Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gazociąg Północny. Zakopmy rurę!

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
Terminal nie będzie zagrożony. Gazowce bowiem, to jednostki o stosunkowo niskim zanurzeniu.
Terminal nie będzie zagrożony. Gazowce bowiem, to jednostki o stosunkowo niskim zanurzeniu.
Polacy coraz ostrzej protestują przeciwko rurze na dnie Bałtyku. Jeśli inwestor, spółka Nord Stream nie zakopie rury na przecięciu szlaków żeglugowych, jednostki o największym zanurzeniu nie dopłyną do portu w Świnoujściu.

Gazociąg Północny będzie przecinał w dwóch miejscach szlaki żeglugowe prowadzące do Świnoujścia. Północny - na wodach strefy ekonomicznej oraz zachodni, który biegnie przez wody terytorialne Niemiec(z tego najczęściej korzystają statki zmierzające do naszego portu).

W miejscu przecięcia gazociągu i szlaku północnego mamy głębokości 16,1-17 m. Uwzględniając średnicę rury na dnie (1,5 m), pozostaje 14,6-15,5 m. Należy jeszcze odjąć 2 m stanowiące margines bezpieczeństwa.

 Ale na przecięciu planowanej rury i szlaku zachodniego głębokości wynosi 14,7-15 metrów - informuje Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. - uwzlędniając te same elementy, pozostaje więc 11,2-12,1 m. A już teraz do Świnoujścia przypływają jednostki o zanurzeniu 13,2 m.

 Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście przyznaje, iż na razie wszystkie statki pływające do Świnoujścia docierają do portu.

- Ale musimy myśleć perspektywicznie - dodał. - Po Bałtyku mogą pływać statki o zanurzeniu do 15 metrów. Co więcej, PŻM już teraz posiada jednostki o zanurzeniu 14,6 m.

 Przez w najbliższym czasie w Berlinie, spotka się z przedstawicielami Nord Stream, by poruszyć problem zakopania rury na przecięciu szlaku, zwłaszcza zachodniego. Tu bowiem położenie rury już teraz ograniczyłoby dostęp dużym jednostkom do portu w Świnoujściu. Nie ma jeszcze pozwolenia na budowę. Wyda je Urząd Górniczy w Stralsundzie. Natomiast zgodę na położenie rury w strefie ekonomicznej Federalny Urząd Żeglugi morskiej i Hydrografii w Hamburgu już wydał. W tym pozwoleniu uwzględniono sugestię szefa polskiego MSZ, wprowadzając zapis, iż w razie potrzeby rura na przecięciu szlaku ma być zagłębiona.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza