Głębokie rowy, strome skarpy. Kontrowersje przy wyremontowanej drodze 209 Bytów-Borzytuchom (zdjęcia i wideo)

Sylwia Lis
Kontrowersyjne skarpy i rowy przy drodze 209. Sylwia Lis
Piękna, równa i wyremontowana - trasa 209 Bytowa do Borzytuchomia. Kierowcy czekali na nią bardzo długo. Prace mocno się przeciągnęły, ale pojawił się też inny problem: głębokie rowy wzdłuż trasy. - Te głębokie rowy przerażają mnie - mówi jeden z kierowców. - Nie wiem, kto to wymyślił, na większości trasy nie ma żadnych barierek. Strach pomyśleć, co będzie, gdy auto wpadnie w dół, rowy są tak duże, że kierowca nie będzie miał szans na przeżycie.

Kierowcy mieli odetchnąć z ulgą. Mowa o remoncie drogi z Bytowa do Borzytuchomia. Remont tego odcinka mocno się opóźniał, kierowcy klęli i mieli dość.

Głębokie rowy, kierowcy są przerażeni

Po kilku miesiącach poważnych utrudnień, ruchu wahadłowego, świateł mogą korzystać z wyremontowanej ulicy.

Miało być lepiej, ale jak część twierdzi - nie jest. Niepokoją się o bardzo głębokie rowy, które wykopano wzdłuż drogi.

- Te głębokie rowy przerażają mnie - mówi jeden z kierowców. - Nie wiem, kto to wymyślił, na większości trasy nie ma żadnych barierek. Strach pomyśleć, co będzie, gdy auto wpadnie w dół, rowy są tak duże, że kierowca nie będzie miał szans na przeżycie. I dodaje: moja kuzynka, która mieszka za Borzytuchomiem, korzysta z drogi przez Dąbrówkę - mówi. - Boi się tędy jeździć, nie czuje się pewnie, widząc te rowy.

Milionowa inwestycja, koszt większy, niż zakładano

Wartość wykonanych robót to kwota około 44 mln zł brutto, w stosunku do pierwotnej wartości umowy nastąpił wzrost o ok 5,5 mln zł brutto. Ale to jeszcze nie wszystko.

- Jednocześnie chcemy zaznaczyć, iż z uwagi na trwającą procedurę odbioru końcowego robót oraz weryfikację końcowego rozliczenia kosztów budowy (kontrakt jest rozliczany obmiarowo), wskazana powyżej wartość umowy może ulec jeszcze zmianie - odpowiada Anna Mątewska, zastępca dyrektora ds. inwestycji w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

- Pierwotny termin realizacji umowy to 22 września tego roku, przy czym zakończenie robót budowlanych założone było na 22 sierpnia. Ostatecznie, na podstawie zawartego aneksu do umowy termin został wydłużony do 29 listopada z terminem zakończenia robót budowlanych 22 listopada. Nie wystąpiły przesłanki do naliczenia kar umownych.

Odbiór techniczny prawie gotowy

Jak twierdzi dyrektorka, 25 listopada rozpoczęto procedurę odbioru końcowego robót.

Anna Mątewska tłumaczy, skąd i dlaczego po obu stronach remontowanego odcinka drogi 209 pojawiły się głębokie rowy.

- Ustawodawca w ramach zapisów prawa wodnego narzuca obowiązek zagospodarowania wody opadowej z drogi - tłumaczy dyrektorka. - Spełnienie tego wymogu realizowane jest przez zastosowanie dwóch systemów: poprzez wykorzystanie rowów przyrożnych bądź przez system kanalizacji deszczowej. Dla odcinków pomiędzy terenami zabudowanymi zakłada się wykorzystanie istniejących rowów przydrożnych. W miejscowościach zaprojektowano rozbudowę lub wymianę istniejącej kanalizacji deszczowej, która posłuży do odprowadzenia wód opadowych z utwardzonych nawierzchni poprzez projektowane wpusty deszczowe. Zebrane wody roztopowe i opadowe zostaną doprowadzone kanalizacją lub rowami trawiastymi do naturalnych odbiorników lub do zbiorników retencyjno - odparowujących. Zaprojektowano pięć zbiorników retencyjno - odparowujących. Głębokość rowów wynika bezpośrednio z konieczności nadania im spadków podłużnych celem prawidłowego odprowadzenia wody do odbiorników. W miejscach, gdzie jest to wymagane, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej zaprojektowano bariery energochłonne. Kanalizacja deszczowa jest zaprojektowana na odcinkach występowania przekroju ulicznego drogi, czyli na odcinkach zabudowanych oraz w miejscach lokalizacji zatok autobusowych. Na pozostałych odcinkach wody deszczowe są odprowadzane za pośrednictwem rowów drogowych. Bariery ochronne oraz balustrady dla pieszych stanowią urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zostaną zamontowane w obrębie przepustów oraz w przypadku występowania wysokiej skarpy nasypu. Rowy oraz zbiorniki są wykonywane zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, a bariery energochłonne zostaną zamontowane wg zatwierdzonego projektu docelowej organizacji ruchu. Rozwiązania projektowe są zgodne z przepisami obowiązującymi na dzień sporządzania projektu. Odnosząc się do wypadków i kolizji to informuję, iż ani do zarządcy drogi, ani do wykonawcy nie wpłynęły informacje o zdarzeniach drogowych. Jakiekolwiek rowy byłyby głębokie i jakiekolwiek zostałoby zaprojektowane ich zabezpieczenie, nie uchroni to użytkowników drogi przed efektami nienależytego korzystania z drogi (dostosowania się do przepisów, oznakowania tymczasowego oraz warunków atmosferycznych, nie wspominając o poruszaniu się pojazdem pod wpływem środków odurzających).

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 42

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak zwykle problem ciemnoty. Mają drogę źle dostaliby połączenia kolejowe też źle będzie bo pociągi hałasują. Lepiej było jeździć wśród drzew no tak jak się walnie w drzewo to się odbijamy jak od gumy i jedziemy dalej. Najbardziej krzyczą ci co zapierniczaja i nie patrzą się na innych.

G
Gość

Ta droga to tragedia!Strach nią jechać!Biorąc pod uwagę jak działają zimą drogowcy ta droga to zagrożenie dla życia ludzkiego!Gdzie bezpieczeństwo jak rów głęboki a droga nie posypaną i śliska

G
Gość w kość
10 grudnia, 6:18, Wielka Pardowicka:

Wpadnij do takiego rowu z załadowanym dostawczakiem i niech towar przemieści się na kabinę.

10 grudnia, 18:05, Gość:

Równie dobrze towar może ciebie ,, zaatakować,, przy nagłym hamowaniu przed pasami lub poprzedzającym pojazdem...

Nie szukajmy problemów na siłę. Użytkować zgodnie z przepisami i wszystkich ta droga będzie cieszyć

Jak będziemy racjonalną krytykę ignorować i nazywać ją szukaniem problemów to życie stanie się nieznośne.

J
Jan.

Bla,bla,bla chodzi tylko o kasę, ktoś musiał się nachapac, tak w Polsce to funkcjonuje.Nie ważne bezpieczeństwo ludzi, tylko kasa! Kto to projektował, kto odebrał? Nazwiska tych partaczy proszę, żebym wiedział jak coś się stanie komu mam dobrać się do [wulgaryzm]!!!!

G
Gość
10 grudnia, 6:18, Wielka Pardowicka:

Wpadnij do takiego rowu z załadowanym dostawczakiem i niech towar przemieści się na kabinę.

Równie dobrze towar może ciebie ,, zaatakować,, przy nagłym hamowaniu przed pasami lub poprzedzającym pojazdem...

Nie szukajmy problemów na siłę. Użytkować zgodnie z przepisami i wszystkich ta droga będzie cieszyć

T
Tom
9 grudnia, 18:23, Gość:

Mam pytanie . A na jakim poziomie miałyby rowy odwadniające ? Nad poziomem jezdni? Czy na poziomie drzew. Jak droga była stara gp pisało że na drodze są dziury i trzeba remontować . Jak już drogę remontowano gp pisało że źle ze jest bo remont. A jak już zrobiono i fajnie się jedzie to gp pisze ze są rowy . I to poniżej poziomu jezdni , gdyż wiadomo ze woda podsiąka od spodu , nie od góry.. I do tego cała sesja wyjazdowa. Ludzie byliście w górach? Tam tez nie ma barierek , ludzie wolniej jeżdżą i wypadków nie ma. Będzie to przynajmniej zabezpieczenie przed wilkami i jenotami . Żadne na jezdnie znienacka nie wybiegnie . Brawo dla wykonawców za dobra aczkolwiek ciut opóźniona robotę bo teren na tych glinach nie był łatwy .

10 grudnia, 07:37, Tom:

Oczywiste, że rowy muszą być I zawsze są pod poziomem jezdni, ale ich zadaniem jest odprowadzenie wody z jezdni, a przed podsiąkaniem wcale nie chronią. Aby zniwelować negatywne skutki podsiąkania trzeba wykonać odcinek drogi W NASYPIE(wiesz pan co to jest?), głębokie rowy tego nie załatwią. Partactwo na poziomie projektu, podobnie, które wynika z nieznajomości zasad budownictwa drogowego

10 grudnia, 9:34, Gość:

Się znalazł projektant drogowy z uprawnieniami. Jest warstwa odsączająca - poczytaj o takiej. TO był roentgen, przebudowa czy rozbudowa?? Jak prowadzisz drogę po nowym śladzie to możesz się bawić w nasypy które są kosztowne. W tym wypadku droga już była - to jakie nasypy?? Nie jest łatwo wyremontować istniejącą drogę by wszyscy byli zadowoleni. Bariery stosuje się w nasypach powyżej 3,5m - weź miarkę i pomierz

No właśnie sobie poczytaj, to się dowiesz, że rowy nie przejmą funkcji warstwy dsączającej,kiedy takiej nie ma. A obarierach to nie ja pisałem, ogarnij się chłopie

p
piotr mieczyslaw
9 grudnia, 15:50, Ktos:

Jak ktoś się boi jeździć to niech odda prawo jazdy

9 grudnia, 16:31, Tom:

Chodzi o to, że bezpieczeństwo uczestników drogi po remoncie ewidentnie zmalało

o to wlasnie chodzi - drzew przy drogach coraz mniej zmalala ilość sztywnych klientów zus to znaleziono inny sposób na oszczednosci w wyplacie emerytur...

takich rowów w kraju jest bardzo dużo - powiem wprost - ten osiol co to projektowal,wdrazal,zatwierdzil i odebral powinien lopata toto gie zniwelować !

G
Gość
9 grudnia, 18:23, Gość:

Mam pytanie . A na jakim poziomie miałyby rowy odwadniające ? Nad poziomem jezdni? Czy na poziomie drzew. Jak droga była stara gp pisało że na drodze są dziury i trzeba remontować . Jak już drogę remontowano gp pisało że źle ze jest bo remont. A jak już zrobiono i fajnie się jedzie to gp pisze ze są rowy . I to poniżej poziomu jezdni , gdyż wiadomo ze woda podsiąka od spodu , nie od góry.. I do tego cała sesja wyjazdowa. Ludzie byliście w górach? Tam tez nie ma barierek , ludzie wolniej jeżdżą i wypadków nie ma. Będzie to przynajmniej zabezpieczenie przed wilkami i jenotami . Żadne na jezdnie znienacka nie wybiegnie . Brawo dla wykonawców za dobra aczkolwiek ciut opóźniona robotę bo teren na tych glinach nie był łatwy .

10 grudnia, 07:37, Tom:

Oczywiste, że rowy muszą być I zawsze są pod poziomem jezdni, ale ich zadaniem jest odprowadzenie wody z jezdni, a przed podsiąkaniem wcale nie chronią. Aby zniwelować negatywne skutki podsiąkania trzeba wykonać odcinek drogi W NASYPIE(wiesz pan co to jest?), głębokie rowy tego nie załatwią. Partactwo na poziomie projektu, podobnie, które wynika z nieznajomości zasad budownictwa drogowego

Się znalazł projektant drogowy z uprawnieniami. Jest warstwa odsączająca - poczytaj o takiej. TO był roentgen, przebudowa czy rozbudowa?? Jak prowadzisz drogę po nowym śladzie to możesz się bawić w nasypy które są kosztowne. W tym wypadku droga już była - to jakie nasypy?? Nie jest łatwo wyremontować istniejącą drogę by wszyscy byli zadowoleni. Bariery stosuje się w nasypach powyżej 3,5m - weź miarkę i pomierz

T
Tom

Kiedy pierwsze łaty położą na tej drodze, to ktoś stwierdzi, że na płytkie rowy były😑

j
juszer

Taki sam horror a może jeszcze gorszy jest na drodze Mojusz Kartuzy.

T
Tom

To, że w górach podobne drogi są nie jest uzasadnieniem budowania we wspominanym odcinku podobnej drogi. W górach warunki zastane, czyli ukształtowanie terenu dyktuje taki wygląd drogi, taka dtoga nie jest celem sama w sobie.

Czytam niektóre komentaże i z podziwu nie mogę wyjść dla ignoranctwa coniektórych, bo wypowiadają się na temat inżynierii niemając o tym pojęcia BLADEGO

T
Tjas
9 grudnia, 17:29, Kierowca zawodowy:

Jechalem ostatnio ta trasa i rozmawialem o tym z zona,tylko czekac az dojdzie do tragedii,to jest nie do pomyslenia zrobic takie rowy naprawde jest niebezpiecznie jestem kierowca 47 lat i wiem co mowie,a tych co komentuja to mysle ze nie wiedza,albo nie widzieli o czym mowa,co za bzdury w tlumaczeniu tej budowy to tak jakbym sluchal dziennika o 19.30

9 grudnia, 18:25, Gość:

Jestes w bledzie to mozna porownac do belkotu TVN .

Jaki merytoryczny komentarz...

T
Tjas
9 grudnia, 19:38, Gość:

Nauczcie się jezdzic, to wszystko będzie okej...niedzielni kierowcy, co im polo 3,4l/100 km pali

Inżynieria drogowa jest ukierunkowana na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu, ale trzeba umieć z niej korzystać. Tutaj ktoś miał na uwadze wyłącznie odwodnienie drogi

T
Tjas
9 grudnia, 17:29, Kierowca zawodowy:

Jechalem ostatnio ta trasa i rozmawialem o tym z zona,tylko czekac az dojdzie do tragedii,to jest nie do pomyslenia zrobic takie rowy naprawde jest niebezpiecznie jestem kierowca 47 lat i wiem co mowie,a tych co komentuja to mysle ze nie wiedza,albo nie widzieli o czym mowa,co za bzdury w tlumaczeniu tej budowy to tak jakbym sluchal dziennika o 19.30

👍👍👍

N
Niktoś

Opublikować przy drodze zdjęcia i nazwiska projektantów tego toru surwiwalowego. Ktoś się zdenerwuje i w nocy to zasypie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3