Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hamuj bezpiecznie

ARTUR KOSTECKI [email protected]
By uniknąć niezbyt tanich wizyt u mechanika powinniśmy dbać o nasze hamulce: i główny, i ręczny.
By uniknąć niezbyt tanich wizyt u mechanika powinniśmy dbać o nasze hamulce: i główny, i ręczny.
Wszyscy wiemy, że hamulce to jedne z najważniejszych elementów w naszym aucie.

Dlatego też bardzo ważną sprawą jest odpowiednia dbałość o ich sprawność. Pozwoli nam to uniknąć przykrych niespodzianek na drodze.

Zdecydowana większość kierowców przywiązuje dużą wagę do hamulca głównego. Często jednak zapominamy, że ręczny, czy jak kto woli postojowy jest również istotny.

Zasada jest ta sama

W samochodach, które obecnie jeżdżą po naszych drogach, hamulec ręczny można uruchomić na kilka sposobów. Najczęściej jest to tradycyjna dźwignia lub dodatkowy pedał, albo przycisk. To jednak nie ma większego znaczenia, ponieważ sama zasada działania hamulca ręcznego jest wszędzie niemal taka sama.

I co istotne w tym przypadku występują podobne usterki. Zarówno hamulec z ręczną dźwignią, jak i z pedałem powoduje napięcie linki i blokadę kół naszego samochodu.

Elektryczny bardziej wygodny

W przypadku hamulca uruchamianego przy pomocy przycisku zastosowano silnik elektryczny, na którym spoczywa obowiązek unieruchomienia kół. Wielu kierowców bardzo sobie chwali takie rozwiązanie. Nie musimy bowiem stosować siły, by zaciągnąć hamulec ręczny.

Na rynku dostępne są modele aut, w których uruchamiany elektrycznie hamulec postojowy zaczyna działać automatycznie. Wystarczy, że zgasimy silnik. Później, gdy chcemy kontynuować jazdę włączamy silnik ponownie, a hamulec zostaje zwolniony. Prosto i wygodnie.
Linka może się psuć

Elementem hamulca ręcznego, który jest najbardziej narażony na usterki jest rzecz jasna linka. Osłona, w której znajduje się linka jest narażona na częste uszkodzenia.

Wtedy część ta koroduje, a co za tym idzie hamulec szwankuje. Jeżeli mamy z tyłu tarcze hamulcowe, możemy przy odrobinie wysiłku cofnąć np. zaciągniętą linkę. Gorzej jest, jeśli mamy zamontowane szczęki. Wówczas konieczna będzie ingerencja serwisanta.

Awarie są bolesne

Na auto z jakim hamulcem ręcznym powinniśmy się zdecydować? Co kierowca to inna opinia. Jedni chwalą sobie urządzenie ze standardową dźwignią, bo jest proste i - jak twierdzą - mniej zawodne.

Dla przykładu elektryczny mechanizm jest najbardziej skomplikowany technologicznie, więc jego awarie mogą być bardziej bolesne dla naszego portfela.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza