Chociaż priusy jeżdżą po naszych drogach już wiele lat, wciąż wywołują zdziwienie ale też skupiają na sobie uwagę. I jeszcze jedno. Napędy hybrydowe nadal są dal wielu zagadką. Często zagadywani podczas testu odpowiadaliśmy na zasadnicze pytanie: na czym polega hybryda?
Chociaż bryła priusa drugiej generacji nie należy do klasycznych kształtów, to nie o wygląd oczywiście chodzi. Serce hybrydy to jego silniki, spalinowy o pojemności 1,5 l i elektryczny (poj. 500 Volt), które w sumie dają moc około 120 KM. Wystarczyły, byśmy do 100 km/h rozpędzili się w 11 s. Skrzynia automatyczna.
Monitor podglądowy
Wnętrze priusa bardziej zaskakuje, przynajmniej na początku, niż kształt nadwozia.
Kokpit nie jest typowy. Nie mamy klasycznych zegarów wskazujących obroty, prędkość itd. W tunelu pod szybą są elektroniczne wyświetlacze.
W kierownicy mamy wbudowane sterowniki głośności radia, ustawiania stacji, klimatyzacji czy telefonu. To praktyczny wymysł. Sprawdzał się w czasie jazdy.
Ważnym elementem jest duży monitor, na którym możemy śledzić m.in. wielkość spalania paliwa. Pokazuje przede wszystkim, kiedy auto napędzane jest energią z silnika spalinowego, elektrycznego czy z obydwu jednocześnie. Ale widzimy także, kiedy energia kinetyczna z napędu ładuje baterię generatora elektrycznego.
Testowany model w wersji sol wyposażony był również w nawigację satelitarną i inteligentny kluczyk.
Akumulatory wspomogą
Silnik uruchamiamy przyciskiem startera. O tym, że już pracuje orientujemy się po wyświetlaczach. Silnika elektrycznego bowiem w ogóle go nie słychać. Włącza się kiedy przekraczamy 40 km/h bądź kiedy ruszamy mocno wciskając pedał gazu. Tylko na silniku elektrycznym, jeśli bateria jest maksymalnie naładowana, można przejechać około 2 km.
Kiedy stajemy na światłach, silnik spalinowy automatycznie się wyłącza. Dlatego najbardziej ekonomicznie hybrydą jeździmy po mieście. Nie udało nam się jednak zejść poniżej 5 l/100 km w mieście, choć to nie jest zły wynik.
Ekologiczność hybrydy nie podlega dyskusji.
- Na 1 kilometr prius wydziela 104 g CO2 - podkreśla Maciej Kotowicz z salonu Toyota Kozłowski Szczecin, który nam udostępnił auto do testów. - Dla porównania malutka toyota IQ z litrowym silnikiem wydziela 112 g CO2.
Wnętrze priusa jest wygodne, bardzo przestronne. Bagażnik ma prawie 410 l pojemności, ale można ją zwiększyć składając siedzenia.
Udało nam się przekroczyć 170 km/h, ale komfortowa prędkość na autostradzie tym modelem, to 140 km/h. na pewno nie jest to samochód dla osób o zacięciu sportowym, silnik nie jest dynamiczny. Ale jest to auto wygodne, ekologiczne, bezpieczne.
Dane techniczne i wyposażenie
Toyot prius sol + navi
dł. - 4450 mm, szer. - 1725, wys. - 1490
silnik - splin. - 1,5 l, elektr. - 500V
moc dodana - 120 KM
prędkość max. - 170 km/h
przysp. - 10,9s./0-100km/h
spalanie - m -5l, poza m. - 6 l, śr. - 5,5 l/100 km
wyposażenie - 8 pod. pow., systemy stabilizacji pojazdu, kontroli trakcji, wspomaganie kierownicy, ABS+EBD+BA, elekt. ster. aut. skrz. bieg., elektryczna klimat.,"inteligentny kluczyk", pełna elektryka, radio, MP3, WMA, 6 głośników, nawigacja satelitarna, komputer pokładowy, zestaw głośnom. + Bluetooth, inteligentny system parkowania.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?