Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hybrydowe rio!

Redakcja
Silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 90 KM wspomagany jest elektrycznym o mocy 12 kW.
Silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 90 KM wspomagany jest elektrycznym o mocy 12 kW.
Kia Motors wprowadza na rynek specjalną wersję samochodu rio hybryd. Europejska premiera miała miejsce na salonie genewskim.

Samochód wyposażony jest w unikalny zespół napędowy, składający się z silnika benzynowego o pojemności 1,4 litra, synchronicznego silnika elektrycznego na prąd zmienny o mocy 12 kW oraz bezstopniowej skrzyni biegów CVT.

Silnik benzynowy z układem zmiennych faz rozrządu CVVT ma moc 90 KM. Silnik elektryczny o magnesach trwałych umieszczony jest pomiędzy jego kołem zamachowym a skrzynią przekładniową i wspomaga jednostkę spalinową w trakcie ruszania z miejsca, przyspieszania i pokonywania wzniesień. Podczas spokojnej jazdy silnik elektryczny nie pracuje, a w czasie hamowania działa jako generator prądu (odzyskując energię hamowania) i doładowuje baterię akumulatorów.

Sterowaniem pracą zespołu napędowego zajmuje się komputer pokładowy, który m.in. wyłącza oba silniki podczas trwającego dłużej niż kilka sekund postoju i uruchamia je automatycznie.

Bezstopniowa skrzynia

Silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 90 KM wspomagany jest elektrycznym o mocy 12 kW.

Po raz pierwszy w samochodzie marki KIA zastosowano bezstopniową skrzynię biegów CVT. Ten rodzaj przekładni posiada nieskończoną liczbę przełożeń zmienianych w sposób całkowicie płynny i umożliwia optymalne wykorzystanie mocy oddawanej przez zespół napędowy.

Rio hybryd przyspiesza do 100 km/h w czasie 12,2 sekund i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h - przy średnim zużyciu 5,29 l benzyny na 100 km. W porównaniu ze "zwykłą" Kia rio poziom emisji szkodliwych składników spalin został zredukowany o 37 proc. a zużycie paliwa spadło o 44 proc.

W celu obniżenia zapotrzebowania na moc i zużycia paliwa zastosowano szereg komponentów z lekkich materiałów - m.in. pokrywę silnika i bagażnika oraz szkielety przednich foteli wykonano z aluminium a koła z lekkiego stopu, zastosowano ogumienie o niskim współczynniku tarcia oraz elektryczne (a nie hydrauliczne) wspomaganie przekładni kierowniczej. Efektem jest zmniejszenie masy rio hybrid o 220 kg - czyli o 23 proc. w porównaniu ze standardową konstrukcją stalową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza