Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hybrydowa jazda priusem

Piotr Jasina [email protected] Fot. Marcin Bielecki
Testowany model priusa z nawigacją kosztuje ponad 120 tys. zł.
Testowany model priusa z nawigacją kosztuje ponad 120 tys. zł.
NASZ TEST Toyota, jak żaden inny koncern samochodowy, stawia na ekologiczne napędy hybrydowe. "Głos" testował model prius, który jest pierwszą seryjną hybrydą na świecie.

Chociaż priusy jeżdżą po naszych drogach już wiele lat, wciąż wywołują zdziwienie ale też skupiają na sobie uwagę. I jeszcze jedno. Napędy hybrydowe nadal są dal wielu zagadką. Często zagadywani podczas testu odpowiadaliśmy na zasadnicze pytanie: na czym polega hybryda?

Chociaż bryła priusa drugiej generacji nie należy do klasycznych kształtów, to nie o wygląd oczywiście chodzi. Serce hybrydy to jego silniki, spalinowy o pojemności 1,5 l i elektryczny (poj. 500 Volt), które w sumie dają moc około 120 KM. Wystarczyły, byśmy do 100 km/h rozpędzili się w 11 s. Skrzynia automatyczna.

Monitor podglądowy

Wnętrze priusa bardziej zaskakuje, przynajmniej na początku, niż kształt nadwozia.

Kokpit nie jest typowy. Nie mamy klasycznych zegarów wskazujących obroty, prędkość itd. W tunelu pod szybą są elektroniczne wyświetlacze.

W kierownicy mamy wbudowane sterowniki głośności radia, ustawiania stacji, klimatyzacji czy telefonu. To praktyczny wymysł. Sprawdzał się w czasie jazdy.

Ważnym elementem jest duży monitor, na którym możemy śledzić m.in. wielkość spalania paliwa. Pokazuje przede wszystkim, kiedy auto napędzane jest energią z silnika spalinowego, elektrycznego czy z obydwu jednocześnie. Ale widzimy także, kiedy energia kinetyczna z napędu ładuje baterię generatora elektrycznego.

Testowany model w wersji sol wyposażony był również w nawigację satelitarną i inteligentny kluczyk.

Akumulatory wspomogą

Silnik uruchamiamy przyciskiem startera. O tym, że już pracuje orientujemy się po wyświetlaczach. Silnika elektrycznego bowiem w ogóle go nie słychać. Włącza się kiedy przekraczamy 40 km/h bądź kiedy ruszamy mocno wciskając pedał gazu. Tylko na silniku elektrycznym, jeśli bateria jest maksymalnie naładowana, można przejechać około 2 km.

Kiedy stajemy na światłach, silnik spalinowy automatycznie się wyłącza. Dlatego najbardziej ekonomicznie hybrydą jeździmy po mieście. Nie udało nam się jednak zejść poniżej 5 l/100 km w mieście, choć to nie jest zły wynik.

Ekologiczność hybrydy nie podlega dyskusji.

- Na 1 kilometr prius wydziela 104 g CO2 - podkreśla Maciej Kotowicz z salonu Toyota Kozłowski Szczecin, który nam udostępnił auto do testów. - Dla porównania malutka toyota IQ z litrowym silnikiem wydziela 112 g CO2.

Wnętrze priusa jest wygodne, bardzo przestronne. Bagażnik ma prawie 410 l pojemności, ale można ją zwiększyć składając siedzenia.

Udało nam się przekroczyć 170 km/h, ale komfortowa prędkość na autostradzie tym modelem, to 140 km/h. na pewno nie jest to samochód dla osób o zacięciu sportowym, silnik nie jest dynamiczny. Ale jest to auto wygodne, ekologiczne, bezpieczne.

Dane techniczne i wyposażenie

Toyot prius sol + navi
dł. - 4450 mm, szer. - 1725, wys. - 1490
silnik - splin. - 1,5 l, elektr. - 500V
moc dodana - 120 KM
prędkość max. - 170 km/h
przysp. - 10,9s./0-100km/h
spalanie - m -5l, poza m. - 6 l, śr. - 5,5 l/100 km
wyposażenie - 8 pod. pow., systemy stabilizacji pojazdu, kontroli trakcji, wspomaganie kierownicy, ABS+EBD+BA, elekt. ster. aut. skrz. bieg., elektryczna klimat.,"inteligentny kluczyk", pełna elektryka, radio, MP3, WMA, 6 głośników, nawigacja satelitarna, komputer pokładowy, zestaw głośnom. + Bluetooth, inteligentny system parkowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza