Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gaz w Skodach w z gwarancją

Wojciech Frelichowski
Jedym z modeli Skody, w którym może być zamontowana instalacja LPG jest Octavia.
Jedym z modeli Skody, w którym może być zamontowana instalacja LPG jest Octavia. Fot. Skoda
Niedawno zaprezentowała model Octavia z fabryczną instalacją LPG. Polski oddział już od trzech lat czasu oferuje montaż instalacji LPG.

Montaż instalacji gazowych odbywa się ramach specjalnego programu Twin Power. Wśród modeli w których zakładany jest gaz, znajdują się: Fabia, Roomster, nowa Octavia, Praktik i Octavia Tour. Montaż odbywa się wyłącznie w Polsce. Co ważne, nowe samochody w których zamontowano gaz utrzymują 2-letnią gwarancję. Gwarancja nie jest przypisana do punktu montażowego, lecz ważna na terenie całego kraju w obrębie sieci 67 serwisów czeskiej marki.

Skoda proponuje instalacje LPG Landi Renzo. Montaż jest całkowicie zunifikowany, gdyż odbywa się na podstawie dokładnych schematów montażowych z zastosowaniem specjalnych elementów ograniczających konieczność wykonywania odwiertów w karoserii. Instalacja umożliwia zarówno ręczną, jak i automatyczną zmianę trybu - z zasilania gazem na benzynę i odwrotnie. Polskie przedstawicielstwo Skody zapewnia, że praca silnika w obu trybach jest identyczna, a ewentualna różnica w osiągach niemal niezauważalna. Zbiornik na LPG może mieć pojemność 42 lub 51 litrów, znajduje się w otworze na koło zapasowe i jest wyposażony w elektromagnetyczny zawór bezpieczeństwa.

Do wyboru są dwa typy instalacji. System LCS/LC nadaje się do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa i katalizatorem. Urządzenie dostępne jest w wersji z wbudowanym emulatorem lub bez emulatora, z przełącznikiem z pełnym wyświetleniem, bądź z przełącznikiem sygnalizującym rezerwę paliwa gazowego. Automatyczne przejście na gaz następuje po przekroczeniu zadanych podczas adaptacji systemu parametrów. Automatyczny powrót na benzynę następuję po przekroczeniu pewnej granicznej prędkości obrotowej.
Drugą propozycją jest instalacja Omegas, przeznaczona jest do każdego 3, 4, 5, 6 i 8 cylindrowego silnika z wielopunktowym wtryskiem paliwa, niezależnie od zastosowanego w nim typu sterownika paliwowego, sondy lub sond lambda. Praca systemu nadzorowana jest przez specjalny komputer sterujący, wyposażony w funkcje auto-adaptacji i auto-diagnozy.

Auto-adaptacja to dopasowanie parametrów systemu gazowego do zapotrzebowania danego silnika, na paliwo gazowe, na podstawie sygnałów pobranych z układu benzynowego. Z kolei auto-diagnoza informuje użytkownika pojazdu o błędach pracy systemu gazowego lub benzynowego sygnałem dźwiękowym przełącznika. Bazując na czasach otwarcia wtryskiwaczy benzynowych, temperaturze i ciśnieniu LPG, podciśnieniu w kolektorze ssącym oraz obrotach silnika, specjalny sterownik wysyła informacje do wtryskiwaczy gazowych zabudowanych na listwie, sterując czasami ich otwarcia.

Przejście z benzyny na gaz następuje automatycznie. Zmniejszanie się poziomu gazu w zbiorniku, w miarę ubywania go, sygnalizowane jest gasnącymi diodami na przełączniku. Całkowity brak gazu sygnalizowany dźwiękiem alarmowym poprzedzony jest automatycznym przełączeniem na zasilanie benzynowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza