Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Goodyear

Jerzy Derenda
Na rynku jest duży wybór opon. Producenci już rozpoczęli zimową ofensywę.

W ubiegłym tygodniu zaprezentowaliśmy opony Kormoran (Snowpro przeznaczone do szerokiej gamy samochodów osobowych), Kleber (Krisalp HP przeznaczone do limuzyn i samochodów o dużej pojemności silnika), Goodrich (BFGoodrich Winter G przeznaczona dla samochodów klasy średniej i wyższej), Michelin (Alpin drugiej generacji) i Dunlop (Winter Sport M3).

Goodyear

Opony Goodyear Ultra Grip w ciągu minionych 20 lat wywalczyły sobie prawo obywatelstwa na polskich drogach.
Nowa wersja zimowa Goodyear Ultra Grip 6 wykonana pierwszy raz w technologii 3D-BIS (system trójwymiarowego blokowania wzajemnych pozycji klocków) przełamuje wszystkie standardy poprzedniczki.
Specjalnie wzmocniona sekcja środkowej rzeźby bieżnika redukuje opory toczenia i poprawia stabilność jazdy. Dodatkowy, schodkowy układ krzywizn klocków zwłaszcza w przedniej części osi opony decyduje o dobrej przyczepności.
Coraz częściej producenci opon zimowych zalecają zmianę opon zimowych na nowe, gdy głębokość bieżnika schodzi poniżej 4 mm (choć kodeks drogowy dopuszcza 1,6 mm).
Opony proponuje się z indeksem prędkości Q i T w rozmiarach od 145/80 R 13 do 205/60 R 15.

Dębica

Firma TC Dębica SA poleca opony D-124 do jazdy tak latem, jak i zimą. W ofercie jest obecnie 6 rozmiarów. Jest też opona całoroczna NAVIGATOR z cechami opony zimowej.
Żebrowa budowa bieżnika zapobiega aquaplaningowi i minimalizuje hałas. Opona jest też odporna na ścieranie. Dostępnych jest 14 rozmiarów.
Frigo Directional jest oponą zimową o bieżniku kierunkowym przeznaczoną do samochodów klasy średniej i wyższej. Specjalna rzeźba bieżnika, duża liczba nacięć lamelkowych i mieszanka zapewniająca elastyczność w ciężkich warunkach zimowych, rozbudowana strefa barkowa gwarantują duże przebiegi i bezpieczną jazdę. Firma udziela dożywotniej gwarancji na te opony. Dla kierowcy oznacza to nie tylko pewność jazdy ale i zakupu.

Fulda

Niemiecka Fulda wystąpiła z zupełnie nową oponą zimową Fulda Kristall Montero. Góruje ona zdecydowanie nad swoją poprzedniczką. Zwiększono przyczepność na mokrej nawierzchni (redukcja zjawiska aquaplaningu o 25 proc.) oraz przyczepność na śniegu i lodzie. Udało się to osiągnąć dzięki dodaniu do mieszanki gumowej związków krzemu (silica) oraz gęstemu pokryciu bieżnika opony rowkami promieniowymi, co polepsza rozkład ciśnienia, poprawia przyczepność i wydłuża czas eksploatacji. Przebiegi są teraz dłuższe o 25 proc.
W następstwie zmiany konfiguracji klocków i zwiększenia stopnia pokrycia opony lamelkami zmalał poziom hałasu i wibracji. Wskaźnik zużycia opony zimowej poniżej 4 mm przypomina kierowcy, że odtąd poziom bezpieczeństwa a tym samym przyczepność opony drastycznie się zmniejsza.
Opony dostępne są w indeksach prędkości Q i T z prędkością 160 lub 190 km/godz.

Pirelli

Zacznijmy od opony P2500 Euro zaprojektowanej z myślą o samochodach małej i średniej pojemności skokowej, z indeksami prędkości T (do 190 km/godz.) i H (do 210 km/godz.). Jest to opona uniwersalna typu M+S (Mud+ Snow (błoto i śnieg), sprawdzająca się zwłaszcza w warunkach miejskich. Odznacza się ona kierunkowym bieżnikiem z szerokimi podłużnymi rowkami i dużymi profilowanymi rowkami. Do produkcji użyto mieszanki na bazie krzemionki. Stąd jej dobra przyczepność w niskich temperaturach, na śliskim podłożu. Sprawdza się podczas nagłej zmiany nawierzchni, mocnego hamowania i pokonywania ostrych zakrętów. Zapobiega powstawaniu aquaplaningu. Ponadto opona odznacza się sportowym, indywidualnym wyglądem.

Sawa

Eskimos S3 to pierwsza opona o bieżniku kierunkowym tej marki z przeznaczeniem do samochodów klasy średniej i wyższej. Góruje nad swoja poprzedniczką Eskimos S2, gdyż lepiej odprowadza wodę na mokrych nawierzchniach oraz ma pełniejszy kontakt z nawierzchnią drogi. Dodanie do składu mieszanki krzemionki poprawiło elastyczność opony i właściwości fizyczne podczas mrozów. Opona dostępna jest w 15 rozmiarach z indeksami prędkości: T- do 190 km/godz. i H - do 210 km/godz.

Semperit

Sport Grip jest opona sprawdzającą się w trudnych warunkach zimowych. Wysokie oceny zyskała podczas testów na trasach alpejskich w Austrii. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii w budowie bieżnika, nacięciom i mieszance z dodatkiem silikonu z domieszką polimeru, jest bardzo bezpieczna zimą. Dodatkowo ma wzmocnione czoło bieżnika i blokowe ustawienie rzeźby w części centralnej co pozwala na pełne przenoszenie mocy silnika i lepsze hamowanie. Pokrycie potrzeb polskiego rynku sięga 84 proc.

Toyo

Japońska opona Snowprox charakteryzuje się nowatorską technologią produkcji polegająca nie tylko na zmianie bieżnika i konstrukcji lameli, ale również wnętrza czyli karkas. W teście przyspieszania pod górę, opona ta okazała się skuteczniejsza od poprzedniczki o blisko 9 proc. Otwarta budowa lameli i konstrukcja centralnego rowka umożliwia jest doskonałe odprowadzanie wody i błota. Zmieniona konstrukcja wnętrza z podwyższonym pasem barkowym oraz długimi kątami natarcia zapewniają dobrą jazdę po śniegu. Zmiany konstrukcyjne dały przyrost powierzchni o 8 proc. co również wpływa na bezpieczną jazdę.
Jest także nowa wielosezonowa opona radialna Vario -V1. Charakteryzuje się skutecznym odprowadzaniem wody, przyczepnością w różnych warunkach pogodowych, także na śniegu. Wzmocniona mieszanka siliki zmniejsza opory toczenia i poprawia warunki trakcyjne.

Nokian

Fińska nokian NRW zdobywała liczne wyróżnienia w plebiscytach użytkowników. Jej zimowa następczyni Nokian WR o rozmiarze 235/50 R 18W jest unikatem w świecie. Jedyna odznacza się indeksem prędkości do 270 km/ godz. Możliwe jest to wskutek zastosowania nowej mieszanki gumowej z dodatkiem siliki w unikatowej technologii HDS. Opona adaptuje się do warunków drogowych w zależności od temperatury i rodzaju nawierzchni, mając tym samym zwiększoną przyczepność i długowieczność. Testy na wielu torach wykazały większą od poprzedniczki żywotność aż o 15 proc. i mniejsze zużycie paliwa. Opona ma kształt litery V otwierającej się na boki. Jest bardzo cicha, znacznie poniżej norm, jakie w Unii będą obowiązywać od 2003 roku Zauważa się nowy kształt lamelek na bokach opony, gdzie komórkowe krawędzie decydują o największej przyczepności. Jest specjalny wskaźnik stopnia zużycia opony. Jeszcze inny wskaźnik Info Pin na boku opony sygnalizuje oblodzenie trasy zmieniając kolor z zielonego na czarny. Podaje on również pozycję opony w samochodzie umożliwiając jej założenie na odpowiednią felgę, np. podczas wymiany na zimowe.
Hakkapellittę 1 przygotowano z myślą o autach jeżdżących w szybko zmieniających się warunkach pogodowych. Cechuje się ona jednym z najwyższych na świecie wskaźników odporności na zjawisko aquaplaningu. Zimowa Hakkapellitta Q jest przeznaczona dla pojazdów poruszających się w niezwykle trudnych warunkach pogodowych Północnej Europy. Umożliwia bezpieczną jazdę na każdej nawierzchni po oblodzoną włącznie. Spiralne sipingi zapewniają dobrą sterowność pojazdu. Indeks prędkości Q- do 160 km/godz. Hakkapellitty NRW poszukują kierowcy jeżdżący podczas zmiennych warunków klimatycznych. Odznacza się dobrą przyczepnością na każdej nawierzchni. Opony mają indeksy prędkości: T- do 190 km/godz., H - do 210 km/godz., i V - do 240 km/godz.
W ten sposób, mamy nadzieję, choć w części przybliżyliśmy państwu najnowsze propozycje głównych światowych producentów opon.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza