Ile może zarobić kierowca? Dużo, nawet jeśli umowę z firmą zacznie od kursu na ciężarówkę

AIPZaktualizowano 
Janusz Wojtowicz / Polska Press
Od 5 do 8,5 tysiąca PLN na rękę. Tyle może zarobić kierowca ciężarówki w polskim przedsiębiorstwie transportowym. Jak to możliwe, skoro będzie zatrudniony na najniższą krajową, która w 2019 roku wyniesie 2250 PLN brutto miesięcznie? Na wynagrodzenie truckera składa się jeszcze wiele innych elementów wynikających ze specyfiki zawodu. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając pracę „za kółkiem” oraz co może przynieść przyszłość, podpowiadają eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców

- Analiza zatrudnienia kierowców w polskich firmach transportowych przeprowadzona przez OCRK1 wskazuje, że osób młodych zatrudnionych na tym stanowisku z roku na rok przybywa. Nadal największy odsetek stanowią doświadczeni czterdziestolatkowie2, jednak pracowników w przedziale wiekowym 20-29 lat jest coraz więcej. To młodzi adepci zawodu, którzy przemierzają pierwsze kilometry zazwyczaj po kraju, w podwójnej obsadzie. Dopiero poznają tajniki codziennej pracy, warto jednak, by już na początku tej drogi znali swoje prawa i możliwości dotyczące systemu pracy oraz płacy – mówi Bartłomiej Zgudziak, ekspert OC

Co młodych przyciąga i dlaczego?

.
A w ciągu najbliższych siedmiu lat ilość wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 tysięcy. Obecnie przedsiębiorcy kuszą szczególnie młodych dofinansowaniem lub finansowaniem w pełni zdobycia uprawnień do prowadzenia pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Kuszą również zarobki, bo wynagrodzenie niedoświadczonego kierowcy wykonującego trasy międzynarodowe zazwyczaj będzie się składać z niskiej podstawy ale wysokich zwrotów kosztów z tytułu podróży służbowej.

– Przedsiębiorca winien wypłacić podstawę najpóźniej do 10 dnia kolejnego miesiąca. Aby dotrzymać terminu tej wypłaty z uwagi na mobilny charakter pracy kierowcy oraz konieczność dokładnych wyliczeń przysługującego wynagrodzenia, pracodawca ustala tzw. ryczałty za pracę w nocy oraz w godzinach nadliczbowych, a także zaliczkę za dyżur. Taka struktura rozliczenia ma na celu późniejsze sprawdzenie, czy stały dodatek pokrył pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych i dyżurach oraz wykazanie ewentualnego wyrównania do dodatku do pensji z tytułu pracy za granicą. Na przykład w Niemczech, Francji czy Austrii obowiązują różne stawki płacy minimalnej – wyjaśnia Zgudziak.

Według ostrożnych szacunków w Polsce może brakować obecnie aż 100 tysięcy kierowców

- Przykładowa struktura wynagrodzenia młodego kierowcy w 2019 roku może wyglądać następująco: 2000 PLN wynagrodzenie zasadnicze, 250 PLN wynagrodzenie za dyżur, 200 PLN ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych, 50 PLN ryczałt za pracę w godzinach nocnych. Łączne miesięczne wynagrodzenie przy takich założeniach to 2500 PLN brutto, kwota na rękę wyniesie zatem około 1800 PLN. Do tego należy doliczyć oczywiście należności z tytułu krajowej lub zagranicznej podróży służbowej. W tej pierwszej kierowcy przysługuje dieta w wysokości 30 PLN oraz ryczałt za nocleg, w wysokości 45 PLN. Przykładowe przeliczenie należności z tzw. krajówki dla kierowcy, który przepracował cały miesiąc i wracał na każdy weekend do bazy, prezentują poniższe dane z programu 4Trans – dodaje ekspert OCRK.

Łącznie z tytułu służbowej podróży krajowej młody kierowca mógłby więc zarobić 1485 PLN, co z podstawą daje nieco ponad 3200 PLN netto.

Za granicą można więcej?

W transporcie międzynarodowym pracodawca może wybrać stawkę diety zagranicznej. Minimalna kwota za dobę w takiej podróży to 30 PLN, a maksymalna określona jest w załączniku do rozporządzenia w sprawie podróży służbowych1. Na przykład w Niemczech maksymalna dieta za dobę wyniesie 49 euro, we Francji 50 euro. Ważny jest też zwrot kosztów z tytułu noclegów, a ten najczęściej wypłacany jest w formie ryczałtu za nocleg. Według niemieckich stawek będzie to równowartość 37,5 euro, we Francji aż 45 euro.

- Młode pokolenie kierowców chce zarabiać jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie. Przedsiębiorca, wypłacający diety i ryczałty za nocleg, w całości zwraca koszty z tytułu podróży służbowej swojemu pracownikowi. Należności te są wolne od podatku i składek ZUS do limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 2013 roku3. Taka struktura zarobków, tj. niska część opodatkowana i oskładkowana, a wysoka składowa pensji na rękę, jest najbardziej pożądana przez młodych – komentuje Bartłomiej Zgudziak.

W zależności od wypłacanej diety zagranicznej w przedsiębiorstwie - łączny zarobek kierowcy mógłby się kształtować w granicach od około 5 do 8,5 tysiąca PLN.

Co może się zmienić z Pakietem Mobilności?

Duże zmiany czekają firmy w transporcie międzynarodowym. Dyskusja na temat zakresu stosowania w sektorze transportu zasady „równej płacy za tę samą pracę w tym samym miejscu” nadal trwa. Ostatnia dyskusja dotyczyła scenariusza, zgodnie z którym transgraniczne przewozy drogowe będą zwolnione od nowych przepisów do 10 dni w miesiącu, a kabotaż i transport kombinowany będzie nimi w całości objęty. Najnowsza propozycja zakłada z kolei objęcie zasadami delegowania kabotażu oraz transportu z załadunkiem i rozładunkiem w krajach trzecich, bez przewozów typowo dwustronnych. Dla przedsiębiorców oznacza to, że nie mają żadnych podstaw do właściwego i opartego na konkretach planowania przyszłych kosztów związanych z wynagrodzeniami kierowców w transporcie międzynarodowym, ponieważ w dalszym ciągu regulacje opierają się na nieszczegółowej „starej” dyrektywie 96/71. Projekty przepisów wróciły ponownie do dalszych prac komisji TRAN.
- Nie ma jednak żadnej pewności, że zasady akceptowalne dla PE, a później także Rady UE i KE zostaną szybko wypracowane. Z pewnością każda z zainteresowanych stron będzie chciała znaleźć i zatwierdzić optymalne rozwiązanie przed kolejnymi wyborami w 2019 roku. Jednak już teraz polscy przedsiębiorcy mogą podjąć pewne kroki w celu ograniczenia skutków zmian, np. poprzez modyfikację struktury wynagradzania kierowców, automatyzację pracy przy rejestrowaniu czasu pracy w różnych krajach czy choćby podejmowanie rozmów i negocjacji z kontrahentami w związku ze wzrostem kosztów pracowniczych wynikających z dyrektywy o delegowaniu pracowników – mówi Kamil Wolański, ekspert OCRK.

Polski dialog?

Na rozwiązanie czeka również rewolucyjny projekt zmian w ustawie o czasie pracy kierowców, zaproponowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Sytuacja jest związana nie tylko z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który to poddał w wątpliwość w ogóle sens istnienia instytucji podróży służbowej w przypadku pracowników stale przemieszczających się (kierowców), ale również
z Pakietem Mobilności. Nowelizacja ustawy miała być odpowiedzią na regulacje lobbowane przez kraje zachodnie, które oprócz podwyżki wynagrodzenia minimalnego oraz nakładu obowiązków administracyjnych, planowały należności związane z podróżą służbową wyłączyć z płacy minimalnej, co przy obecnej strukturze wynagrodzenia kierowców wiązałyby się z ogromnym wzrostem kosztów pracowniczych.

Ogromne problemy z kolejną waloryzacją emerytur i rent. Kliknij w ten tekst i poznaj szczegóły!

- W przypadku przyjęcia proponowanych zmian, nowe przepisy podniosą całkowite koszty zatrudnienia kierowcy od 5% do nawet 35% w zależności od przedsiębiorstwa, ale z drugiej strony zabezpieczą firmy przed zachodnią płacą minimalną. Zmienione regulacje nie uproszczą także prawidłowego wyliczania wynagrodzeń, gdyż w celu zastosowania ulg przysługującym pracownikom delegowanym, konieczne będzie określenie tak zwanych wirtualnych diet przysługujących w każdym kraju delegowania. Zgodnie z projektem, obowiązkowa dla wszystkich pracowników będzie też pełna ewidencja czasu pracy. Jest dużo pytań i wątpliwości związanych z tym projektem. Czekamy na rozwój sytuacji. Jest to z pewnością, wraz z Pakietem Mobilności, jeden z najważniejszych tematów dotyczących wynagradzania kierowców w Polsce – komentuje Kamil Wolański, OCRK.

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Materiał oryginalny: Ile może zarobić kierowca? Dużo, nawet jeśli umowę z firmą zacznie od kursu na ciężarówkę - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 21

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
Marcin kierowca

I co zazdrościcie dzis zarobie 0d 6 do 8 tyś zloty na reke zaplacone pod stołem emerytury dostane 1300 zloty za niebycie w domu i rozłąke z rodzina,i tak policja ispekcja fotoradary videokamery i caly cas myśle czy ja czegoś nie odstawie na drodze lub czy ktoś wemnie nie wiedzie i mnie nie zabije twierdze że gòrnicy mają lepiej bo tam to albo gaz wybucha lub tąpniecie i zawał może być a my kierowcy chwila nieuwagi i całe życie zniszczone no wiec czy 8 tyś za taką katorge to dużo twierdze że to ochłapy ja jeżdze po Eu 14 lat mòj ojciec ma 67 lat z czego 45 spedził za fajerą to w domu był jak by policzył wolne dni max 7 lat za 2400 zl emerytury a lekarze prawnicy itp maja też najniszą krajowa na kątach miliony prywatne przychodzie dochodu na miesiac z 30 tyś zł a na kwicie najniższa krajowa to gdzie jest sprawiedliwość.

zgłoś
K
Krzysztof

Kto te wypociny napisał , redaktorku zapytaj tych co na emeryture poszli

zgłoś
K
Kierowca

Proszę wydelegować dowolnego pracownika za granicę do pracy po 70 godzin tygodniowo i zobaczymy ile zarobi nawet pani która sprząta. Może się okazać że zarobi tyle co kierowca tylko stresu będzie miała mniej bo ani BAG ani policja nie będą na nią polować no i w korkach nerwów teraz nie straci o wypadku nie wspominając. Więc legendy zarobków proszę między bajki włożyć albo uczciwie policzyć. Bo kierowca godzin za dwa etaty wyrobi przez miesiąc.

zgłoś
J
Janis

Kochani siedzę w tym bagnie kierowców już 28 Lat. To zawód w którym pracodawcy maja najlepsze pole do działań po tytułem potrącenia. A to przepał, a to opóźnienie, a to byłeś nie miły dla klienta itd, itp. Był bym zadowolony gdybym owe wielkie pieniądze przechodziły przez ZUS. A w między czasie 90% firm zatrudniających kierowców opłaca im ZUS z najniższej krajowej którą to wysyła na rachunki bankowe kierowców. Reszta placona pod stołem lub tzw. kopertowki. Panowie i tego nikt nie pilnuje, nikt o niczym nie wie? Wszyscy o tym wiedzą i nikt nic z tym nic nie robi. Pracodawcy unikają płacenia podatków nie ma wpływów do. ZUS kochani będzie płacz kiedy będziemy odchodzić na emerytury. Jakie one mogą być z oficjalnego najmniejszego wynagrodzenia. To są kpiny z zawodu kierowcy, na tym stanowisku trzeba mieć jaja i bardzo poukładane w głowie. Pozdrawiam wszystkich kierowców szegolnie krajowke. Szerokiej drogi

zgłoś
J
Janis

Kochani siedzę w tym bagnie kierowców już 28 Lat. To zawód w którym pracodawcy maja najlepsze pole do działań po tytułem potrącenia. A to przepał, a to opóźnienie, a to byłeś nie miły dla klienta itd, itp. Był bym zadowolony gdybym owe wielkie pieniądze przechodziły przez ZUS. A w między czasie 90% firm zatrudniających kierowców opłaca im ZUS z najniższej krajowej którą to wysyła na rachunki bankowe kierowców. Reszta placona pod stołem lub tzw. kopertowki. Panowie i tego nikt nie pilnuje, nikt o niczym nie wie? Wszyscy o tym wiedzą i nikt nic z tym nic nie robi. Pracodawcy unikają płacenia podatków nie ma wpływów do. ZUS kochani będzie płacz kiedy będziemy odchodzić na emerytury. Jakie one mogą być z oficjalnego najmniejszego wynagrodzenia. To są kpiny z zawodu kierowcy, na tym stanowisku trzeba mieć jaja i bardzo poukładane w głowie. Pozdrawiam wszystkich kierowców szegolnie krajowke. Szerokiej drogi

zgłoś
N
No

Jak zwykle z tych artykułów bije jedno, kierowca zarobi wielką łatwą kasę, róbcie uprawnienia!! No no ino... jedziemy do pracy na zachód a za sobą co zostawiamy? Żony ktore nas potrzebują na miejscu, dzieci które się wychowują w nie pełnej rodzinie. I co po kilku latach, pomijam trud tej pracy, że nie ma do kogo i czego wrócić, brak relacji, przyjaciół i normalnego życia. Śmiało młodzi, róbcie prawko, zapraszam!!!

zgłoś
l
luz

jaka głupota wiem coś o tym bo jeżdżę tyle lat ale tu w Polsce i jeszcze nie wziąłem 5 na rękę z kąd oni te wyliczenia wzięli

zgłoś
B
Bogdan

Ręce opadają

zgłoś
L
Lelia

Zastanawiam sie z czego za chwile na to wszystko wezma przedsiebiorcy transportowi,,koszty utrzymania kierowcy rosna koszty prowadzenia firmy rosna,ceny paliw w gore,,juz ciezko przedsieborcom zwiazac koniec z koncem,,przez te bzdurne myslenie upadnie wiecej firm,,przedsiebiorcy czesto zostaje mniej w kieszeni jak jego pracownik dostaje u niego pensji,,,czas na opamietanie

zgłoś
P
Piotr12

Obiecki pod kiecki A głupiemu radość!!!Dziękuję!!! Kończę z tym zawodem po prawie 30 latach za kierownicą!!!

zgłoś
W
Wariat

Jednym słowem kierowcy mogą ze swojej kieszeni dołożyć do szybko rosnących cen paliwa tak ?. Przez takie idiotyczne treści tylko patrzeć jak znów dowalą jakieś dupki kolejny podatek od nielekkiej roboty. Ach ,no chyba ,że to kolejny specjalista co stoi po ciemnej stronie mocy.
Czyżby przyszedł już ostateczny moment ,żeby wykończyć polski transport i logistykę ...?
Zawsze zaczyna się od głupiej małej ploteczki ...lub pseudo artykułu .

zgłoś
B
Bla

Niech tylko autor doda czy te 5000 za 168 godzin zarobi,?

zgłoś
20latzarulą

Ekspert który ciężarówkę widział na plakacie a w życiu tak nie pracował ma najwięcej do powiedzenia. Zarabia się nie u polskiego Pana biznesmena u którego nie zazębia bo 300 aut na placu to trza dokładać do interesu. Zarabia się na zachodzie a pan ekspert niech nie ściemnia w tym temacie

zgłoś
o
obserwator

Może tak autor doda łaskawie, że dieta to nie zarobek? Śmieszne jest pisanie jaki to dobrze płatny zawód. Spanie w budzie, lanie na koło i żarcie z michy. O rodzinie możesz zapomnieć. I jakie ryczalty? Dieta to są pieniądze na życie w trasie. Może porównamy sobie podstawę holenderska, niemiecką, belgijska, francuską itp. do polskiej? Tamci kierowcy mogą sobie iść do knajpy zjeść, bo zarabiają normalne pieniądze, a dieta to dodatek. U nas podstawa to jalmuzna a dieta to zarobek. Panie autorze artykułu przestań sobie robić jaja z ludzi wykonujących jeden z cięższych zawodów. Skoro to taki miód to dlaczego brakuje coraz więcej kierowców? Wiedzą i podejście autora artykułu jest na zenujaco niskim poziomie.

zgłoś
R
Robert

Tak i najniższa emerytura z możliwych bo przez całe życie opłacany jesteś z najniższej krajowej.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3