkole Podstawowej nr 4 i Szkole Podstawowej nr 5. Lokalizacja takiej sali terapeutycznej w Sycewicach stanowi spore ułatwienie dla rodziców.
- Dzieci zakwalifikowane na ten rodzaj zajęć będą mogły skorzystać z terapii na terenie szkoły i nie będą musiały dojeżdżać do Słupska, co dla rodziców nie będzie generowało dodatkowych kosztów udziału dziecka w zajęciach specjalistycznych. Na tego rodzaju zajęcia w poradniach czas oczekiwania jest długi, a w gabinetach prywatnych kosztowny – zaznacza Marczuk.
Uroczystość, na której oficjalnie otwarto gabinet integracji sensorycznej zorganizowano w poniedziałek, 21 listopada. Mury Szkoły Podstawowej w Sycewicach odwiedzili m.in Leszek Kuliński, wójt gminy Kobylnica; Marta Prezlata, dyrektor Centrum Usług Wspólnych w Kobylnicy; Jolanta Kamińska, dyrektor Poradni Psychologiczno Pedagogicznej i Katarzyna Ulanowska, przewodnicząca Rady Rodziców.
Władze szkoły dziękowały za wkład samorządu w powstanie gabinetu terapii SI – powstanie sali terapeutycznej możliwe było dzięki wsparciu uzyskanemu od Polskich Sieci Elektroenergetycznych oraz dofinansowaniu z gminy.
Marzena Pietruk-Żytkowska, dyrektor Szkoły Podstawowej w Sycewicach przedstawiła gościom i społeczności szkolnej założenia przedsięwzięcia, a terapeutka SI Monika Marczuk opowiedziała o trudnościach, jakie niosą ze sobą zaburzenia SI w trakcie nauki szkolnej.
Wsparcie finansowe uzyskano realizując program " Wzmocnij swoje otoczenie" w ramach projektu "Dajemy dzieciom Moc”.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?