Polacy wielce sobie cenią polskie słodycze, podobnie jak inne produkty spożywcze. Jednak odpowiedź na pytanie, które marki są w rękach polskiego kapitału, znaczącą większość wprawia w zakłopotanie.

To nie są dobre informacje dla lekarzy walczących z otyłością czy armii dietetyków! Sprzedaż słodyczy na świecie ciągle rośnie, a prognozy wskazują, że do 2022 r. może osiągnąć wartość nawet 232 mld dol. Polska jest ósmym(!) największym, światowym ich eksporterem. Uznanie dla słodyczy i przekąsek widać również na sklepowych półkach. To chętnie wybierane przez konsumentów produkty „on the go”, czyli takie, które można skonsumować od razu po wyjściu ze sklepu. Polacy sięgają po nie często tuż przy kasie, aby nagrodzić się za wysiłek włożony w zrobienie zakupów.

Co jeszcze sprawia, że tak chętnie kupujemy słodycze i przekąski? Okazuje się, że są to przede wszystkim „słodkie gratisy”, czyli dodatki do wszelkich innych niż słodkości produktów w postaci małych reklamowych miniczekoladek czy ciasteczek.

Dodatkowo, aż 20 proc. polskich konsumentów przyznaje, że to niejedyne kryterium, którym się kierują i bardzo często chodzi też o estetykę. Szczególnie, jeśli szukają czegoś na prezent, wynika badania, które zostało przeprowadzone na zlecenie ASM Group.
- Nasze badanie pokazało, jak dużymi entuzjastami oryginalnych i ładnych opakowań są kupujący. Pomimo często utartych przyzwyczajeń zakupowych ich uwagę zwraca estetyczna etykieta produktu. Czynnik ten może decydować o zmianie nawyku zakupowego znacznie częściej niż przy nabiale i produktach mrożonych. W tym przypadku niewielka różnica cenowa związana z atrakcyjniejszym opakowaniem jest łatwiej akceptowalna, zwłaszcza dla osób szukających słodkich prezentów dla bliskiej osoby - komentuje Urszula Stałowska-Homa, dyrektor zarządzająca w Gruppo Trade Service Polska Sp. z o.o.

Wyniki badania wskazują również, że także w grupie słodyczy i przekąsek istotną rolę odgrywa „dobry” skład oraz rekomendacja osoby cieszącej się ogólnym autorytetem. Na opakowaniach słodyczy i przekąsek konsumenci poszukują przede wszystkim informacji o składnikach wpływających pozytywnie na zdrowie.

Polacy deklarują swoje przywiązanie do słodyczy polskiej produkcji, ale chętnie ulegają pokusie egzotycznych smaków.

- Jednym z najsilniejszych czynników wpływających na zmianę nawyku zakupowego jest rekomendacja konkretnego produktu przez osobę uważaną za autorytet. Jeśli np. znany trener personalny poleci go, to jest duża szansa, że znajdzie się w koszyku zakupowym, gdyż to właśnie takie informacje mają często wpływ na ostateczną decyzję zakupową - dodaje Urszula Stałowska-Homa. - Uważam też, że coraz więcej osób czyta i będzie czytać informacje o produkcie, szukając dla siebie najlepszego składu. Grono świadomych konsumentów słodyczy i przekąsek systematycznie rośnie.

Część konsumentów zmienia swoje nawyki w zależności od sytuacji, w której się obecnie znajduje. Istotną rolę odgrywa tu cel i priorytet, np. potrzeba spożycia większej ilości kalorii spowodowana wysiłkiem fizycznym lub odwrotnie - konieczność zbilansowania kalorii na jak najniższym poziomie. W jednym i drugim przypadku decyzja zakupowa w przypadku słodyczy i przekąsek dopasowana jest do okoliczności.

- Wyniki przeprowadzonego przez nas badania pokazały, że szczególnym zainteresowaniem cieszą się polskie produkty. Badani zapytani o to, które marki należą do firm z polskim kapitałem mają jednak kłopot z odpowiedzią. Co ciekawe, spora część konsumentów kupuje słodycze i przekąski pod wpływem impulsu, a zachęca ich do tego egzotyczny lub nowy smak - podsumowuje Urszula Stałowska-Homa.