Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Górski, czy miejski? Wybierz najlepszy dla siebie rower

Krzysztof Piotrkowski
Mikołaj Zielant w swoim sklepie rowerowym.
Mikołaj Zielant w swoim sklepie rowerowym. Fot. Krzysztof Tomasik
Turystyczny, górski, miejski czy szpanerski? Jaki rower wybrać, aby nie żałować. Dziś pomagamy czytelnikom w podjęciu decyzji. Jednak nawet najlepszy i najdroższy rower nic nie da, jeśli zabraknie chęci do jazdy.

Przed kupnem odpowiedniego roweru powinniśmy się zastanowić, gdzie będziemy nim jeździli. Jeśli do pracy, a droga jest płaska, asfaltowa z kilkoma tylko kra­węż­nikami i mało istotnymi przeszkodami, najlepszy będzie lekki i szybki rower miejski na wąskich oponach.

Jednak takich dróg u nas jest jak na lekarstwo, dlatego na polskie warunki najbardziej odpowiedni jest rower turystyczny (tzw. trekkingowy). Ma bardzo solidną budowę, przerzutkę i jest właściwie uniwersalny. Świetnie prowadzi się w mieście i na leśnych duktach.

Jeśli rowerem będziemy jeździli niemal wyłącznie po nawierzchniach gruntowych, np. piaszczystych, łąkach, lasach, kupujemy typowy rower górski z grubymi oponami i dobrą amortyzacją.

Gdzie kupić rower

Do wyboru mamy trzy podstawowe możliwości: internet, hipermarket, sklep rowerowy. Najtaniej będzie w dwóch pierwszych miejscach, ale jest to związane z pewnym ryzykiem.

- Rower kupiony w hipermarkecie nie jest gotowy do jazdy - ostrzega Krzysztof Grzeszczak, właściciel serwisu rowerowego w Słupsku.

- Większość części nie jest dobrze skręconych, dlatego nie można od razu wsiadać i jechać. Grozi to wypadkiem lub szybszym zużyciem części roweru.

Dlatego po zakupie najpierw należy sprawdzić wszystkie elementy. Można to zrobić samemu, jednak w warsztacie mamy pewność, że zrobią to nam dobrze. Usługa kosztuje około 30 złotych. Poza tym w dużym markecie nie liczmy na fachową poradę przy wyborze roweru.

- Zdarza się, że już nowy rower ma wady, które go przekreślają - mówi serwisant.

- Krzywa rama, scentrowane koła, jeśli ktoś się na tym nie zna, łatwo może kupić bubel.
Dlatego najpewniej jest kupować rowery w specjalistycznych sklepach, z których rowerem można wyjechać zaraz po zakupie. Dobry nowy rower można kupić od około 600-700 złotych w górę. Taniej dobry rower można kupić z drugiej ręki z ogłoszenia (jednak wtedy również należy przed jazdą zrobić przegląd w serwisie) lub w komisie rowerowym.

Rower dla każdego

Rowery dziecięce zaczynają się od około 300 złotych. Poza kolorami i wyglądem różnią się materiałem (stal lub aluminium) i jakością wykonania. Uwagę zwracamy na to, jak wyglądają dodatkowe dwa kółka podporowe montowane przy tylnej piaście. Im solidniejsze, tym dłużej będą służyły. O inne wady i zalety najlepiej zapytać sprzedawcę.

- W każdym wypadku należy się o wszystko pytać - zachęca Mikołaj Zielant, właściciel sklepu rowerowego w Słupsku. - Klient na pewno nie zostanie wprowadzony w błąd, właścicielowi zawsze zależy, żeby wyszedł zadowolony i do niego wracał.

Największy wybór jest w rowerach młodzieżowych. Wciąż najbardziej popularne są rowery górskie w cenie kilkuset zotych. Jednak coraz częściej młodzież chce mieć modny rower, jak na przykład bmx (powyżej tysiąca zł), na którym można wykonywać różne ewolucje lub solidny rower zjazdowy z mocnym amortyzatorem (około 2-3 tys. zł), który pozwala na szaleństwa typu downhill (z ang. jazda z górki
w trudnym terenie).

Dla dorosłych są rowery o średnicy koła 26 i 28 cali. Im koło większe, tym szybciej można jechać. Mniejsze koła mają zazwyczaj grubsze opony i łatwiej rower prowadzi się w trudniejszym terenie. Wybór jest ogromny, ceny od 700 do ponad dwóch tysięcy złotych. Poza jakością, rowery różnią się konstrukcją (np. z amortyztorem), stylistyką, wyposażeniem, rodzajem napędu i wytrzymałością. Sprzedawcy zawsze należy powiedzieć, kto będzie jeździł na rowerze. Na przykład dla osoby otyłej poleci rower, który na oko niczym się nie różni, jednak ma wzmocnione koła i ramę. Dla osoby starszej najlepszy będzie rower uniwersalny z napędem w piaście, który jest właściwie bezobsługowy i może służyć wiele lat.

Należy zawsze zwrócić uwagę, jaki osprzęt dostajemy w cenie roweru. Do prawidłowej jazdy niezbędne jest światło przednie i tylne, ponadto sprawdźmy, czy w komplecie są błotniki, bagażnik i pompka.

Rower - podobnie - jak samochód, może wiele powiedzieć o swoim właścicielu.

Jeśli chcemy być bardzo widoczni i wzbudzać zazdrość, kupmy rower specjalistyczny, na przykład wypasioną kolarzówkę za ponad dwa tysiące złotych, lub szpanerski, na przykład amerykański beach cruiser. Masywna, elegancko wyprofilowana rama, dwa bagażniki i potężne grube opony robią wrażenie. Cena również - około 2,5 - 3,5 tysiąca złotych.

Ile kosztuje osprzęt

Kask od 40 do ponad 100 złotych, siodełko od 40 do ponad 100 złotych, prędkościomierz od 30 do ponad 100 zł, rękawiczki bez palców od 10 złotych.

Popularne rowery

1. Rower dla dziecka do 6 lat. Cena od 350 do 700 złotych
2. Rower dla chłopca 7-12 lat. Cena od 500 do ponad tysiąca zł.
3. Rower dla dziewczynki 7-12 lat. Cena od 500 do ponad 1000 złotych
4. rower turystyczny, uniwersalny Cena ok. 1 - 2 tys. zł (męski)
5. Rower turystyczny, uniwersalny. Cena ok. 1 tys. - 2 tys. zł (damski)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza